Sonic: Lost World

Hallelujah! SEGA lijkt eindelijk het gouden ei – de gouden egel – te hebben gevonden! Hoewel Sonic en 3D niet de meest geslaagde combinatie lijkt te zijn is er eindelijk een formule gevonden waarbij de blauwe egel wél tot zijn recht komt. Hoewel het duidelijk is dat SEGA flink heeft meegekeken met de besnorde loodgieter Mario, hebben we met Sonic: Lost World misschien wel de beste 3D Sonic-game tot nu toe in handen. Ook al kan de egel nog genoeg leren..

Als vanouds mag Sonic ook ditmaal weer de strijd aangaan met de altijd aanwezige antagonist Doctor Eggman. De besnorde, corpulente doctor heeft deze keer een groep van dierenvrienden van Sonic en Tails gevangen genomen op de wereld Lost Hex. Om over die wereld controle te houden, maakt hij gebruik van de kracht van een groep slechteriken genaamd de Deadly Six. Al vrij snel verliest hij uiteraard die controle en mag – wonder boven wonder – zijn aartsrivaal Sonic weer het vuile werk opknappen. Nou ja, met een beetje hulp van Eggman zelf dan.

Het is niet het meest originele verhaal en misschien best kinderlijk, maar de cut scenes weten soms wel een lach af te dwingen. Sonic: Lost World lijkt grotendeels te leunen op zijn aardig succesvolle voorganger Sonic Colours. Lost World biedt namelijk net als diens voorganger een combinatie tussen 2D en 3D-gameplay. Het is de bedoeling dat je via een soort ‘on rails’-route van A naar B weet te komen. Nou is dit niet nieuw binnen de franchise, maar SEGA heeft eindelijk wat drastische veranderingen aangebracht in het assortiment van de egel. Zo gaat hij eindelijk een versnellinkje lager…

Trage egel?

Ja, dat hoor je goed. Sonic die een stapje terugzet! Hoewel snelheid uiteraard dé gimmick van de Sonic-games is, levert dat niet altijd de beste gameplay op. Door zich daar volledig op te focussen heeft SEGA namelijk al aardig wat wanproducten op de markt weten te brengen. In Lost World kan de egel eindelijk gemakkelijk een stapje terugnemen. Hierdoor krijg je meer controle in de levels en krijg je soms zelfs de mogelijkheid om de levels te onderzoeken. Want ja, die zijn soms flink wat voller dan de doorsnee rechte routes. Dit kan voor de snelheidsfanaten wel soms ten koste gaan van de snelle gameplay.

SEGA heeft bij de meeste levels meerdere paden aangelegd. Daarnaast blijf je door de toevoeging van rode muntjes – net als in Sonic Colours – nu soms ook echt doorzoeken om een level compleet te behalen. Hoewel het zwarte garen hiermee in feite weer wordt uitgevonden, maakt het de levels wel een stuk diepgaander. Diepgaand genoeg om terug te keren van tijd tot tijd.

Super Sonic Galaxy

Naast de controle over je snelheid is er nog een belangrijk aspect veranderd. Zo zul je niet meer abrupt stoppen zodra je tegen een muur of een obstakel aanbotst. In plaats daarvan blijft de blauwe egel gewoon stug doorrennen en heeft hij simpelweg lak aan de zwaartekracht. Een lak aan zwaartekracht die hij waarschijnlijk heeft afgekeken bij zijn besnorde concurrent. De werelden ademen namelijk voor een groot deel het Super Mario Galaxy-gevoel. Hoewel het ‘jatten’ van elementen an sich niet bepaald aangemoedigd wordt in de game-industrie, weet SEGA hier toch een ontzettende goede combinatie te leveren. De reeks van losse planeten – met soms hun eigen vorm van zwaartekracht – brengt namelijk een perfect landschap voor de snelle gameplay van de blauwe egel.

Net als de Mario-games weet Sonic: Lost World namelijk ontzettend veel afwisseling te bieden. Sommige levels focussen zich voornamelijk op het zo snel mogelijk via een bepaalde baan naar het einde van het leven te komen, terwijl anderen meer zoekmogelijkheden en diepgang bieden. Ook keren de power-ups uit Sonic Colours gelukkig weer terug. In plaats van Sonic in een lame trage weerwolf te veranderen of een zwaard in zijn handjes te duwen, krijgt hij daarmee enkele verandermogelijkheden die wél logisch zijn. Eindelijk!

