Het was wellicht de grootste game-aankondiging van de Gamescom van afgelopen jaar. Peter’s Molyneux’ wereldberoemde fabel krijgt een nieuwe episode en daarmee neemt Lionhead Studios een ongekende stap. In plaats van een nieuw verhaal – waarin je de macht moet grijpen of de wereld naar het licht of de duisternis moet leiden – gaan we volledig online! Wordt de Fable die wij kennen nu toch echt een MMOG (Massively Multiplayer Online Game)?
Één, twee, drie, vier helden?
Om op die laatste vraag maar gelijk antwoord te geven: nee, Fable Legends is geen MMORPG. Als we Lionhead mogen geloven gaat het echter wel om een ‘ware next-generation RPG’; voor wat dat waard is dan. Één ding is wel zeker. De studio heeft zijn pijlen erop gezet om dé ultieme Fable-game voort te brengen; volgestopt met Albion’s fijnste folklore en legendes. In plaats van één held, zal het ditmaal om een viertal protagonisten gaan. Samen met drie anderen wordt het dus mogelijk om de magische en wonderlijke wereld van Albion te ontdekken. Mocht je echter alles liever alleen doen, dan kun je ook altijd nog samenwerken met drie AI-bestuurde spelers.
In tegenstelling tot de eerdere delen in de franchise zullen er dus meer strategische elementen toegevoegd worden. Zo moeten de vier verschillende karakters – met ook vier geheel verschillende classes – samenwerken om verder te komen. Met de lage moeilijkheidsgraad die we gewend zijn van de Fable-games is het nog onduidelijk hoe dat uit zal pakken. Door de hieronder staande trailer weten we in ieder geval wel wat voor soorten helden we kunnen verwachten. Zo zal er onder andere een cliché oneliner gebruikende zwaardvechter zijn, een brute vrouw met een enorm schild die wel wat klappen kan vangen, een tovenaar en uiteraard ook een boogschutter. Alle vier zullen op een klassieke Fable-wijze kunnen vechten.
De focus op co-op is niet de enige grote verandering. Zo heeft Lionhead met trots laten weten dat je in Fable Legends eindelijk écht de badguy kunt worden:
Held zonder hond?
Voor het eerst in tien jaar tijd kruip je dus niet in de huid van een verloren ziel die een held moet worden. Sterker nog, waar we gewend zijn dat elke Fable-game ons naar een moderner tijdperk meevoert doen we nu een flinke stap terug. Legends speelt zich 400 jaar voor de gebeurtenissen uit de eerste game af. Er was nog geen sprake van een Heroes Guild en de helden liepen praktisch vrij in het wild rond: amper wetende waartoe ze in staat zijn. Er is enkel één queeste die ze bezighoudt: zoeken naar ‘de maan op de stok‘.
Dat betekent ook dat we waarschijnlijk ook afscheid moeten nemen van onze trouwe viervoeter. Call of Duty krijgt een hond, Fable verliest er één. Soms is het leven bijna te tragisch voor woorden.