Evolve Fast Forward 2014

Na het faillissement van THQ werden al games en studio’s van de uitgever geveild. Een van de projecten was Evolve, een nog onaangekondigde game van Left 4 Dead-ontwikkelaar Turtle Rock Studios die door uitgever Take Two voor maar liefst 10,8 miljoen dollar werd aangeschaft. Nu is de game een paar maanden later eindelijk officieel onthuld en we kunnen nu al concluderen dat de game barst van de potentie!

Ondanks het feit dat we nu pas de eerste details van Evolve weten, is de game al drie jaar in ontwikkeling bij Turtle Rock Studios, de ontwikkelaar die verantwoordelijk was voor Left 4 Dead en meegewerkt heeft aan Counter-Strike en Left 4 Dead 2. Evenals bij Left 4 Dead staat coöperatie gameplay in Evolve centraal, al zal je het ditmaal met jouw vrienden niet tegen zombies maar tegen alien-achtige monsters op moeten nemen.

Alien hunters

Tot nu toe heeft Turtle Rock alleen informatie vrijgegeven over de Hunt-modus, waarbij vier alien hunters tegen één monster spelen. De alien hunters winnen door het monster te doden, terwijl het monster wint als hij alle vier de spelers binnen een korte tijdsperiode weet te doden. Een dode alien hunter wordt na twee minuten namelijk weer terug in het spel gebracht door een dropship, die ook nog eens alle spelers laat terugkeren die binnen dit tijdsinterval van twee minuten het loodje hebben gelegd. De vier alien hunters, kunnen ieder uit vier verschillende klassen kiezen: medic, assault, support en trapper. Ieder klasse kent verschillende personages die ieder weer hun unieke vaardigheden hebben. Tot nu toe kennen we slechts één personage per klasse.

Zo kan je als assault, waarbij de focus ligt op simpelweg zoveel mogelijk schade veroorzaken, kiezen voor Markov. Hij beschikt over een assault rifle voor de grotere afstand en een lighting rifle voor close combat, daarnaast heeft hij proximity mines en een personal shield. Één van de medics heet Val en hij heeft een medgun waarmee je andere spelers kan healen en reviven, daarnaast heb je de beschikking over een tranquilizer gun waarmee je het monster kan vertragen en een sniper rifle dat veel schade kan doen. Als support kan je spelen als Hank, hij heeft een laser canon waarmee je ‘orbital barrages’ op kan roepen, die de bewegingen van het monster limiteert. Ook kan je een shield projector gebruiken op je medespelers om ze te beschermen. De enige trapper waar wat over bekend is heet Griffin en hij heeft een harpoon gun waarmee je kan zorgen dat het monster niet rechtdoor kan lopen, daarnaast heb je een submachine gun en sound spikes.

Goliath

Ook als monster kan je uit verschillende typen kiezen en ook hier kennen we er nu pas één: Goliath. Goliath wordt door Turtle Rock omschreven als het meest standaardmonster en hij ziet eruit als een kruising tussen een aap, slang en xenomorph. Bij de start van een game beschikt Goliath over één standaard melee-aanval en kan je grote afstanden springen en tegen muren klimmen. Daarnaast beschikt hij over vier speciale aanvallen (Charge Attack, Leap Attack, Rock Throw, Fire Breath), waarbij je er twee kan kiezen in het begin van een game. De andere twee aanvallen speel je vrij door een level omhoog te gaan.

Goliath, en ook de andere monsters, kunnen gedurende de speelsessie evolueren, waardoor hij dus over meer aanvallen kan beschikken, maar ook sterker en groter (uiteindelijk circa 9 meter hoog) wordt. Als Goliath evolueert trekt hij zich echter terug in een cocon waarin hij erg zwak is en dus gemakkelijk te doden. De evolutie dien je dus op een geschikt moment te plannen. Je krijgt de mogelijkheid om te evolueren door het rondlopende wildlife aan te vallen en te doden.

Wildlife

Naast de vier alien hunters en het monster lopen er namelijk ook nog, door AI-gestuurde, beesten rond in de wondere wereld van Evolve. Als monster kan je deze dus aanvallen en verorberen om er sterker van te worden, maar ook de alien hunters moeten de dierenwereld in de gaten houden. Door ze te doden kunnen de vier namelijk speciale perks verdienen, maar je dient er ook zeker voor uit te kijken. Deze wezens kunnen soms net zoveel gevaar veroorzaken als Golaith zelf. Zo is er bijvoorbeeld de ‘sloth’ die net zo groot is als het monster, maar alleen aanvalt als hij geprovoceerd wordt. Daarnaast zijn er trap jaws, een soort kruising tussen dino’s en honden die alleen weinig voorstellen, maar zeer gevaarlijk kunnen zijn als ze als groep aanvallen en meer gevaarlijk tuig.

Voorlopige conclusie

Veel fans van coöperatieve games hebben de Left 4 Dead-franchise hoog op hun lijstje staan van favoriete games en dat is niet ten onrechte. Het heeft er alle schijn van dat ook Evolve over vergelijkbare kwaliteit zal beschikken. Met Evolve borduurt Turtle Rock Studios voort op hun specialisatie, zonder voor de gemakkelijke weg te kiezen met zombies of de bekende 4 tegen 4-speelwijze. Hoewel Evolve barst van de potentie en vernieuwing, wijst de onderstaande thermometer toch nog even het gele vlak aan. De reden is simpel, we hebben namelijk nog geen enkele gameplay of trailer van de game kunnen zien, wat het laatste restje twijfel over Evolve weg kan laten smelten. Toch staat de nieuwe game van Turtle Rock Studios in ieder geval hoog op het lijstje van games waar wij dit jaar naar uitkijken!

Check de gamepagina van Evolve om meer te weten te komen over de game. Lees het nieuws en bewonder de screenshots.

  1.   
    ChielB's avatar

    Nog maar weinig van gehoord, maar ‘van de makers van Left 4 Dead’ belooft toch wel veel goeds. Lekkere vlotte co-op actie, toffe monsters en wapens… klinkt goed. 8)

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Helemaal mee eens. 🙂 Heb er nu toch ook al behoorlijk wat zin in gekregen, zeker omdat ik me met de Left 4 Dead-games heel wat uurtjes heb vermaakt. Ben benieuwd wanneer we de eerste beelden/gameplay te zien gaan krijgen.

  3.   
    fromar123's avatar

    Hopelijk komt het ook nog voor Xbox of PC.
    Het zou jammer zijn als dat niet zou was, want het lijkt me wel cool 😉

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    Evolve verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. 😉