Super Smash Bros. Fast Forward 2014

Laten we met zijn allen eerlijk zijn. De Wii U heeft een erg mak jaar achter de rug. Op Pikmin 3, The Wonderful 101 en Super Mario 3D World na heeft het apparaat vrijwel niets om zich staande te houden naast zijn twee nieuwe concurrenten. Het is dus de hoogste tijd dat Nintendo zijn console eens serieus gaat nemen en een flinkte boost neemt. En zeg nou zelf: hoe kan dat beter dan met het pareltje uit de schuur van ontwikkelaar Masahiro Sakurai? It’s time to brawl!

Street Fighter X Mario Kart

Super Smash Bros. is al jaren een vreemde eend in de bijt. Hoewel de franchise de sfeer en de looks van een partygame heeft, is het een typisch gevalletje van “schijn bedriegt”. Enerzijds zitten de games natuurlijk altijd bomvol met typische Nintendo-taferelen (lees: bananen, paddenstoelen en bommen), maar anderzijds zit daar ook altijd ontzettend diepe en gebalanceerde gameplay achter. De Smash-serie is wellicht dan ook wel één van de beste fightinggames binnen de industrie. Een Wii U-versie kan dan ook niet snel genoeg verschijnen!

Hoewel Wii-versie Brawl eigenlijk toch wel een beetje tegenviel bij de Melee-fanaten, leeft de franchise nog enorm. Genoeg om een vierde generatie meer dan te rechtvaardigen, want volgend jaar is het dan weer zover. We mogen spreken van een vierde Super Smash Bros-game die zijn stapjes op de wereld zet. En dan hebben we het niet over zomaar een versie, maar een wel héél bijzondere versie. In plaats van een solotocht op de Wii U, zal deze generatie namelijk ook het licht zien op de 3DS. Er is dus niet sprake van één nieuwe Smash, maar van twee afzonderlijke games. Als dat geen reden voor een feestje is, weten wij het ook niet meer…

What’s new?

Toegegeven: een nieuwe Super Smash-game is hartstikke leuk en aardig, maar de gemiddelde hardcore fan heeft wel iets meer nodig dan een laagje HD en een 3DS-port om een aanschaf te rechtvaardigen. Gelukkig is er al wat info naar buiten gedruppeld. Zo heeft geestesvader Sakurai bijvoorbeeld al laten weten dat de game een flinke stap dichterbij het legendarische Melee zal zetten. De game wordt dus een stuk intenser dan zijn Wii-voorganger Brawl. Verder is er nog vrij weinig bekend over beide nieuwe delen, behalve dat beide delen aangevuld zullen worden met onder andere Capcoms mascotte Mega Man (Rockman), Dorpsbewoner (Villager uit Animal Crossing), Wii Fit-Trainer en het duo van Rosalina & Luma (Super Mario Galaxy).

Hoewel de cast van personages hetzelfde zal zijn in beide delen, zullen de stadia wel verschillen op de twee platformen. Zo krijgt de Wii U-versie logischerwijs een aantal stadia die gebaseerd is op consolegames. Een voorbeeld hiervan is Skyloft uit The Legend of Zelda: Skyward Sword. De 3DS-versie mag het daarentegen doen met met een reeks aan stadia gebaseerd op handheldgames. Deze laatste versie zal daarnaast ook een ietwat meer cartoony look krijgen door middel van een zwarte rand om je personage heen. Geestesvader Masahiro Sakurai heeft jammer genoeg al wel het slechte nieuws naar buiten gebracht dat beide games niet tegen elkaar te spelen vallen. Gelukkig verzacht hij ook onze wonden want zo zal het mogelijk zijn om zelf karakters in elkaar te flansen en deze uit te wisselen tussen de twee versies.

Voorlopige Conclusie

De Smash-franchise gaat onderhand al een flinke tijd mee. Over de kwaliteit van de gameplay zal dan ook geen hond zich druk maken. Véél belangrijker is welke karakters zich ditmaal binnen de groep van Nintendo-vechters zullen vestigen. Krijgt bijvoorbeeld de theedrinkende Professor Layton eindelijk een eervol plekje in de Smash-familie? Óf wat mogen we van de singleplayermodus verwachten? Genoeg vragen en nog te weinig antwoorden dus. Eén ding is zeker: Super Smash Bros. laat onze GamersNET-thermometer vuurrood branden!

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Super Smash Bros. te weten te komen, check screenshots, bekijk video’s en lees al het nieuws.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren