SimCity: Steden van de Toekomst

SimCity heeft een moeilijke start gehad: problemen met de servers, bugs en allerlei dingen in-game die niet helemaal lekker liepen. Nu, een heel aantal patches later, is de nieuwe uitbreiding, Steden van de Toekomst uitgekomen, een uitbreiding die ervoor zorgt dat je stad toegang krijgt tot allerlei nieuwe technologieën.

De Academie: lang leve schone technologie!

Steden van de Toekomst draait om twee dingen: de Academie en OmegaCorp. De Academie is een gebouw waarmee je onderzoek kunt doen naar allerlei nieuwe technologieën. Hiermee kun je nieuwe gebouwen vrijspelen en je kunt ook nieuwe modules voor oude gebouwen vrijspelen, zoals bijvoorbeeld een afvalverstuiver voor de stortplaats. Net zoals de vuilverbrandingsovenmodule zorgt de afvalverstuiver ervoor dat je afval wordt verbrand, maar het grote verschil is dat de afvalverstuiver geen luchtvervuiling genereert. Een groot aantal van de onderzoeksprojecten die hoort bij de Academie heeft dan ook te maken met het verminderen of voorkomen van vervuiling. Is het geluk van je Sims je hoofddoel, dan zul je dus veel geld en energie moeten stoppen in de Academie. Gelukkig wordt het gedane onderzoek gedeeld met andere steden in de regio, dus als een andere stad al bepaalde dingen heeft onderzocht, dan kun je daar zelf ook van profiteren.

Maar niet alleen als je interesse hebt in schone technologieën is de Academie iets waar je geld in zult moeten stoppen. De megatorens die Steden van de Toekomt met zich meebrengt hebben in sommige gevallen namelijk ControlNet nodig om te functioneren. De meeste gebouwen en modules die je kunt onderzoeken hebben ook ControlNet nodig, anders werken ze niet en dan heb je er dus niets aan. Hetzelfde geldt voor sommige onderdelen van de megatorens.

ControlNet kan worden gegenereerd door de Academie, maar als je stad wat groter wordt dan zal dit niet genoeg zijn. Je zult dan nog een aparte ControlNet-afdeling erbij moeten bouwen. Zowel de Academie als deze extra afdeling hebben echter arbeiders met een hoog inkomen nodig en niet zo’n klein beetje ook. Je stad zal dus aantrekkelijk genoeg voor deze arbeiders moeten zijn om überhaupt ControlNet te kunnen genereren en zo geavanceerde technologieën te kunnen gebruiken.

Megatorens

De megatorens kunnen uit maximaal acht verdiepingen en een zogenaamde ‘kroon’ bestaan. De basis van de toren is flink duur en de extra verdiepingen die je eraan toe kunt voegen zijn ook niet bepaald goedkoop, maar deze torens kunnen zeker de moeite waard zijn. Ze kunnen grote hoeveelheden inwoners huisvesten en je kunt ook enkele kantoorverdiepingen bouwen, die je veel geld op kunnen leveren door de Sims die er dagenlang zitten te zwoegen. Ook winkelverdiepingen waar je Sims lekker kunnen shoppen zijn een mogelijkheid, maar het handigste zijn nog de speciale verdiepingen en de kronen van de megatorens. Op deze verdiepingen kun je bijvoorbeeld energie opwekken, inwoners scholen of beveiligingsrobots, brandweerrobots en medische robots de stad in sturen.

Ook de verschillende kronen kunnen erg nuttig zijn, want je kunt deze gebruiken om onder andere energie op te wekken of als attractie voor toeristen. Je kunt ze echter ook gebruiken om de verdiepingen eronder een bonus te geven. Een Biodome-Parkkroon kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de inwoners op de verdiepingen eronder gelukkiger te maken. Het kan dus erg voordelig zijn om een toren te maken met alleen maar woonverdiepingen of alleen maar winkelcentra.

OmegaCorp: lange leve de industrie!

Naast de Academie en de megatorens is ook OmegaCorp een belangrijk onderdeel van deze uitbreiding. OmegaCorp is meer bedoeld voor spelers die minder geven om vervuiling en het welzijn van hun Sims, maar die meer geven om geld. De industriële gebouwen van OmegaCorp leveren veel geld op, maar hebben wel veel grondstoffen nodig. Met deze grondstoffen wordt Omega geproduceerd, wat weer wordt geleverd aan fabrieken, woningen en winkels, wat jou als burgemeester weer bakken met geld oplevert. Ook het produceren van robots is een mogelijkheid, wat je niet alleen nog meer geld oplevert, maar wat ervoor zorgt dat de robots ook kunnen helpen bij het blussen van branden, het oppakken van criminelen en het genezen van Sims. Het prettige aan de OmegaCorp-fabrieken is dat je ze kunt uitbreiden met VTOL-platforms, die gemakkelijk grondstoffen voor je fabriek kunnen importeren. Je hoeft dan dus geen apart groot handelscentrum te bouwen of de grondstoffen zelf te delven.

