The Elder Scrolls Online Fast Forward 2014

Het kan met enige zekerheid gesteld worden dat de MMO-markt al bijna negen jaar wordt gedomineerd door World of Warcraft. Hoewel de game er over de jaren een aantal concurrenten heeft bijgekregen, is er tot nu toe geen die het enorme succes van Blizzard heeft weten te evenaren. Maar we verkeren inmiddels in 2014 en ondanks de vele updates die World of Warcraft heeft gehad, begint de rek er zo langzamerhand een keer uit te raken en dit uit zich dan ook in een terugloop in aantal abonnees. De grote vraag blijft welke ontwikkelaar in staat is om een begrip als World of Warcraft op te volgen. En net wanneer je denkt dat enkel Blizzard zelf in staat is om deze taak te volbrengen, staat daar ineens The Elder Scrolls Online in de startblokken. Zou Zenimax Online Studios de bijna ondenkbare taak aankunnen?

Tamriel

The Elder Scrolls-franchise staat tot op de dag van vandaag natuurlijk bekend als een prachtige, maar vooral enorme singleplayer open-world action RPG, waarin de speler de vrijheid geniet om te gaan en staan waar hij wilt. Elk avontuur speelt zich af in de wondere wereld van Tamriel, waar in ieder deel een aparte provincie centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan Morrowind, Cyrodiil en Skyrim. In The Elder Scrolls Online zal het gehele Tamriel beschikbaar zijn, al is een aanzienlijk deel nog afgesloten met het oog op eventueel toekomstige expansions.

The Elder Scrolls Online speelt zich een millennium voor de gebeurtenissen in The Elder Scrolls V: Skyrim af en introduceert de Deadric Prince Molag Bal als de grote antagonist van de game. Molag Bal bedreigt de complete wereld met zijn heimelijke verlangen om Tamriel in te lijven als nieuwe provincie binnen zijn rijk Coldharbour en als afgevaardigde van Tamriel is het uiteindelijk jouw doel om dit tegen te gaan.

Wandelschoenen in de aanslag

Hoewel The Elder Scrolls Online in wezen dus een hoofdverhaallijn bevat, zal de gameplay zoals in de eerder verschenen singleplayer-varianten vooral non-lineair zijn. De nadruk ligt vooral op het verkennen van het enorme Tamriel in al haar geuren en kleuren. Quests zijn overal te vinden, de speler zal te maken krijgen met random events en net als in de singleplayer-games zullen bepaalde handelingen die jij uitvoert een permanente impact hebben op het verdere verloop van het spel. In een eerdere hands on preview maakte Peter bijvoorbeeld al melding van een vuur dat hij in een stad wist te doven en een vergiftigd gebied dat hij wist te genezen. Deze veranderingen zullen voor jou permanent zijn. Dit betekent dus dat de wereld van The Elder Scrolls Online er voor niemand per definitie hetzelfde uit hoeft te zien. De wereld ondergaat permanente mutaties op basis van jouw unieke handelingen als speler. Dit is vrij nieuw voor een MMO en Peter merkte dan ook terecht op dat The Elder Scrolls Online in dat opzicht heel erg aanvoelt als een singleplayer ervaring.

De speler kan een personage creëren vanuit drie verschillende facties met daarbinnen drie verschillende rassen: de Aldmeri Dominion bestaande uit de Altmer (high elf), Bosmer (wood elf) en Khajit, de Daggerfall Covenant bestaande uit de Bretons, Redguards en de Orsimer (ork) en ten slotte de Ebonheart Pact bestaande uit de Nords, Dunmer (dark elf) en Argonians; je kunt in ieder geval niet zeggen dat er te weinig keuze is. Net als in de singleplayer games zal jouw manier van spelen van directe invloed zijn op de ontwikkeling van jouw personage. Je bent in staat om alle soorten wapens en pantsers te dragen en je doet ervaring op in de categorieën waar je als speler gebruik van maakt. Dit zorgt voor een scala aan unieke personages.

Naast een PvE-component (player versus environment) zal The Elder Scrolls Online ook een PvP-component (player versus player) bevatten. Cyrodiil (Oblivion) is de provincie waar de PvP-taferelen zich zullen afspelen. In deze tijd ligt de hoofdstad voor het grijpen en zit er geen koning op de troon. De gevechten tussen de facties zullen dus in het teken staan van het veroveren van verschillende bouwwerken en uiteindelijk de Imperial City en het bestijgen van de troon.

Toch weer abonnementskosten

De beta van The Elder Scrolls Online is al een tijdje in volle gang, op woensdag 8 januari is er zelfs nog een nieuwe lading beta keys de deur uitgegaan. De beta zal echter niet lang meer duren aangezien de officiële release gepland staat voor april. Hoewel de game alles in zich draagt om een groot succes te worden is er echter nog een tegenvaller te melden. Ondanks het gegeven dat de free-to-play-MMO langzamerhand de standaard aan het worden is, kiezen Zenimax Online en Bethesda toch weer voor een systeem op basis van maandelijkse abonnementskosten. Naar eigen zeggen is dit een bewuste keuze geweest, zodat de speler de garantie heeft dat alle content evenredig toegankelijk is voor iedereen. Hoewel dit een valide argument is, zou 12,99 euro per maand (eerste maand gratis) de nodige gamers ervan kunnen weerhouden om een tripje naar Tamriel te boeken.

