Nieuwe PS4-review: Need for Speed: Rivals

Met de lancering van de PlayStation 4 is er een tijd van dubbele releases aangebroken. Natuurlijk zijn Knack en Killzone: Shadow Fall exclusief gemaakt voor het nieuwe apparaat van Sony, maar de andere launchgames hebben ook al een release gekend op de PlayStation 3. Wat is het verschil tussen de versies en welke is beter? In deze korte reviews bespreken wij de verschillen tussen de versies…

Lees hier de complete Need for Speed: Rivals review (gespeeld op PlayStation 3)

Multiplatform

Bij de lancering van de Xbox 360 was Need for Speed: Most Wanted de eerste game die ik speelde op de nieuwe generatie consoles. Natuurlijk was de stap van SD naar HD groter dan de stap die we nemen van PS3 naar PS4, maar racegames zien er al heel snel lekkerder uit op een nieuwe generatie consoles. Dat komt omdat je het direct merkt als schaduwen op auto’s beter kloppen, lichtval feller en realistischer en de landschappen mooier worden. Dit is ook het geval met Need for Speed: Rivals, al is het verschil subtiel.

Dat is voornamelijk te danken aan het feit dat NFSR op de PlayStation 3 al een redelijk mooie game is. Toch is het verschil natuurlijk wel merkbaar en het zijn vooral de bovenstaande voorbeelden die opvallen. Licht en donker is opvallender en mooier op betere systemen. Het zonlicht weerkaatst schitterend op de verschillende bolides en net als in bijvoorbeeld Assassin’s Creed IV: Black Flag, krijg je gewoon zin in vakantie als de zon schijnt in de game. Ook kun je iets verder kijken, al lijkt de game zelf niet veel soepeler te lopen (wel 30 fps) op de PlayStation 4. Deze liep namelijk al bijzonder soepel op de PS3.

Conclusie

Verder is het vooral meer in de PlayStation 4. Meer vegetatie, meer gebouwen, meer wagens en meer pixels. Het lijkt alsof we dezelfde discussies hebben als de vorige generatie, maar nog steeds is lang niet alles 1080p. Dit geldt wel voor Need for Speed: Rivals en hoewel ik zelf het verschil niet zo belangrijk vind, is het leuk om te weten voor hen die dat wel van belang vindt. Uiteindelijk speel je op beide platformen in feite dezelfde game en dat was precies de bedoeling van ontwikkelaars Ghost Games en Criterion.

  1.   
    lassieman's avatar

    Ik zou het zelf beter vinden als de games standaard op 60fps draaien ipv op 30. Dan maar 720 of 900p. Zeker bij snelle spellen zoals racegames.

  2.   
    3333/3333's avatar

    lassieman schreef, "Ik zou het zelf beter vinden als de games standaard op 60fps draaien ipv op 30. Dan maar 720 of 900p. Zeker bij snelle spellen zoals racegames."

    Volledig mee eens.

  3.   
    Leukste's avatar

    Heb hem hier thuis nog in folie klaarliggen tot de console komt opdagen. 🙄

  4.   
    Stubborn's avatar

    Hij is echt leuk geworden, ik ben wel blij met de mijne :_)