Titanfall bèta

Jonah en Michiel hebben de afgelopen dagen de bèta van het langverwachte Titanfall verkend. Na het slachten van vele Titans was het duo gereed om eens uitgebreid met elkaar te praten over Respawns eerste game. Het resultaat daarvan is hieronder te vinden, waarbij de heren wat pittige stellingen hebben aangepakt.

Stelling #1:

”Titanfall is gewoonweg Call of Duty met mechs.”

Michiel: Absoluut niet. Titanfall is eerder de nieuwe Call of Duty waar Call of Duty-spelers al zo lang op wachten. Het heeft ontzettend veel snelheid, toffe afwisseling door in één potje zowel als pilot en Titan te kunnen spelen en vooral mag Respawn een dikke pluim steken in een plek waar de zon nooit schijnt vanwege VERTICALITEIT! Als je in deze game ergens de trap neemt ben je een gigantische sukkel. Het maakt de game wel wat springerig, daar moet je tegen kunnen, maar ik geniet van de hectiek en dynamiek. Natuurlijk heeft de groep van Respawn grotendeels een stevig Call of Duty-verleden, maar met Titanfall flirten ze wat mij betreft meer met de gameplay van een Unreal Tournament.

Jonah: Je hebt volkomen gelijk, Michiel. Ik durf zelfs te beweren dat de game nog sneller dan Unreal Tournament speelt en op dat gebied enkel door Quake overtroffen wordt. Shooters met dit rappe tempo zie ik graag tegemoet in deze generatie van Call of Duty-klonen. En ja, de verticaliteit is inderdaad zalig zeg. Ik ren alleen nog maar over daken heen en langs muren om ergens te komen. Ondanks de constante chaos kun je overigens alsnog stilstaan en even nadenken over wat de beste beslissing is. Als speler zo’n controle hebben in een shooter van dit formaat en met een dergelijk tempo? Daar kunnen sommige concurrenten alleen maar van dromen.

Stelling #2:

“Een bèta is een vroege build en bedoeld om de game te tweaken voor de release. Titanfall heeft nog flink wat tweaks nodig.”

Jonah: De eerste paar potjes had ik logischerwijs de roze bril nog op, maar ik bespeur nou toch echt wel gebreken in de balans. De Smart Pistol, vooral in combinatie met de cloak, trekt het bloed regelrecht onder mijn nagels vandaan. Wie verzint het om een pistool automatisch te laten mikken en vervolgens vuren met één muisklik? Oh, en breek me de bek niet open over die Burn Cards. Sterkere wapens? Direct Titans inroepen? Dat riekt naar death streaks uit Modern Warfare 2 en daar heb ik dus echt geen zin in. Tel daar ook nog eens een mêlee-aanval met een makkelijke lock-on bij op en het lijstje is echt compleet. Ik heb een beetje het gevoel dat Respawn iets teveel focust op de casual speler en eigenlijk meer op de hardcore speler moet mikken met Titanfall.

Michiel: Die Burn Cards lijken inderdaad wat op death streaks, al heb je zo’n krachtig wapen alleen zolang je in leven blijft. Dus je hebt hooguit 3 bonussen tijdens een potje. Dat vind ik wel meevallen. Meteen als Titan los gaan lijkt wat heftig, maar ik vond het eigenlijk verrassend tof om het juist als pilot tegen een Titan op te nemen. Heerlijk rodeo rijden op de nek van zo’n kolos en hopen dat je dan geen elektrisch geladen gaswolk om je heen krijgt, want dan moet je echt springen voor je leven. Die Smart Pistol vind ik overigens niet zo overpowered. Je moet op menselijke pilots 3 locks hebben voor een instant kill, maar als je een beetje vaardig bent ontwijk je dat prima met veel springen.

En met een assault rifle of shotgun ben je toch vele malen krachtig dan zo’n proppenschieter. Leuk om de door de AI bestuurde bots mee af te knallen, maar daarmee win je natuurlijk geen potjes. Wat ik qua balans wel opvallend vond, was dat ik regelmatig met allemaal level 13-14 spelers in een team zat, tegenover bijvoorbeeld alleen maar level 2-3 spelers. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk en mag nog wel wat aangescherpt worden. Al moet ik zeggen dat je ook op lage niveaus prima kunt winnen van de veteranen. Het blijft afwachten hoe de balans blijft met andere spelmodi, mappen en hogere levels, maar ik heb er vooralsnog vertrouwen in.

Stelling #3:

”De A.I. in Titanfall voegt weinig toe aan de matches en zou vervangen moeten worden door echte spelers.”