Toch is nog niet alles koek en ei in de wereld van de blauwe egel. Vond je Dark Souls namelijk moeilijk? Ontmoet Sonic. Het concept van het spel is na al die jaren nog steeds even genadeloos. Heb je namelijk eindelijk een paar honderd ringen verzameld, waarmee je trots de ranglijsten wil halen? You’re gonna be fucked! Doorgaans zul je net voor de eindstreep wel een keer meedegenloos geraakt worden. In plaats van een paar ringen mag je dan gelijk gedag tegen je gehele schat zeggen. Daartegenover zijn de Deadly Six – de eindbazen – dan weer allesbehalve uitdagend. Het is een onbalans die wat twijfels oproept over de doelgroep die SEGA voor ogen had met Lost World. Wil deze game zich op kinderen richten of toch op een ander publiek?

3DS

Hoewel de Wii U- en 3DS-versie grotendeels overeen komen qua stijl, verhaal en eindbazen, zijn er toch aardig wat verschillen aanwezig. Dat is één van de knappe resultaten van deze Sonic-game. Want hoewel de games grotendeels hetzelfde aanvoelen, zijn de leveldesigns compleet anders. Beide games zijn door een ander team in elkaar gezet, waardoor ze allebei het spelen waard worden. Het is fijn om te zien dat SEGA niet voor de simpele route heeft gekozen, maar juist twee verschillende games gecreeërd heeft. Het is alleen wel erg jammer dat de overzetting van de cutscènes op de 3DS ontzettend slecht gedaan is. Dat wordt kijken op de Wii U of op YouTube..

Conclusie

Hoewel Sonic: Lost World op zowel het gebied van gameplay als design flink naar Super Mario Galaxy leunt, is dat eigenlijk de beste stap die de serie in jaren heeft genomen. Eindelijk valt Sonic namelijk te besturen zoals hij bestuurt hoort te worden. Snel doch soepel. SEGA heeft de aanzet die ze met Sonic Colours deden flink verbeterd en nu mogelijk wel eens de beste 3D Sonic-game tot nu toe gecreëerd. Hier en daar had er wel wat meer balans mogen zitten en de snelheidsfans moeten misschien even wennen, maar ook zij zullen uiteindelijk wennen. Onze roodgemutste loodgieter mag eindelijk zijn borst wel weer eens nat maken! SEGA, mogen ze zo voortaan vaker?

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Goede afwisseling
  • Goede graphics
  • Diepgang in levels
  • 3DS- en Wii U-versie verschillen flink

Wat is NOT

  • Ongenadelijk moeilijk soms
  • Eindbazen ietwat simpel
  • Cutscenes op 3DS belachelijk lelijk

8.1

  1.   
    Noice!'s avatar

    Deze review en het bijbehorende cijfer geven eenzelfde beeld als wat ik heb weer. De review van IGN is weer erg slecht te noemen. Valentijn benoemt duidelijk de voor- en nadelen, maar laat de nadelen niet zo zwaar meewegen dan andere reviewers en ik heb het idee dat hij veel meer heeft gekeken naar waar het uiteindelijk allemaal om draait: “heb ik plezier met deze game?”.
    Kudo’s dat je je oren niet hebt laten hangen naar de bevooroordeelde zuurpruimen bij de grote internationale reviewsites, maar dat je gewoon optekent hoe jij de game hebt beleefd.

  2.   
    Chi.exe's avatar

    Marinu$ schreef, "Deze review en het bijbehorende cijfer geven eenzelfde beeld als wat ik heb weer. De review van IGN is weer erg slecht te noemen. Valentijn benoemt duidelijk de voor- en nadelen, maar laat de nadelen niet zo zwaar meewegen dan andere reviewers en ik heb het idee dat hij veel meer heeft gekeken naar waar het uiteindelijk allemaal om draait: “heb ik plezier met deze game?”.
    Kudo’s dat je je oren niet hebt laten hangen naar de bevooroordeelde zuurpruimen bij de grote internationale reviewsites, maar dat je gewoon optekent hoe jij de game hebt beleefd. "

    Ben het helemaal met je eens! Dat is ook precies de reden dat ik een hekel heb aan de meeste reviewers. Groot deel van de mensen die de reviews lezen nemen dan gelijk ook de mening van de reviewers over. Dan heeft de meerderheid de spellen niet eens gespeeld. Het is dan fijn dat je dan ziet dat er ook reviewers zijn die gewoon eerlijk hun mening geven over een game die ze dan ook echt gespeeld hebben, zoals je al zei. Vind ook dat hier op Gamersnet ze meer verstand hebben van de games en weten waar ze het over hebben. Ik zeg niet dat andere reviewsites dat niet hebben, maar voor een groot deel weet ik het wel zeker.

