Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes Fast Forward 2014

Er was lange tijd onduidelijkheid over Metal Gear Solid 5. Zowel de namen Ground Zeroes als The Phantom Pain kwamen regelmatig voorbij, maar wat zou nou de echte titel van het spel worden? Het feit dat maker Hideo Kojima enkel mysterieus bleef glimlachen, maakte de situatie er ook niet bepaald duidelijker op. Gelukkig weten we, sinds het einde van 2013, eindelijk hoe de vork in de steel zit. Metal Gear Solid 5 zal bestaan uit twee delen, waarbij The Phantom Pain de “hoofdgame” is en Ground Zeroes de proloog vormt. Laatstgenoemde titel verschijnt eerder en moet zelfs begin dit jaar al in de winkels liggen, dus wij konden het niet laten om even vooruit te blikken.

Metal Gear Solid: Ground Zeroes speelt zich af in 1975, enkele maanden na het eind van de PSP-game Peace Walker. Het blijkt dat Paz de val van het dak van de Mother Base heeft overleefd en wanneer ze drijft in de Caribische zee, wordt ze gered door een visser. Wanneer Big Boss (a.k.a. Snake) hoort dat Paz nog leeft, draagt hij Kaz op om haar te vermoorden. Ze is immers een Cipher-agent die beschikt over belangrijke informatie over de Militaires Sans Frontières. Kaz is het hier echter niet mee eens en dus besluit Snake zelf op missie te gaan.

Snake’s doel is om Camp Omega, een Amerikaanse black site op Cubaans grondgebied, te infiltreren. Hierbij is het van belang dat hij Paz vindt en vermoordt en tevens Chico Libre redt. Deze jongen, die fans zullen kennen uit Peace Walker, probeerde eerder al – tevergeefs – te ontsnappen uit het kamp. Tijdens Snake’s missie voert een schaduworganisatie genaamd XOF, die wordt geleid door Skull Face, een aanval uit op de Mother Base. Kortom: Snake heeft veel aan zijn hoofd in Ground Zeroes en de gebeurtenissen in deze game zullen volgens Kojima dan ook zijn karakter in The Phantom Pain bepalen.

Vrijheid, blijheid

Ground Zeroes wordt totaal anders dan zijn voorgangers. Waar het in eerdere Metal Gear Solid-games altijd zaak was om een vooraf bepaalde route te volgen, heb je in Ground Zeroes veel meer vrijheid. De game kent namelijk een open wereld en dat zal een grote invloed hebben op de missies. Zo heb je veel meer vrijheid in hoe je jouw missies voltooit: ga je simpelweg door de voordeur naar binnen, of ga je op zoek naar een verborgen achteringang? Val je aan op klaarlichte dag, of wacht je tot de avond gevallen is? Deze dag- en nachtcyclus heeft veel invloed op de gameplay. De spelwereld verandert namelijk naarmate de dag vordert. Zo zullen vijandelijke troepen ’s avonds andere posities innemen dan overdag. Kortom: de replay-waarde van Ground Zeroes is hoog.


De open wereld-ervaring belooft bovendien nooit verstoord te worden, want laadschermen schitteren door afwezigheid. De game laadt enkel (op de achtergrond) wanneer je met jouw helikopter van de ene naar de andere locatie reist. Ook tijdens deze ritjes hoef je je niet te vervelen, want je helikopter is volledig aanpasbaar. Je kunt zelfs de muziek in de helikopter aanpassen! Ook hierbij is Kojima’s oog van detail weer duidelijk merkbaar: kies je voor snoeiharde en luide muziek, dan is de kans groter dat vijanden jouw helikopter ontdekken en hem proberen neer te schieten. Zachtjes de negende symfonie van Beethoven draaien is dus aangeraden.

Bovendien kun je in Ground Zeroes volledig zelf bepalen in welke volgorde je de missies wilt voltooien. Je kunt op deze manier dus je eigen verhaal vormen. Toch stelt Kojima ons gerust door aan te geven dat iedereen op het einde het bericht krijgt dat de regisseur wilde meegeven. Daarnaast is Ground Zeroes een stuk geschikter voor mensen die over weinig geduld beschikken (lees: de mainstream), want de cutscenes zijn dit keer stukken korter. Je hoeft dus niet meer complete films te kijken, zoals in Guns of the Patriots.

Mother Base

Gelukkig is niet alles in Ground Zeroes compleet nieuw. Zo maakt de Mother Base, die we kennen uit Peace Walker, opnieuw zijn opwachting. Je kunt hier onder andere nieuwe wapens en gadgets ontwikkelen, die tijdens de strijd goed van pas komen. Nieuw is de mogelijkheid om de basis vanaf je smartphone te beheren. Ook kun je dit keer in real-time door de basis wandelen; het vogelvluchtperspectief uit Peace Walker wordt geloosd. Tof is dat de Mother Base simpelweg een eigen plaatsje in de open spelwereld heeft. Je kunt er desgewenst dus naartoe lopen, wat je minder het idee geeft dat je te maken hebt met een losstaand onderdeel van de gameplay.

Voorlopige conclusie

Metal Gear Solid: Ground Zeroes belooft fantastisch te worden. Het verhaal klinkt, zeker voor fans, zeer interessant en de open wereld kan weleens een nieuwe standaard zetten voor het stealth-genre. Ook zijn we blij dat de Mother Base opnieuw zijn opwachting maakt, zodat de action-adventure stealth-gameplay afgewisseld wordt door een vleugje RPG. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de FOX Engine, die misschien wel de mooiste graphics genereert die we tot nu toe hebben gezien in een next-gen game. Kortom: Metal Gear Solid: Ground Zeroes is zo HOT, dat je je vingers er bijna aan verbrandt!

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes te weten te komen, check screenshots, bekijk video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    D_Dog's avatar

    Ik ben helemaal in de war, aangezien er twee Metal Gear Solid uitkomen. Geen idee wat nou wat is. XD

  2.   
    B.Okken's avatar

    ik heb er zin in die heb ik de 1e dag in huis

  3.   
    Beppie's avatar

    Zin in.