Gamersnet.nl

The Elder Scrolls Online

De games van The Elder Scrolls zijn erg populair en het is dus geen vreemd idee dat er ook een MMO wordt toegevoegd aan deze serie. Er is veel concurrentie op dit gebied en The Elder Scrolls Online zal dus van goede huize moeten komen om gamers te vangen en vast te houden.

Het verhaal van The Elder Scrolls Online draait om Molag Bal, de Daedraanse Prins van overheersing en slavernij. Hij probeert Oblivion en Nirn te combineren, wat zou resulteren in een helse wereld. Een deel van de quests die je doet in The Elder Scrolls Online heeft hier dan ook mee te maken. Daarnaast zijn er ook nog eens drie grote allianties die het tegen elkaar opnemen en proberen The Empire te verslaan. Elke speler zit in één van deze facties, afhankelijk van het gekozen ras.

Eigen wereld

Je zou verwachten dat de wereld van The Elder Scrolls Online voor elke speler exact hetzelfde is. Dit is echter niet het geval, want de wereld van The Elder Scrolls Online verandert door jouw keuzes of doordat je op een bepaald punt in een quest bent. Het begrip ‘wereld’ houdt hier niet zozeer de fysieke wereld van The Elder Scrolls Online in, maar meer de NPC’s die erin leven. Aan het einde van een quest kon ik er bijvoorbeeld voor kiezen een NPC die een dorpje flink in de problemen had gebracht uit te leveren aan de burgemeester van dat dorpje, waardoor deze NPC geëxecuteerd zou worden voor zijn daden. Ik kon er echter ook voor kiezen om hem te laten gaan. Dit soort morele keuzes zijn vaker aanwezig en veranderen de wereld van The Elder Scrolls Online. Op sommige punten in een quest verplaatsen NPC’s zich ook, waardoor de wereld van The Elder Scrolls Online een stuk levendiger en dynamischer lijkt.

Je hoeft niet in elke quest een keuze te maken en dat is misschien maar goed ook, want er zijn er een flink aantal. Telkens als je Tamriel verder ontdekt, kom je wel iets interessants tegen. NPC’s die een quest voor je hebben worden van tevoren al op de radar weergegeven en ik was telkens weer benieuwd wat voor quest ze voor me hadden. De side quests hebben soms wel te maken met het hoofdverhaal, maar in sommige gevallen zijn het compleet losstaande quests waarin een mage weer eens iets te ver is gegaan met experimenteren/zijn gezonde verstand thuis heeft laten liggen.

Ontdekkingstocht

Doordat je door het ontdekken van Tamriel er telkens weer nieuwe quests bij krijgt wordt je aangemoedigd om alle hoeken en gaten van dit continent te verkennen. Bovendien kun je tijdens het ontdekken ook nog van allerlei dingen ontdekken. Net zoals in The Elder Scrolls: Skyrim kun je door het lezen van boeken bepaalde vaardigheden verbeteren en dus zul je op het moment dat je in een wat groter huis bent er goed aan doen alle boekenkasten af te gaan om zo je personage te verbeteren. Bovendien kun je in elk gebied ook enkele skyshards vinden. Per drie skyshards die je hebt gevonden krijgt je personage er een skill point bij en ook op deze manier word je dus weer aangemoedigd om Tamriel van top tot teen te verkennen. En dan zijn er ook nog eens allerlei voorwerpen te vinden voor het craften van items, kun je zogenaamde Lore Books vinden, dungeons verkennen, schatkisten vinden en ga zo maar door. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat je geen quests meer hebt, is er dus altijd nog genoeg te doen.

Naast het verkennen is ook het vechten een belangrijk onderdeel van The Elder Scrolls Online. Het combat system werkt goed en zal voor gamers die al eerder een MMO of RPG hebben gespeeld vertrouwd aanvoelen. Je vaardigheden verbeteren zich als je ze vaker gebruikt en als je ze vaak genoeg gebruikt, dan kun je ze zelfs transformeren naar een betere variant. Hierbij krijg je de keuze hoe de verbeterde versie werkt. Wil je dat je skill een grotere range heeft, of wil je dat deze meer elementaire schade doet? Elke skill hoort tot een bepaalde skill line en nieuwe skill lines kunnen bijvoorbeeld worden verkregen door lid te worden van de Mage’s Guild.

Veelbelovend, maar…

The Elder Scrolls Online is tot nu toe dus heel veelbelovend, maar er zijn wel een paar kleine puntjes waarvan ik hoop dat hier door de ontwikkelaar nog eens goed naar gekeken wordt. Met name lockpicking is iets waarover ik meerdere gamer heb horen klagen. Je hebt voor het openen van een slot nu namelijk maar beperkt de tijd, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld The Elder Scrolls: Skyrim. Het is nogal vreemd dat je middenin de wildernis, waar er niemand is die je kan betrappen, erop moet letten dat je niet te lang doet over het openmaken van een slot. Dit is bovendien enigszins frustrerend, omdat je om het slot succesvol te openen een aantal pinnetjes van een slot op de juiste positie moet zien te krijgen en als de tijd op is, dan moet je weer overnieuw beginnen. Het zou prettiger zijn als het tijdslimiet weg wordt gehaald of verlengd, of als er eenzelfde systeem als bij Skyrim zou worden gebruikt.

Voorlopige conclusie

The Elder Scrolls Online ziet er tot nu toe veelbelovend uit. Je wordt Tamriel echt ingezogen en er zijn genoeg quests om te voltooien en genoeg dingen om te ontdekken om je lange tijd zoet te houden. Omdat ik de beta heb gespeeld zijn er nog wat bugs en moeten sommige dingen nog wat beter in balans worden gebracht, maar dat is iets waar het team achter The Elder Scrolls Online druk mee bezig is. Grafisch is de game tot nu toe geen Skyrim, maar dat stoort nauwelijks, omdat er zoveel te zien is.

The Elder Scrolls Online zal op 4 april uitkomen op de PC en in juni 2014 voor de PlayStation 4 en de Xbox One. De game zal bij release 55 euro kosten en per maand komt daar nog eens 13 euro bovenop, waarbij de eerste maand gratis is.