Michiel: Zoals ik net al liet blijken zijn de AI-gestuurde spelers echt kleiduiven. Je knalt ze eenvoudig af voor de statistieken, maar je levelt er niet echt snel door en een potje winnen doe je op die manier al helemaal niet. Misschien dat je wat sneller een Titan kunt oproepen, maar de echte scores zitten toch nog steeds bij de door mensen bestuurde pilots en Titans. Toch zie ik wel een functie voor de AI-spelers, want het verleidt andere gamers heel snel tot schieten. Kortom, campers blijven meestal niet lang ongezien. Dat valt me trouwens over de hele linie op: Titanfall weet actieve (en samenwerkende) spelers echt te belonen. Blijf je rustig campen in een hoekje, dan mis je al snel de drukke actie en felbegeerde scores. Trek je eropuit, met andere pilots of met meerdere Titans bij voorkeur, dan kan je echt flinke stappen zetten. Zowel voor jezelf als voor de teamprestatie. De AI zit mij in elk geval niet in de weg, hoe dom ze ook kunnen zijn.

Jonah: De A.I. heeft simpelweg het verstand van een tuinhekje, maar ik waardeer dit tot op een zekere hoogte. De bots dienen zich namelijk niet te bemoeien met gevechten tussen pilots en dat doen ze over het algemeen ook niet vanwege de belabberde schade die ze uitdelen. In plaats daarvan zijn deze mannetjes er als secundair doel, want het afknallen reduceert de cooldown van je Titan en telt mee voor de hoofdscore in Atrittion (de Team Deathmatch-variant van Titanfall). Ze zouden wat mij betreft iets slimmer mogen zijn en dat is dan ook mijn enige kritiekpunt. Dit is geen standaard shooter die zich hoeft te conformeren aan de “regels” van het genre. Titanfall combineert singleplayer met multiplayer en brengt het slagveld tot leven op een manier waar Battlefield nog een puntje aan kan zuigen.

Stelling #4:

”Het verloop van een potje, de spelmodi om uit te kiezen… Titanfall zorgt voor veel vernieuwing.”

Jonah: Ik durf niet te stellen dat Titanfall erg vernieuwend is, want het klimmen en klauteren, de snelle, actievolle schietgevechten en Titans zijn allemaal geïnspireerd door eerdere titels. Waar Respawn echter ontzettend goed in is geslaagd, is het samenbrengen van die elementen om ze vervolgens uitstekend te balanceren. Er is geen enkel moment dat ik stond te vloeken op de Titans, want binnenshuis ben je relatief veilig en met het nodige springen en rennen ontwijk je die uit de kluiten gewassen robots makkelijk. Wat mij nou echt omver blies, en wat dat betreft vernieuwend mag zijn, is de ontsnapping aan het einde als je team weet te verliezen. Het gevecht is simpelweg niet over, nee, je kunt nog maken dat je weg komt om extra XP te verdienen. Het is zo belonend om nog een paar vijandelijke piloten af te maken en op het allerlaatste moment te ontsnappen.

Michiel: Helemaal mee eens, die ‘epiloog’ van een potje kan leuk hectisch zijn. Het verliezende team moet binnen een vrij korte tijd naar een plek in de map om op tijd te vluchten met je drop ship. Niemand kan dan meer respawnen en de aanvallers mogen nog eens stevig jacht maken op de verliezers. Je ziet duidelijk 2 soorten spelers op zo’n moment: de verliezers die “fuck it, ik ga strijdend ten onder” nog de meest kansloze gevechten aangaan (1 pilot versus 3-4 Titans zag ik regelmatig) en spelers die er juist alles aan doen om stealthy te ontsnappen. En als je pech hebt, staan er twee vijandige Titans in de buurt van je ontsnappingsvoertuig en wordt het een lastige zaak. Dit alles vond ik ook zeker een welkome toevoeging. Al doet zoiets simpels als van bovenaf in een map gedropt worden voor mij ook al wonderen. Die heerlijke, lage, intense zoem voordat je in een map valt… alleen dat al voelt fris aan ten opzichte van de hoppende poppetjes die staan te ADHD’en in een Call of Duty-map. Hoewel spelmodi zoals Attrition en Last Titan Standing verkapt gewoon hele ‘standaard’ modi zijn, verwacht ik wel dat Respawn nog wat leuke troeven achter de hand houdt.

Stelling #5:

”Titanfall zal als franchise zowel Battlefield als Call of Duty van de troon stoten de komende jaren.”

Jonah: Met een release straks op slechts twee, nou ja, drie platformen dan, zal Titanfall niet bepaald een “COD killer” zijn. Tenminste, wat betreft de verkopen niet. Als we daarentegen over de gameplay praten, dan durf ik te stellen dat Titanfall de strijd met andere shooters reeds gewonnen heeft. Ik kan nu al niet wachten op Titanfall 2, ook al klinkt dat heel stom natuurlijk, want het eerste deel moet nog in de schappen belanden. Maar dat is het hem nou juist. Dit eerste deel is slechts een test en Titanfall 2 kan met een multiplatformrelease zo ontzettend veel exemplaren gaan verkopen. Laten we eerst maar eens kijken tot hoeverre Respawn ondersteuning biedt aan dit eerste deel. Dit is een zeer belangrijk jaar voor deze ontwikkelaar en ook uitgever Electronic Arts.

