Thief

Tien jaar lang hebben we niets van hem vernomen. Tien jaar lang zat hij ondergedoken, in de ijskast bij Eidos Interactive. Ik praat hier over Garrett, dief van beroep, gekleed in zwart, schuilt in de zwartste donkerte van de stad en heeft een stoïcijnse uitstraling. Anno 2014 keert Thief terug onder het bewind van ontwikkelaar Eidos Montréal en uitgever Square Enix en we gaan alle glimmende spullen stelen die van waarde zijn. Is Thief echt een reboot waar we nog lang over kunnen praten?

Dievenpraat

Eén van de doelen in Thief is natuurlijk stelen, je bent immers een dief. Thief begint dan ook met een dievenactie, een proloog waarin we (opnieuw) kennismaken met meesterdief Garrett. In deze proloog begin je in een kamer en mag je direct gaan stelen, alles wat glimt, alles wat waardevol is. Je werkt samen met Erin, een jonge vrouw die gevlucht is uit een bordeel en gekozen heeft voor het leven op straat en als dief. Ze is echter impulsief, naïef en ze vertrouwt vooral op haar gereedschappen als de Claw, die jij overigens snel in handen krijgt. Ook is Erin te porren om te doden, waar Garrett echter niet blij mee is. De eerste missie gaat dan ook al snel mis, waarna onze dief verdwijnt uit ieders blikveld en pas na een jaar terugkeert in The City, een gotische en middeleeuwse stad.

The City is inmiddels een gruwel geworden, want Baron Northcrest regeert keihard en samen met zijn rechterhand de General Thief-Taker stopt hij op een wrede manier alle verzet dat uit de stad komt. Dit geeft direct de sfeer weer in de stad, want het is er grimmig, The Watch – patrouillerende bewakers – deinzen niet terug voor geweld, de mysterieuze ziekte The Gloom teistert The City en eist vele levens en de oude gebouwen zien er vervallen en verlaten uit. Ook de inwoners spelen hierop in, want er is bijna niemand op straat te vinden en de zwervers die je tegenkomt, zijn overgoten met depressie. In deze afbrokkelende stad lijkt daarnaast het opstropen van inwoners normaal te worden.

Basso

Dit geeft een sterke basis voor het verloop van Thief, want het verhaal is spannend, duister, je zoekt uit wat er aan de hand is en je hebt hier en daar contacten. Nou ja, als je een jaar weg bent geweest, heb je bij je oude vriend Basso wel even iets goed te maken. Een boze Basso laat zich daar dan ook over uit in zijn rommelige kelderachtige kroeg, maar je hebt hem wel nodig. Hij kent iedereen, weet locaties die je moet bezoeken en heeft informatie over dure objecten en artefacten, waardoor hij jouw man is om te vriend te houden. Basso geeft jou tevens, na zijn geraas, meteen een flinke opdracht: steel een dure ring.

Stelen is geen probleem voor Garrett, maar de eigenaar van het stuk metaal is helaas overleden en hij wordt overgebracht naar het crematorium. Jouw taak is daar binnendringen, loot verzamelen en vooral zoeken naar het juiste lijk of de plek waar de kostbare ring is gestald. Je bent natuurlijk niet de enige in het crematorium, dus je moet op alle inventieve wijzen langs bewakers zien te komen. Dit kan zijn door donkere gebieden kruipen, maar ook door aan vleeshaken mee te liften terwijl voor en achter je de lijken als vee worden versleept. De toon is gezet in Thief en dat zal in grote delen gelukkig zo blijven. Het gezeur in de gamewereld over stug en oninteressant leveldesign vind ik dan ook niet terecht. Natuurlijk is het in Thief veel van hetzelfde: een donkere, grauwe en depressieve bedoening. Maar dat maakt de game, dat creëert een perfecte omgeving voor Garrett om te sluipen en het design van gebouwen en omgevingen is juist fantastisch gedaan. Het is op een vreemde manier sfeervol en divers.

Wees een geest

Het donker of de schaduwen zijn natuurlijk je grootste vriend in Thief, en anders kun je licht laten verdwijnen als je dit nodig vindt. Druk of schiet met pijl en boog knoppen in om lampen uit te schakelen, veeg kaarsen uit of schiet met waterpijlen vuurkorven uit. Dit kan zeer in je voordeel zijn als er vele bewakers rondlopen. Licht geeft misschien net iets meer sfeer aan Thief, maar het maakt de game moeilijker. Vuurkorven uitschieten dient bijvoorbeeld ook als afleiding, want bewakers reageren erop, waarna jij langs The Watch kunt sluipen of je ergens kunt verstoppen in een kast. Je bent dan vooral de Opportunist, je maakt immers gebruik van de omgeving.