OmegaCorp biedt echter niet alleen voordelen. Uit de fabrieken van OmegaCorp komt namelijk een paarse rook die ervoor zorgt dat je Sims veel sneller ziek zullen worden. Je zult de medische zorg in je stad dus moeten uitbreiden als je je specialiseert in OmegaCorp. Ook zul je er rekening mee moeten houden dat als fabrieken eenmaal franchises zijn van OmegaCorp ze niet meer zonder Omega kunnen. Krijgen ze dit niet meer, dan kan het zijn dat deze gebouwen verlaten worden en dat ze uiteindelijk puin zullen worden. Kies je er dus voor om OmegaCorp te introduceren in je stad, dan zal je stad hier in zekere zin ook afhankelijk van worden.

OmegaCorp en de Academie kunnen in principe goed gecombineerd worden, maar met deze nieuwe uitbreiding merk je wel weer hoe klein de steden zijn. De megatorens hebben ook dingen nodig zoals water, energie en riolering, maar hiervoor heb je wel plek nodig. Je kunt natuurlijk extra verdiepingen bouwen op je megatoren die deze functies (gedeeltelijk) overnemen, maar dit betekent weer dat je minder plek hebt voor verdiepingen voor inwoners. Bovendien is het aantal megatorens dat je kunt bouwen beperkt tot acht, dus je moet zorgvuldig omgaan met welke verdiepingen je plaatst. Daar komt nog eens bij dat sommige stadsspecialisaties, zoals bijvoorbeeld gokken, ook al vrij veel ruimte in nemen. In de praktijk zul je dus meerdere steden in een regio moeten bouwen, omdat je anders niet genoeg ruimte zult hebben voor alles wat je wilt en nodig hebt in je stad.

Vertalingen

Eén van de punten die ik nog wel even wil aanstippen met betrekking tot deze uitbreiding, maar die verder geen invloed heeft op de gameplay, zijn de Nederlandse vertalingen. Tijdens het vertalen van de teksten van deze uitbreiding lijkt er iets mis te zijn gegaan, want sommige zinnen zijn half vertaald of de structuur is ietwat krom. Zo kwam ik bij het selecteren van één van de inwoners van mijn stad bijvoorbeeld de zin “Is er zeker van dat she her keychip in her andere kleren heeft laten zitten” tegen. Dit heeft verder geen impact op de gameplay, maar het staat wel vrij slordig.

Conclusie

SimCity: Steden van de toekomst is een uitbreidingspakket dat genoeg content toevoegt aan je game om je weer een heel tijdje lang bezig te houden. De Academie en OmegaCorp bieden twee nieuwe specialisaties die zorgen voor nieuwe gameplay. De nieuwe technologie verhelpt bovendien een aantal problemen van het basisspel, waarbij met name de nieuwe zweeftrein erg handig is om verkeersproblemen op te lossen. Daar komt nog eens bij dat Electronic Arts ervoor heeft gezorgd dat er ook de mogelijkheid is om een luchtbrug te bouwen tussen twee megatorens, bijvoorbeeld eentje met alleen woningen en eentje met alleen kantoren, om er zo voor te zorgen dat er minder verkeersproblemen ontstaan, iets wat bij het basisspel een groot probleem was/is.

Deze uitbreiding toont echter ook weer dat de steden in SimCity echt te klein zijn. Bovendien staat het vrij slordig dat sommige vertalingen niet helemaal kloppen. Dat neemt echter niet weg dat deze uitbreiding genoeg content biedt om SimCity weer interessant te maken voor zowel fans als gamers die zijn afgehaakt na de moeilijke start van het basisspel.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Megatorens zorgen voor nieuwe mogelijkheden
  • OmegaCorp en Academie zorgen voor nieuwe gameplay
  • Nieuwe technologieën zorgen voor betere balans
  • Gebouwen en wegen in je stad krijgen een futuristisch tintje

Wat is NOT

  • Het valt nu wel heel erg op dat de steden te klein zijn
  • Vertalingen kloppen soms niet helemaal

7

  1.   
    Sa.'s avatar

    Hallo mensen van GN, het is even heel of-topic, maar ik had de vraag of jullie misschien de “hots en nots” ook in de app konden verwerken. Want als ik even snel wil zien waarom een game goed of slecht is (dit is vaker op mijn telefoon, op de PC lees ik meestal de hele review) kan dat eigenlijk alleen op basis van het cijfer. De hots en nots zou ik persoonlijk een zeer welkome toevoeging aan de app vinden 🙂

  2.   
    Petor's avatar

    sdfl schreef, "Hallo mensen van GN, het is even heel of-topic, maar ik had de vraag of jullie misschien de “hots en nots” ook in de app konden verwerken. Want als ik even snel wil zien waarom een game goed of slecht is (dit is vaker op mijn telefoon, op de PC lees ik meestal de hele review) kan dat eigenlijk alleen op basis van het cijfer. De hots en nots zou ik persoonlijk een zeer welkome toevoeging aan de app vinden 🙂 "

    Hey dude!

    Thanks voor de feedback! Momenteel zijn we bezig met een ander groot project, maar zodra we weer een update maken voor iOS, wordt je feedback zeker meegenomen. Thanks voor je geduld 😉