Michiel: Tja, wat is eigenlijk die “troon”. Qua verkopen heeft Call of Duty inderdaad een enorme voorsprong, al moet Activision die franchise nog maar eens goed zien voort te zetten op de nieuwe generatie. Ghosts was toch wel een vrij pijnlijk uitmelkproduct voor velen, zowel fans als media. Daarmee komen ze straks echt niet meer weg als onder andere Titanfall zich gaat bewijzen. De troon zie ik, volgens mij net als jij, als een piek van ultiem gamegenot. Ieder doet zijn eigen ding, een Battlefield, Call of Duty en straks ook Titanfall. Dat is appels met peren en bananen vergelijken. Maar de smaak van Battlefield en Call of Duty kennen we maar al te goed, terwijl Titanfall wel eens voor veel mensen zo’n frisse zuidvrucht kan zijn die je tijdens een zonnige vakantie een verrassende smaak biedt.

Stelling #6:

”Titanfall legt de lat grafisch heel hoog.”

Michiel: Ik geef het woord zo snel aan de pc-fanaat en man met een volgens mij bijna nucleaire krachtstroomvoorziening om zijn monsterlijke pc te voeden. Toch viel het me op dat mijn eenvoudige systeem (Phenom II X4 955, 8GB RAM en HD 5770) de game op vrij hoge settings prima aankon. Pas bij het flink opschroeven van de textures kwam een diashow in zicht, maar de overige anti-aliasing, schaduwen, lichteffecten, 1080p-resolutie en andere details waren geen punt voor mijn bescheiden bak.

Jonah: Als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik Titanfall grafisch gezien toch echt een tikkeltje tegenvallen. Daarnaast had ik op de allerhoogste instellingen last van vreemde haperingen en framedrops naar belachelijke daalpunten, maar dit is typerend voor een bèta. Het gebrek aan visuele kracht wil echter niet zeggen dat de game niet barst van de sfeervolle en gedetailleerde omgevingen. Het interieur van de gebouwen laat bijvoorbeeld duidelijk zien dat elk object met opzet is geplaatst. De textures zijn misschien niet oogverblindend mooi en de toon kan wellicht grauwig genoemd worden, maar deze “gebreken” vallen in het niets bij de, over het algemeen, fenomenale gameplay.

Nog een final thought?

Jonah: De bèta maakt het duidelijk dat Respawn een werkend concept heeft dat de aankomende weken nog even gepolijst moet worden. Met de juiste post-release ondersteuning kan Titanfall tot het einde van 2015 zeer populair blijven, al vrees ik dat het gebrek aan competitieve opties voor problemen gaat zorgen. Wie weet brengt de volledige versie van Titanfall alle opties met zich mee die ik momenteel mis. Ik kan daardoor nog geen oordeel vellen over de content, dus het valt allemaal nog even te bezien.

Michiel: Het is pas een voorproefje, er zijn nog volop opties om te onthullen en verkennen volgende maand, maar oh oh OH wat speelt de bèta al lekker. De spelmodi an sich zijn vrij standaard, maar de verticale gameplay, snelheid en de actie met en rondom een Titan zijn geweldig. We blijven kritisch, want de balans gaat een belangrijke factor worden als straks alle mappen en levels open zijn voor het grote publiek, maar Electronic Arts en Respawn hebben toch wel een ruwe diamant op dit moment in handen. Het is ook wel een heel duidelijk signaal dat ik nu echt baal dat de bèta gestopt is. De game heeft me in een zeer korte tijd gegrepen en ik tel de dagen af richting de release. Prepare for Titanfall!

  1.   
    3333/3333's avatar

    Erg prettig om ook weer eens wat kritische noten te lezen, maakt het artikel veel interessanter. Ben nu best wel benieuwd geworden naar Titanfall, blijkt toch best een bijzonder concept te zijn ipv enkel mech-achtige gevechten wat het in eerste instantie leek te worden.

    En als zelfs een HD5770 de game prima draait, dan zit die optimalisatie ook wel snor. (Upgraden kan echter geen kwaad Michiel ;))

  2.   
    ChielB's avatar

    Haha, uiteraard kan dat zeker geen kwaad. De processor hoeft volgens mij niet direct een bottleneck te vormen, dus een bescheiden upgrade is nog wel mogelijk zonder op een volledig nieuwe bak over te stappen.

    De game heeft mij ook positief verrast. Wel met de kritische noten, maar ik had voor de bèta ook de vrees voor een mech-Call of Duty. Terwijl ik het eigenlijk vaak nog leuker vind om als pilot te vechten dan in zo’n Titan.

