Beste Peter, het einde van de baggergames

Wekelijks schrijven Leon en Peter elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige keer was het de beurt aan Peter, die schreef over de drukke zomer en de vele uitgestelde games. Deze week schrijft Leon een brief terug.

Reactie op: Beste Leon, het is weer voorbij die drukke zomer Beste Peter,

In je laatste brief van vorig jaar schreef je over de “inhaalgames” die je met Kerst ging spelen. Je vertelde dat er ontzettend veel toppers van 2013 zijn waar je nog niet aan toe bent gekomen en wat mij betreft sla je de spijker op z’n kop. We zitten de laatste jaren namelijk met een luxeprobleem: er verschijnen zoveel AAA-games, dat het vrijwel onmogelijk is om ze allemaal te spelen.

Deze toename van kwaliteitsproducten gaat ook gepaard met een afname van pure troep. Vroegâh, toen iedereen PlayStation 2-graphics realistisch vond en SBS6 nog een succeszender was, lag er veel meer bagger in de schappen. Je ging naar gamesites of kocht gametijdschriften om te weten te komen welke titels je echt moest spelen. Er kwamen elk jaar slechts een paar games uit die echt goed waren en achten en negens scoorden. Het overgrote deel was “gewoon vermakelijk” (een zeventje of zesje) of “pure bagger” (een twee, drie of vier).

Tegenwoordig is dat heel anders. Er verschijnen aan de lopende band geweldige games en de achten, negens en soms zelfs tienen vliegen ons om de oren. Sterker nog: er liggen zoveel AAA-titels in de schappen, dat het onmogelijk is geworden om ze allemaal te spelen! Het gevolg: als je een spel uitbrengt dat vroeger “gewoon vermakelijk” genoemd zou worden – en over het algemeen dus zeventjes scoort – raak je jouw product aan de straatstenen niet kwijt. En waarom je die game ook kopen, als er nog tientallen andere spellen liggen die veel beter zijn?

Deze kritische houding van de gamer lijkt ertoe geleid te hebben dat er vrijwel geen echte baggergames meer verschijnen. Want laten we eens eerlijk wezen: hoeveel échte wanproducten verschenen er nou in 2013? Tuurlijk: we hadden nog steeds slechte licentiegames als Adventure Time: Explore the Dungeon Because I DON’T KNOW!, Aliens: Colonial Marines, Fast & Furious: Showdown, Star Trek The Video Game, Turbo: Super Stunt Squad en The Walking Dead: Survival Instinct, maar als je puur kijkt naar de losstaande games, die niet standaard al een paar duizend keer verkocht zullen worden vanwege hun naam en het dus echt van hun eigen kwaliteit moeten hebben, is het aanbod karig.

Kortom: ik denk dat het tijdperk van de pure baggergames inmiddels officieel geëindigd is. Het was een spannende, prikkelende maar vooral ook dure tijd, die ons heel wat miskopen en tripjes terug naar de winkel heeft gekost. Maar nu is het tijd voor een nieuw tijdperk: de renaissance van kwaliteitsgames.

Tot volgende week,

Leon

  1.   
    Moodey's avatar

    alles in dezelfee periode uitgeven doet ook niet veel goeds. maar ik denk dat het wel klopt dat de baggergames er niet meer zo zijn.

  2.   
    3333/3333's avatar

    *kuch*

    Uplay, pc.

  3.   
    Fabianb's avatar

    Ik heb juist het idee dat de populairste games bagger worden (of nog steeds zijn). Innovatie is ver te zoeken en alles is tegenwoordig zo overpriced als ik weet niet wat. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Als er al Ubisoft of EA op staat sla ik het liever over (niet allemaal). Geef mij maar veel liever een echt goede game waar liefde en passie in zit dan een game wat zo uit de fabriek komt rollen. Voor mij vallen de AAA games echt tegen het laatste jaar (misschien wel jaren). Maar misschien ben ik de enige die het zo voelt.

  4.   
    soldierarjan's avatar

    Ik vind alleen maar goede trend dat er minder baggergames uitkomen en meer kwaliteit de laatste jaren dat is voor heel de industrie goed.
    En in plaats dat we vroeger de baggergames hadden zijn nu de indie voor in de plek gekomen.

  5.   
    Petor's avatar

    Fabianb schreef, "Ik heb juist het idee dat de populairste games bagger worden (of nog steeds zijn). Innovatie is ver te zoeken en alles is tegenwoordig zo overpriced als ik weet niet wat. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Als er al Ubisoft of EA op staat sla ik het liever over (niet allemaal). Geef mij maar veel liever een echt goede game waar liefde en passie in zit dan een game wat zo uit de fabriek komt rollen. Voor mij vallen de AAA games echt tegen het laatste jaar (misschien wel jaren). Maar misschien ben ik de enige die het zo voelt."

    Volgens mij zijn games al 15 jaar dezelfde prijs. Ik kocht games voor de Nintendo 64 voor 130 gulden. Als je dat vergelijkt met de boodschappen bij de Appie zijn games redelijk prijsvast. Maar wellicht is het al 15 jaar te prijzig. 😉

  6.   
    Leukste's avatar

    Petor schreef, "Volgens mij zijn games al 15 jaar dezelfde prijs. Ik kocht games voor de Nintendo 64 voor 130 gulden. Als je dat vergelijkt met de boodschappen bij de Appie zijn games redelijk prijsvast. Maar wellicht is het al 15 jaar te prijzig. ;-)"

    Volgens mij is de prijs van een game ook redelijk prijsvast. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat je met een game lang plezier beleefd als gamer. Dat je met een game kan zeggen “Ja, die was het waard.” En volgens mij spelen gamewebsites met hun previews en reviews hier ook een behoorlijke rol in. Het gaat hier dan niet om gericht één website, maar met meerdere te samen krijg je toch een beeld van wat een game wel of niet gaat brengen. En of dit jouw eigen verwachtingen waar gaat maken van een game. En zo lang vanuit de community dit support krijgt zie ik daar alleen maar positieve kanten aan voor mensen die tevreden de gamestore (zei het fysiek of digitaal) uit willen lopen.