Een andere strategie is ongezien overal langs sluipen, zonder handmatig het licht uit te doen. Het fungeren als Ghost is daarin natuurlijk de meest passende strategie in Thief, al is het zeer lastig je volledig als geest door The City te bewegen. De minst gebruikelijke en minst toffe strategie is Predator. Met pijl en boog en je Blackjack bewakers uitschakelen hoort niet bij Garrett en doden past al helemaal niet bij Thief. Het kan, maar je wordt er niet voor beloond, omdat een dief steelt en niet doodt. Klachten hierin zijn vooral dat de AI van bewakers slecht is, dat ze niet op je acties reageren en dat ze gewoonweg dom zijn. Dit heb ik vrijwel niet meegemaakt, want eenmaal gesnapt betekent vrijwel altijd je doodvonnis. Thief bevat immers geen open wereld, maar gebieden die je een aantal keuzes geven. Vechten heeft weinig zin, vluchten kan door te rennen, je te verstoppen in een kast, te klimmen en te klauteren met je Claw en je te verstoppen in de schaduw. Toch word je veelal gepakt en dan is doodgaan vaak de enige oplossing.

Handenarbeid

Je speelt Thief in first-person en de handen van Garrett zijn zichtbaar en zeer belangrijk. Het stelen van kostbare waar is namelijk nodig om bijvoorbeeld te upgraden en dingen te kopen. Waardevolle spullen zijn Gold waard en met die goudstukken kun je handige items verkrijgen. Zo zijn er bij louche koopmannen diverse pijlen aan te schaffen, zoals Water Arrows, Fire Arrows, Rope Arrows, Broadhead Arrows en meer, maar ook eten om je health bij te vullen als je gewond bent en Poppy Flowers om je Focus te vullen. Focus kun je gebruiken om vallen en speciale collectables te spotten, met welke voorwerpen je interactie kunt hebben en het maakt het openen van sloten tevens gemakkelijker. Ook is het upgraden van je uitrusting van toegevoegde waarde, zodat je stiller kunt sluipen of sneller kunt stelen. Het systeem is niet zeer uitbundig, maar wel genoeg om in de game te blijven boeien.

Verder zijn je handen goed om te klimmen en te klauteren. In de straten ben je immers meestal niet veilig, maar op daken gelukkig wel. In de meeste gevallen blijft dit klimmen first-person, als je echter ook zijwaarts moet klauteren, is Garrett in volle glorie te zien. Deze overgang van first- naar third-person werkt best goed en het zorgt voor afwisseling. Het is daarnaast mooi om te zien dat er voor de diversiteit verscheidene sociaal-economische districten zijn in The City. Jouw hub is namelijk de Clock Tower, naast de kelder van Basso en nog een tal van contactpunten, maar na verloop van tijd openen zich meer delen van de stad. Arme gedeeltes zien er ook echt vervallen en depressief uit, maar rijkere delen ogen moderner door de industrialisatie die daar verder ontwikkeld is. Weer een ander district bij de haven lijkt echt op een vissersdorpje.

Ouderwetse Garrett

Wees er berust op dat Thief een reboot is, maar wel op een ouderwetse manier. De gameplay staat echt als een huis, want het sluipen, het stelen, het neerslaan van bewakers, het klimmen en de kleine, tijdrovende klusjes als het picklocken van sloten voelen zeer goed aan. Het voelt echter niet helemaal 2014 aan, maar dat is ook niet erg. Thief lijkt gemaakt te zijn voor de fans en dat is in de structuur te merken. Missies, puzzels en vallen ogen redelijk outdated, alsook de opbouw van de stad, de laadschermen tussen verschillende delen van de stad en de gehele sfeer. Ook het aanpassen van je HUD en opties uitzetten om de game nog moeilijker te maken zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Voor veel pers in de gamewereld is de game daardoor heel stug en deels moet ik dat toegeven. Sloten openen verloopt niet altijd soepel, het vechten is zeer minimaal uitgewerkt en de beperkte vrijheid snijden af en toe een beetje. De mogelijkheden die je er echter voor terug krijgt zijn juist een goede toevoeging.

Ook op technisch vlak is Thief wisselend van aard. Garrett en bepaalde andere belangrijke zaken in de game zien er scherp uit en het geluid en de muziek zijn echt fenomenaal. Beklemmende muziek gecombineerd met specifieke geluiden als het kraken van een houten vloer, stemmen boven of onder je in een huis zodat je weet dat je niet alleen bent, snurkgeluiden en vooral het breken van glasscherven als je er overheen loopt. Heerlijk om zo rustig mogelijk overal langs te sluipen, want bewakers zijn op alle geluiden alert. Helaas liep de lipsync niet altijd gelijk met het stemgeluid en de ondertiteling en ook is niet al het acteerwerk even sterk. Daarnaast behoudt Thief niet een vaste framerate en cutscenes waren soms lichtelijk om te huilen, zo erg kakte de framerate in. Tevens zijn de laadtijden iets te lang en zitten er behoorlijk wat grafische foutjes in het spel. Schaduwen die blijven hangen, blokkerige schaduwen en bontjassen en muren die lelijke textures bevatten, waardoor Thief niet zo gepolijst aanvoelt. Jammer, want de game heeft een ijzersterke gameplay en een aardige speelduur die verlengd wordt met zijmissies, dus er is genoeg te doen.

