Casual Connect: Metrico

Afgelopen week waren Caron en ik op Casual Connect in Amsterdam, in de Beurs van Berlage, om onderzoek te doen naar indiegames. De beurs staat bekend om het netwerken, maar vooral voor kleine ontwikkelaars om hun indietitels aan onder andere de pers te tonen. Welke games zijn er tof en moeten in de gaten gehouden worden? We hadden afspraken bij ontwikkelaars en in dit artikel bespreken we Metrico van het Nederlandse Digital Dreams.

Op Casual Connect kon je een sticker bij de stand van een ontwikkelaar plakken. Op die manier liet je zien welke game volgens jou de publieksprijs moest winnen. Voor mij was dat al snel Metrico. De game wordt ontwikkeld door het Utrechtse Digital Dreams, dat gevestigd zit de Dutch Game Garden. Het is de ontwikkelaar gelukt een deal te sluiten met Sony Computer Entertainment om Metrico naar de PlayStation Vita te brengen. Echt perfect. Waarom? Metrico past op de Vita. Als je games als Echochrome en Echoshift van de PlayStation Portable kent, dan snap je het.

Metrico is namelijk een game gebaseerd en geïnspireerd op infographics, ofwel statistieken in de vorm van staafdiagrammen, histogrammen en allerlei andere diagrammen. Hierbij spelen de welbekende wiskundige X- en Y-assen een grote rol. Het klinkt saai, maar net als in het echte leven, zijn de statistieken in deze game ook het gevolg van menselijke acties. Vandaar dat je in Metrico met een mannetje door een infografische wereld loopt, verdeeld in levels, waarbij vrijwel elke actie of beweging die je uitvoert invloed heeft op deze wereld. De levels zijn dan ook zeer dynamisch, zowel in de gameplay als de achtergrond, want een stap vooruit kan een stap achteruit zijn, aldus Thijmen Bink, co-founder en technical director van Digital Dreams.


Het is een echte puzzelgame die je hersenen laat kraken, aangezien elke stap naar rechts ervoor kan zorgen dat er een barricade of belemmering gecreëerd wordt, waar je niet langs kunt, bijvoorbeeld middels een verticale diagram. Een stap naar links kan zorgen dat de diagram weer daalt, maar naar rechts gaat niet, want dan stijgt hij weer. Door bijvoorbeeld te springen daalt de diagram weer, zodat je er op den duur toch langs kunt. Zo is elke puzzel in een level opgebouwd en moet je helemaal zelf uitzoeken wat jouw bewegingen doen met de statistieken. Soms loont het zelfs om één of meerdere keren dood te gaan, zodat je een obstakel laat verdwijnen of juist een toegang bouwt. Of door jezelf te respawnen met de O-knop, als je ergens vastzit. Nogmaals, elke actie je uitvoert, heeft invloed op dat stukje wereld waarin jij je bevindt. Het blijft echter niet bij verticale diagrammen, ook horizontale ‘statistieken’ komen in veel puzzels voorbij, alsmede een combinatie van beide en zelfs de gyroscoop, de bewegingssensor van de PlayStation Vita, wordt benut in Metrico.

Voorlopige conclusie

Volgens Thijmen Bink zal Metrico nog dit jaar verschijnen op de PlayStation Vita. Ik was behoorlijk flabbergasted van het hele idee en hoe de game in elkaar steekt, dus ik kijk graag uit naar de volledige versie van Metrico.

  1.   
    Tom's avatar

    Vooral gaaf om te zien dat een kleine, Nederlandse developer het ineens zo ver schopt om aan te kunnen kloppen bij Sony. Hoop dat het concept een beetje aanslaat voor deze jongens!