  3.   
    3333/3333's avatar

    Ja die processor is prima, heb tot enkele maanden geleden zelf altijd gegamed op een Athlon cpu.(soortvan budget versie van de Phenom) Daarmee waren de meeste games ook goed speelbaar.

  4.   
    noah81's avatar

    Goed geschreven stuk!
    Kan mij hier volledig in vinden, en keek ook al naar deel 2 uit terwijl 1 nog moet komen 🙂

  5.   
    Goregash's avatar

    ChielB schreef, "Terwijl ik het eigenlijk vaak nog leuker vind om als pilot te vechten dan in zo’n Titan."

    Hehe ik snap precies wat je bedoelt 😉 Mijn tactiek is dan ook Titan oproepen V spammen voor Guard/Follow mode en zelf van een andere positie met je rocket launcher schieten. Pilots en Titans zijn zo easy target.

    Had zelf de burn card bemachtigd om je titan meteen op te roepen. En geloof me dat is echt overweldigend voor jouw team en de vijand. Je team krijgt een motivatie boost en drukt door terwijl de vijand wat angst heeft en focus legt op de titan. Daardoor krijgt heel jouw team binnen een minuut genoeg punten voor meer Titans. Heerlijke O SHIT kaart 😀

  6.   
    ChielB's avatar

    Die Burn Cards kon ik eerst niet echt plaatsen in de game, maar uiteindelijk vond ik ze best leuk. Het is een extraatje en zeker geen route naar een gegarandeerde overwinning. Zelfs direct een Titan is tof maar met een goede aanval en stukje rodeo kan die prima tegen de vlakte. 🙂

  7.   
    Leon 2.0's avatar

    Burn cards zijn juist ook een leuke toevoeging, vind ik. Kunnen je een leuke bonus meegeven, maar echt overpowered is het nooit. Eén keer gedood en je bent hem kwijt.

    Sowieso leuk om te zien dat gedurende de beta spelers de game steeds beter gingen begrijpen. Naar mate de dagen vorderden werd je als titan steeds vaker gerodeo’d en werd er aan het eind van het potje ook meer moeite gedaan om het dropship uit de lucht te schieten door de winnende partij. 🙂

    Heb door deze beta in ieder geval nog meer zin in Titanfall gekregen!

  8.   
    Jonah's avatar

    ”Leon 2.0″ schreef, "Burn cards zijn juist ook een leuke toevoeging, vind ik. Kunnen je een leuke bonus meegeven, maar echt overpowered is het nooit. Eén keer gedood en je bent hem kwijt. "

    Ben ik het mee eens, maar je killstreak geruïneerd zien worden door een tegenstander, omdat ‘ie simpelweg een beter wapen had, is op z’n minst gezegd frustrerend. Dat is gewoon zonde, want zulke frustraties horen niet aanwezig te zijn in Titanfall. Respawn heeft haar best gedaan om deze game zo leuk als mogelijk te maken en dan krijg je random elementen zoals de burn cards naar je toe geslingerd. Vind ik niet helemaal bij de game passen.

  9.   
    Leon 2.0's avatar

    Ik vraag me af in hoeverre die betere wapens nu de doorslag geven als je gedood wordt. Vermoedelijk zou je ook vaak anders wel gedood worden, al kan het zo wel wat frustrerend aanvoelen. De, in mijn ogen, sterkste burn card die ik heb gehad is de mogelijkheid om onbeperkt (wel steeds een korte laadtijd) arc grenades kunnen gooien. Met een paar van die granaten kan je het titans flink lastig maken en ook pilots worden erdoor gedesoriënteerd (om nog maar niet te spreken over de grunts die je er instant mee dood).

    Het is me echter ook gebeurd dat ik die kaart inzette en binnen de kortste keren gedood werd, dus ik lig er niet echt wakker van. Kortom, het is een kwestie van smaak en in hoeverre je houdt van extra random factoren. Vind het zelf wel leuk om met een slim ingezette kaart de balans soms net in het voordeel van jouw team om te kunnen laten slaan (al lukt dat vaak ook niet).

  10.   
    ChielB's avatar

    Die random zaken kunnen het inderdaad wel verrassend en fris houden. Ik heb ook vaak genoeg al in no time het loodje gelegd met een toffe burn card op zak. En daarnaast zijn de echt krachtige burn cards sowieso vrij zeldzaam. Een ‘amped’ wapen is ook niet zonder meer heel sterk. Kennis van de levels en skills om snel te bewegen heb je nog altijd het meeste aan.

  11.   
    H4RDSTYLE's avatar

    De game ziet er grafisch niet uit.. Met zijn verouderde source engine.
    Hebben jullie die lage res textures wel gezien? Echt niet normaal..