Conclusie

Voor veel gamers moest Thief dé reboot van de serie zijn en velen zouden voor het eerst kennis gaan maken met Garrett. Dit kan ook prima, want Thief is echt geen slechte game geworden. De gameplay is behoorlijk sterk, met het stelen, sluipen, klimmen en een beklemmende, grauwe en depressieve sfeer. Ook past de muziek perfect bij de game en zijn alle extra geluiden fantastisch gemonteerd. Wel is het zo dat Thief een ouderwetse structuur met zich meedraagt, waardoor niet alles soepel verloopt, het spel erg moeilijk kan zijn en je Thief zelfs moeilijker kan maken – heeft zeker een positief tintje. Ook is de game niet volledig gepolijst, want een kwakkelende framerate, lipsync en andere geluiden die niet met het beeld gelijk lopen, slechte textures, blokkerige schaduwen en tal van bugs maken Thief niet de game die het had moeten worden. Toch ben ik bovenal positiever dan menig ander, want een titel die technisch in orde is verdient veel, maar met zo’n spannende en grauwe rit die Thief biedt moet de game het ook zeker kunnen redden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Sterke en spannende gameplay
  • Grauwe en grimmige sfeer
  • Prima verhaal
  • Muziek en geluid
  • Ouderwets

Wat is NOT

  • Grafisch niet next-gen
  • Bugs en framedrops
  • Laadtijden
  • Ouderwets

8.3

  1.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Meeste not punten heeft de PC versie geen last van. Wel laadtijden maar geen lange laadtijden iets van 3 sec. Geen framedrops wel wat bugs en graphics zijn wel last gen.

  2.   
    djonnieboy97's avatar

    Awsome game
    kan echt niet wachten tot ik hem maandag heb 😀

  3.   
    Jemigzeg's avatar

    Dark_Phoenix schreef, "Meeste not punten heeft de PC versie geen last van. Wel laadtijden maar geen lange laadtijden iets van 3 sec. Geen framedrops wel wat bugs en graphics zijn wel last gen. "

    Idd, de pc versie is echt ongelooflijk goed. Nixxis software heeft hier een fantastische prestatie geleverd.

  4.   
    Petor's avatar

    Jemigzeg schreef, "

    ”Dark_Phoenix” schreef, "Meeste not punten heeft de PC versie geen last van. Wel laadtijden maar geen lange laadtijden iets van 3 sec. Geen framedrops wel wat bugs en graphics zijn wel last gen. "

    Idd, de pc versie is echt ongelooflijk goed. Nixxis software heeft hier een fantastische prestatie geleverd.
    "

    Heeft Nixxis die weer gedaan? Wat vet! 🙂

  5.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    zo, zo, hoog cijfer zeg!

  6.   
    huntedjohan's avatar

    Jemigzeg schreef, "

    ”Dark_Phoenix” schreef, "Meeste not punten heeft de PC versie geen last van. Wel laadtijden maar geen lange laadtijden iets van 3 sec. Geen framedrops wel wat bugs en graphics zijn wel last gen. "

    Idd, de pc versie is echt ongelooflijk goed. Nixxis software heeft hier een fantastische prestatie geleverd.
    "

    is de pc versie al uit dan? ik zit met smart te wachten tot ik m kan installeren op steam. heb vorige week de code gekregen maar kan nog geen installatie doen via steam.

  7.   
    Tom's avatar

    Ik vond het ontzettend storend dat de game zich wel voordoet als een next-gen titel, terwijl de nadruk grafisch toch ligt op vorige generatie. De gameplay is ongetwijfeld weer sterk als vanouds, maar al die rare ‘hiccups’ en foutjes in het beeld zouden mijn ervaring wel een beetje belemmeren.

  8.   
    Dark_Phoenix's avatar

    huntedjohan schreef, "

    ”Jemigzeg” schreef, "[quote=”Dark_Phoenix”].."

    Idd, de pc versie is echt ongelooflijk goed. Nixxis software heeft hier een fantastische prestatie geleverd.
    "

    is de pc versie al uit dan? ik zit met smart te wachten tot ik m kan installeren op steam. heb vorige week de code gekregen maar kan nog geen installatie doen via steam.[/quote]

    PC versie is nog niet uit maar heb wel beelden gezien van de Amerikanen die mochten het vandaag al spelen. Heb ook gezien van TB die speelt het op de PC. Heb trouwens pre orderd op Steam kan niet wachten.

  9.   
    420blazeit's avatar

    Heb er wat filmpjes van gezien, wat een slechte zooi. Lines die om de halve minuut worden herhaald, ongeïnspireerde abilities, weer een Victoriaans Londen (ondertussen al best vaak gezien in een game). Het straalt gewoon middelmatigheid uit.

  10.   
    gatemaster64's avatar

    de pc versie blijkt ook heel goed te zijn!

    dus als je geen ps4 hebt zoals mij is kan dat een prima oplossing zijn!

    je kan hem natuurlijk ook kopen voor de xbox360 en ps3 maar die zullen wel slechter draaien denk ik!

  11.   
    MisterMDW's avatar

    Heb hem net gespeeld want tja voor 18 euro de volledige steam versie binnen halen! Dan kan je dat natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Ik heb net de eerste missie achter de rug en ben al gelijk verkocht ! 😀 Een aanrader voor iedereen die van stealth houdt !