Voorlopige conclusie

Hoewel ik mezelf na mijn jaren van World of Warcraft had voorgenomen om nooit meer aan een MMO te gaan beginnen, moet ik erkennen dat het vooruitzicht van een omvangrijk avontuur in Tamriel zelfs bij mij weer de nodige kriebels op gang brengt. Als het Zenimax Online inderdaad is gelukt om die epische singleplayer ervaring van de Elder Scrolls-franchise in een overtreffende trap binnen een MMO aan te bieden, dan verdient de ontwikkelaar wat ons betreft al een standbeeld. Of de maandelijkse abonnementskosten het aantal spelers na de beta erg zal doen inkrimpen, zal de tijd moeten gaan uitwijzen, maar het zou zomaar kunnen dat de troonopvolger van World of Warcraft zich in april al aandient. Dan verschijnt The Elder Scrolls Online namelijk voor de PlayStation 4, Xbox One en de pc; een kokendhete barometer.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over The Elder Scrolls Online te weten te komen, check screenshots, bekijk video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    Goregash's avatar

    Zelfd de Beta dit weekend mogen proberen. Wat een game zeg! Ben er echt helemaal weg van en kan niet wachten tot de release. Graphics zijn echt heel erg goed, voelt gewoon als skyrim. Combat is ook onwijs leuk en het feit dat je je character alles kan leren wat je zelf wilt is onwijs cool. In me hoofd al tig characters gebouwd. Battle Mage, Retri Pala en ga zo maar door.

    Wil je een mage zijn met boog en plate armor? Kan gewoon hoor. Enkel de class skills zijn bepalend. De rest ben je zelf vrij in te doen en laten wat je wilt. Echt geweldig weekend geweest met weinig downtime. Nu maar hopen dat de launch ook zo loopt en de bugs er dan uit zijn.

  2.   
    Andrevantoever's avatar

    Ik vond skyrim echt een vet spel ondanks dat ik hem nooit heb weten uit te spelen. Maar ik sta niet te wachten om elke maand 12.99 te gaan betalen voor een game. En dat is de enige reden waarom ik het spel niet ga halen. Wat ik wel heel jammer vind.

  3.   
    WoKingNL's avatar

    Zeer verrast door het beta weekend, ik was heel bang dat de game ging floppen! Na het gespeeld te hebben ben ik compleet omgeslagen en ga ik het pre-orderen, speelt super lekker, gevarieerde quests, de wereld voelt levend en het is basicly co-op+ skyrim 🙂

  4.   
    Koen's avatar

    Ik hoor ontzettend veel verschillende verhalen over de beta. Zelf was ik best wel onder de indruk. De minimalistische UI spreekt me erg aan. Het verbaasde me dat ze heel veel elementen uit de TES serie hebben overgenomen. Ik was bang dat het bekende MMO model gevolgd zou worden. Combat vind ik echter best wel clunky. De hit detection is niet optimaal en dat is best problematisch voor een MMO.

  5.   
    kagebunshin's avatar

    Heb net de beta gespeeld, zeer leuke game, maar ik zou er geen €13 per maand voor over hebben.
    Ook vind ik het jammer dat het teveel op Skyrim lijkt. Niet dat er iets mis is met Skyrim, maar ik had liever dat ze bepaalde dingen (statusbalkjes van de UI bijvoorbeeld) niet klakkeloos zouden over nemen van Skyrim, en eerder een eigen unieke stijl zouden geven.

    Ook nog klein foutje in het artikel: het verhaal speelt zich een millennium af voor de gebeurtenissen van Skyrim, niet een decennium.

  6.   
    HashtagMcSwag's avatar

    ik vond de beta niks waard. het is net geen Elder Scrolls game en net geen MMO. Mijn ervaring was press 1 to win, je basic attacks waren namelijk niks waard. First Person mode was nog het best, alle 3rd person animations zijn houterig. Ik zie liever een echte TES game met nog grotere map met co-op mogelijkheden dan de MMO 🙁

  7.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    kagebunshin schreef, "
    Ook nog klein foutje in het artikel: het verhaal speelt zich een millennium af voor de gebeurtenissen van Skyrim, niet een decennium."

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Bij deze gerectificeerd.

  8.   
    B.Okken's avatar

    te duur

  9.   
    Dark_Phoenix's avatar

    ano__niem schreef, "ik vond de beta niks waard. het is net geen Elder Scrolls game en net geen MMO. Mijn ervaring was press 1 to win, je basic attacks waren namelijk niks waard. First Person mode was nog het best, alle 3rd person animations zijn houterig. Ik zie liever een echte TES game met nog grotere map met co-op mogelijkheden dan de MMO 🙁 "

    Basics attacks waren niks waard? Als je langer in houd kun je behoorlijk veel schade aanrichten en zelfs hun stunnen. Als hun een sterke aanval doen moet je op tijd blokken zodat hun worden gestunt.

  10.   
    Rudizo18's avatar

    Ik heb de beta gespeeld en vond het wel een vet spel ja natuurlijk zijn hier en daar bug… Maar het is ook niet voor niets een beta…..

    Maarja 13euro per maand vind ik te veel

  11.   
    fromar123's avatar

    Ik ga dit jaar deze game meer spelen dan alle andere vermoed ik,
    LANG LEVE DE KONINGIN! 😛