inFamous: Second Son

Een nieuwe stad, een nieuwe held of een nieuwe schurk, een nieuw verhaal en een nieuwe console. We zaten te wachten op games voor de PlayStation 4 en één daarvan is natuurlijk inFamous: Second Son. Na bijna drie jaar ontwikkeltijd is Sucker Punch klaar om een next-gen game uit te brengen. En dat is de nieuwe inFamous, next-gen.

Punkende ravot

Tijdens mijn interview met Nate Fox van ontwikkelaar Sucker Punch bleek dat ik representatief was voor een deel van de bevolking in Seattle – hulde voor een stad die we nooit eerder in games zagen. Complimenteus, want onze nieuwe protagonist, Delsin Rowe, ziet er awesome uit. Zeven jaar na het goede einde van inFamous 2, daar zijn we in inFamous: Second Son. Nadat Cole McGrath een Conduit, een mens met superkrachten, had verslagen, werd gedacht dat de Plague was genezen, maar dit blijkt niet helemaal het geval. Op diverse plekken overleven Conduits en om de angst dat deze supermensen schade aanrichten te laten verdwijnen, wordt de Department of Unified Protection (DUP) opgericht, een overheidsafdeling. Alle Conduits worden gemonitord, waardoor ons verhaal in Seattle een droevige en kampachtige sfeer weergeeft.

De 24-jarige Rowe, een luie, punkende ravot en graffiti artiest, keert zich graag tegen deze regering. Om die reden heeft hij een slechte relatie met zijn broer, die politieagent is en hem meerdere malen heeft moeten arresteren. Op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats helpt Delsin per ongeluk een Conduit uit een DUP-vrachtwagen waarna hij wordt aangevallen. Bij het wakker worden merkt Delsin dat hij Smoke-krachten heeft en deze offensief kan gebruiken. Ook krijgt hij later Neon-krachten en zul je zelf moeten ontdekken wat er nog meer klaarstaat om mee te vechten. Het verhaal is niet heel memorabel, maar het vechten tegen Augustine, de leidster, en de DUP-soldaten, die Concrete-powers (beton) hebben, maakt dat Second Son zich niet verkeerd profileert.

Roken met je 80’s Neon

Waar we in vorige inFamous-games mochten spelen met elektriciteit, krijgt Delsin Rowe zoals eerder gezegd onder andere Smoke- en Neon-krachten. Door de bekende Blast Shards te verzamelen, die je kunt vinden na het vernietigen van een DUP-post of door drones kapot te schieten, kun je jouw krachten upgraden. Denk aan de gewone Smoke-pulse, maar ook Smoke-granaten, bommen en de Orbital Drop, waar Delsin als rook de lucht in schiet en met een knal neerkomt om vijanden uit te schakelen. Daarnaast heeft de Neon-power ook diverse, soortgelijke upgrades, zoals een Bolt-aanval en een Radiant Sweep, waarbij hij Neon uit zijn lijf laat exploderen en stralen afschiet. Verder is het mogelijk te upgraden voor meer capaciteit Smoke of Neon, meer bommen, minder verbruik van de krachten etc.

Het is vooral tof om de krachten af te wisselen en je zult bij een grote aanval van DUP’s soms snel moeten zoeken naar Neon. Smoke is immers een wat zwakkere power, die vooral voor dichtbij werkt. Absorbeer je Neon, dan heb je een grotere range en ben je sterker. Bewegen is daarbij ook zeer van belang, van hoewel Delsin meer schade kan hebben dan ‘gewone’ mensen, kan hij toch het loodje leggen. Wissel het schieten van je krachten af met een dash-move waardoor je ontzettend snel wordt, of gebruik je ketting voor mêlée-aanvallen. Delsin is zeer beweeglijk, dus kun je ook hoger gelegen gebieden snel bereiken. Heb je Smoke-krachten, dan kun je via roosters het dak op, of ga met je Neon dash-move langs de muren omhoog.

Karma

Natuurlijk speelt Karma een grote rol in inFamous: Second Son en dit systeem is dan ook prima uitgewerkt. Je krijgt meerdere malen de kans een ‘goede’ of een ‘slechte’ actie te doen. Dit heeft consequenties op het verhaal en voor het hele spel, want als je niemand doodt, maar juist vangt, burgers helpt en de DUP verdrijft uit de stad, word je een regelrechte held. Word je echter een ergere ravot en boeit de bevolking je niet, dan word je een schurk en zijn burgers bang voor je. Het geeft dan niet als er onschuldige doden vallen en de DUP afslachten boeit dan ook niet meer. Je redt je eigen hachje en dat is als je voor slechte Karma kiest het belangrijkste. Het is daarom handig om de game twee keer door te spelen om de goede en slechte kant te zien.

Moeilijke stad

Naast het verhaal is er ook nog veel te doen in Seattle zelf. Je moet natuurlijk de stad redden van de DUP, maar dat doe je niet alleen door het verhaal uit te spelen. De stad bestaat uit vele districten die in handen zijn van de DUP. Er zijn genoeg zij-missies om de DUP weg te jagen, want je kunt posten van deze militaire kracht vernietigen, camera’s kapotschieten, verborgen camera’s opsporen en vernielen, drones uit de lucht halen, suspects – die op DUP’s lijken – bevrijden van de bevolking, mensen op straat genezen, special agents oppakken en verschillende muren taggen met je graffiti. Die laatstgenoemde zij-missie is echt heel vet om te doen. Als je gaat taggen, moet je de DualShock 4-controller een slag draaien, alsof je een spuitbus in je handen hebt. Tevens moet je eerst schudden, waarna je ook echt het geluid uit de controller hoort komen, en dan is het de bedoeling R2 in te drukken en het aangegeven gebied vol te spuiten met graffiti.