    Maar terug naar de review! Vind hem goed en was leuk om te lezen. Ben benieuwd voor als ik hem eenmaal heb. 😀

    Trouwens, ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het zo dat Sonic is slomer is, omdat er nu meer platform onderdelen zijn dan eerst. Eerst was het zo dat je een snel stuk had, gevolgd door een platform onderdeel (slomer gedeelte) en dan weer snel. Waarschijnlijk is het nu zo dat er meer platform onderdelen tussendoor zijn, waardoor hij wat slomer lijkt. Maar dat is opzich geen ramp, platform onderdelen zijn ook gewoon leuk in Sonic games! Ben erg benieuwd!

  3.   
    Noice!'s avatar

    @chi.exe: Sommige delen zijn inderdaad slomer, maar het overgrote deel is ook lekker vloeiend in hoge snelheid te nemen. Je zou het bijna kunnen beschouwen als 2 verschillende games in 1. Je kan de levels echt benaderen als een ouderwetse “Mario” platformer. Je verzamelt je ringen en sterren, bevrijdt wat beestjes en ontdekt meerdere manieren om een level te doorlopen. Maar hetzelfde level kun je ook veranderen in een racetrack waar de opgedane ervaring tijdens het platformen ervoor zorgt dat je op snelheid richting het einde kan, dit allemaal om de snelste tijd neer te zetten. De echte Sonic liefhebber weet hoe verslavend dit kan zijn. Deze game wordt veel vergeleken met Mario Galaxy, wat logisch is…. Maar ik vergelijk hem ook met Sonic Adventures, waar het ook niet louter speed was, maar waar je zo nu en dan ook even rustig aan moest doen voor een ander onderdeel.
    Als je van de oude Sonic houdt zoals hij op de MegaDrive was dan is dit een feest van herkenning. Veel levels zijn pure nostalgie in een slick HD jasje. Dit is voor mij de beste Sonic game in meer dan 10 jaar en ik hoop van harte dat veel mensen net zo gaan genieten van deze game als ik!

  4.   
    Chi.exe's avatar

    @Marinu$
    Ja, ik snap wat je bedoeld. Ik heb zelf vaak de levels in Sonic Generations telkens opnieuw, en opnieuw en opnieuw zitten doen voor een betere tijd, of gewoon omdat ze echt te gek waren. Zelfde ervaring had ik bij Sonic Adventure & Sonic Adventure 2. Zelf heb ik de oudere Sonic games niet (veel) gespeeld, maar ik herken ze wel om hun gameplay.
    Zelf hoop ik ook dat mensen wat positiever zijn over Sonic. Sonic Generations had dan wel meer positieve reacties, maar zijn voorganger zoals Sonic Unleashed waren wat minder bij de fans. Zelf heb ik Unleashed niet gespeeld, maar hij lijkt me wel redelijk leuk. Maar ja, in elke franchise zijn er wel mensen die blijven zeuren, en bij Sonic is dat wel te merken bij velen, jammer genoeg. Kan niet wachten om hem zelf uit te proberen, hij lijkt mij helemaal te gek! 😀

  5.   
    firehopper211's avatar

    Deze game zelf vind ik niet echt slecht, maar ook niet erg goed. Ten eerste weet ik hoe uitdagend Sonic games blijven en hoe dat zich vooral bij de eindbazen uitpakte. Maar deze keer is het precies andersom, de levels zijn uitdagend, maar de bazen voelen helaas iet wat te makkelijk aan om te verslaan.

    Nog even over de levels, ik vond ze toch wat te complex gecombineerd met de game aanvoelen, ook omdat ik meer van de ouderwetse platte gronden houd. Ik vond het rennen in vorige Sonic games toch meer vertrouwelijkere aanvoelen omdat het ook meer automatisch ging en hierbij moet je het zelf toch meer aandrijven.

    Met de meer goeie 3D Sonic games hadden ze van mij het opzij Dashen en de ren Boost mogen behouden, want zelfs als ze het hierbij hadden kunnen doen met de normale elementen uit Unleashed, Colours en Generations, had de gameplay nog wat beter kunnen aanvoelen.

    Als laatste kan ik het kiddy stijltje nog wel waarderen, maar ik mis een beetje de wat meer stoerdere Sonic met een vleugje duister uit de Sonic Adventure series, dit is voornamelijk omdat ik met de wat iets eerdere 3D Sonic’s games er meer bij heb thuis gevoeld.

    Denk er uiteindelijk wel aan dat dit om een eigen mening gaat.