Op deze manieren zie je Seattle opbloeien, mits je de good guy speelt. Het is best wel een grote stad en er zijn memorabele culturele bouwwerken te beklimmen, zoals de Space Needle. Echter, doordat de DUP de stad in handen heeft, is het niet overal even druk in de stad. Hier en daar rijden auto’s en lopen mensen op straat, maar het is nooit echt heel druk. Goed verzonnen dat de bevolking bang is om gecontroleerd en misschien wel opgepakt te worden, omdat je eventueel een Conduit bent. Er hangt over het algemeen wel een geweldige sfeer in de stad, al zijn sommige districten erg rustig. De sfeer komt dan ook vooral van de verscheidene dagdelen waarin inFamous: Second Son zich afspeelt. Soms ben je overdag boeven aan het vangen of de schurk aan het uithangen, schijnt heerlijk de zon en dan zijn vooral de vrijgemaakte districten tof om te zien.

Daarnaast regent het veel in Seattle en speel je Second Son ook geregeld in het donker, en dan komt de pracht en praal van de game tevoorschijn. Je merkt dat Sucker Punch deze titel next-gen aflevert, want de schitteringen, glinsteringen, de schitterende plassen water, de schijnende Neon-borden en de details van de personages zijn mooi weergegeven. Dit maakt dat inFamous: Second Son er fantastisch uitziet en dat ik meerdere malen wow-momenten had. Verder is er motion-capturing gebruikt voor de karakters, waardoor het verhaal een stuk levendiger is en er meer gevoel in zit. Hier is goed gebruik van gemaakt en aangezien de meeste onderdelen in de game erg scherp ogen, is Second Son behoorlijk next-gen. Tot slot is de muziek echt heel tof en past het bij de game, zijn er veel diverse geluidseffecten voor ontploffingen, de omgevingen en de powers die je gebruikt.

Conclusie

De PlayStation 4 had exclusives nodig en inFamous: Second Son is een zeer waardige aanvulling. Het spel voelt next-gen aan in vele opzichten. De animaties zijn geloofwaardig, de krachten zijn vet, Second Son oogt scherp, ziet er schitterend uit en de actie blijft boeien. En hoewel het verhaal misschien niet heel lang is, kun je de game natuurlijk twee keer spelen door het Karma-systeem. Dit biedt nieuwe mogelijkheden en verlengt de gameplay van Second Son aanzienlijk. De vrijheid is daarnaast vooral heel leuk en je kunt echt spelen met de krachten die je hebt. Verzamel Blast Shards om je krachten te upgraden, doe tussendoor een zij-missie of verken alle hoge gebouwen en torens in de game, dat is gewoon al vermakelijk. Bovendien is het fantastisch dat er maar twee krachten zijn onthuld en je de rest zelf moet ontdekken, hulde voor Sucker Punch. En door dit alles is inFamous: Second Son een noemenswaardige exclusive geworden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geweldig spelen met krachten
  • Visueel next-gen
  • Karmasysteem
  • Sfeer
  • Eindelijk een compleet nieuwe stad

Wat is NOT

  • Sommige districten wel erg rustig
  • Verhaal kon beter

9

  1.   
    Migueltje's avatar

    Nu ben ik 100% zeker dat ik deze game ga aanschaffen. Ben alleen benieuwd wat een ‘niet heel lang’ verhaal inhoudt.

  2.   
    soldierarjan's avatar

    Hele goede review.
    Morgen krijg ik de game binnen en dat word zeker keer goed en slecht door spelen.

  3.   
    assassin_MKA's avatar

    Morgen even snel gaan halen bij de mediamarkt 🙂

  4.   
    GamerJaime's avatar

    Migueltje schreef, "Nu ben ik 100% zeker dat ik deze game ga aanschaffen. Ben alleen benieuwd wat een ‘niet heel lang’ verhaal inhoudt."

    Ja ik ook. Hoe lang is de gameplay ongeveer?

  5.   
    karan92's avatar

    Net opgepikt bij de gamemania :0

  6.   
    Daniel Z's avatar

    Het verhaal is ongeveer 6 á 7 uur, maar daar moet je de zij-missies nog bij optellen. Bovendien heb je een Karma-systeem, waardoor je de game twee keer door kan lopen. Uiteindelijk heb je dus nog een goede speelduur.

  7.   
    HeerBloedbad's avatar

    Vind een 9 veelste hoog het combat systeem werkt heel slecht, het lijkt vaak genoeg alsof je mannetje een debiel is die op een vlieg staat te slaan. Soms ken je uit het niets springen waardoor je een meteor strike doet dus je combo word verpest. Het absorberen van energie is erg traag en werkt slecht, en het verhaal komt nauwelijks tot heel langzaam tot ze recht en zit je er eindelijk in is is het spel voorbij. Persoonlijk hoopte ik dat deze game mij in de Infamous serie zou trekken maar door deze game weet ik zeker genoeg 9 is veelste hoog ik zou een 5 geven voor puur alleen de graphics.

  8.   
    FireBallz's avatar

    Lijkt me een leuk spel, is de multiplayer ook net zo leuk?