F1 2013

Net als de afgelopen vier jaar komt Codemasters dit jaar wederom met een nieuwe Formule 1-game. Sinds 2009 levert de ontwikkelaar jaarlijks een F1-simulator op, met als resultaat dat de games steeds realistischer, mooier en uitgebreider worden. F1 2013 kenmerkt zichzelf door met een aantal grote, nieuwe toevoegingen te komen, in de hoop de ultieme simulator van Formule 1-racing te worden. Maakt Codemasters het dit jaar waar?

Classic Mode

F1 2013 is één van de weinige Formule 1-games van de afgelopen jaren die zowaar met een compleet nieuwe modus komt. Net als het gros van de sportsimulatoren van deze tijd kent ook F1 2013 nu een Classic Mode, waarin je kunt rijden met een goed aantal bolides uit de jaren ’80, op bijpassende tracks, met coureurs uit hetzelfde era. Een puike toevoeging voor de veteranen onder de Formule 1-fans, al helemaal gezien deze modus ook voorzien is van bijpassend commentaar. Niemand minder dan de haast legendarische Murray Walker komt de hoek om kijken om jouw races van commentaar te voorzien: een auditief genot voor de échte fanatiekelingen.

Jammer genoeg vertoont de Classic Mode ook een aantal opvallende onjuistheden. Zo is er een handjevol historische coureurs dat rondrijdt in teams waar de beste mannen überhaupt nooit voor getekend hebben, en is er sprake van een stijlvolle sepia-filter die eigenlijk compleet misplaatst is. Ja Codemasters, de game ziet er inderdaad authentiek en oud uit door gebruik te maken van die viezige bruine tint, maar daarmee lijkt het beeld eerder op opnames uit 1950 dan de historisch correcte jaren ’80. De filter is uiteraard optioneel en daarmee is de Classic Mode dus niet verdoemd, maar in plaats van een sepia-tint zou het misschien passender zijn om de modus te weergeven in een korrelig VHS-beeld op een 4:3 ratio. Een gemiste kans.

Oud en nieuw

De Classic Mode is, net als de op zichzelf staande nieuwe modus, ook voorzien van een eigen Scenario Mode: een modus die specifieke doeleindes opstelt die je als coureur moet voltooien. In totaal telt F1 2013 twintig van deze opdrachten, elk met hun eigen specifieke moeilijkheden. De hele modus is niet per definitie iets ‘groundbreaking’, maar het biedt een leuke nieuwe uitdaging voor de gamer die even iets anders zoekt dan eindeloos pogen zo hoog mogelijk te eindigen in het klassement.

Naast de Classic Mode en Scenario Mode komt F1 2013 met nog een andere interessante toevoeging, en dat is wel de oplossing om mid-race je sessie te pauzeren en op te slaan. Een handige functie voor de gamers die niet in staat zijn een hele Grand Prix van meer dan 300 kilometer in één zit af te rijden, maar deze toch eens willen ervaren. Een toegankelijke en welkome toevoeging aan de F1-serie, die vooral Formule 1-fans met net wat minder tijd zal aanstaan.

Terug van weggeweest is de mogelijkheid om zonder ditjes of datjes een coureur te kiezen en een Grand Prix naar keuze te rijden. Deze optie was opvallend genoeg uit F1 2012 gehaald, wat vele fans teleur deed stellen. In de voorganger was er weliswaar sprake van een uitgebreide Career, maar ontbrak de mogelijkheid om gewoon pick up n’ play een rondje te rijden als je favoriete Formule 1-held. Natuurlijk mooi om te zien dat deze optie hersteld is in F1 2013, maar het doet je toch afvragen waarom een broodnodige modus als deze niet voorkwam in het vorige deel.

Verder blijft de gameplay van de F1-serie haast onveranderd. De besturing van wagens is lichtelijk getweaked, maar kent geen enorme verschillen ten opzichte van F1 2012. Verder staat ook de terugkeer van de Young Driver’s Test weer centraal in de nieuwste F1, zodat ook nieuwelingen in een korte tijd klaargestoomd kunnen worden (twee dagen intensieve training op het Yas Marina Circuit te Abu Dhabi voldoet) voor hun eerste Grand Prix-rondes. Een aanrader voor de gemiddelde racegame-amateur.

The weather the better

Tot nu toe zijn vrijwel alle Formule 1-games met het jaar mooier geworden, en ook F1 2013 blijkt geen uitzondering op die regel. Over een significante sprong richting next-gen graphics is uiteraard niet te spreken, maar deze F1-simulator is aanzienlijk de best uitziende game uit de serie. Voorganger F1 2012 zag er al piekfijn uit, maar F1 2013 wint het met een paar kleine visuele tweaks. Met name de races waarin gereden wordt in de regen, zijn prachtig om naar te kijken. Van het spekgladde asfalt en de omhoog stuivende plassen water tot aan de drupjes op je bolide: allemaal beeldschone vertoningen. First-person uit de bocht glijden was nog nooit zo heerlijk om te aanschouwen. En geloof me, ik heb het meer dan vaak mogen ervaren.

Wanneer er echter niet gereden wordt in de regen, kunnen de levels wat statisch aandoen, net iets té schoon vaak. Alle textures zijn uiteraard van hoogwaardige kwaliteit en daarmee ziet F1 2013 er bijzonder strak uit, maar het wekt de illusie dat het spel net iets té strak oogt. Het asfalt ziet er soms chirurgisch schoon uit en de infrastructuur rondom een racetrack lijkt tot in den treuren gezandstraald te zijn. Als fan van Formule 1 wil je de breuken in het asfalt zien, de rottige kiezeltjes net buiten de racelijnen, de krasjes in een vangrail. Dit soort grafische oneffenheden ontbreken in het grootste gedeelte van de tracks, wat de game vaak net iets te clean maakt.

Conclusie

Met F1 2013 heeft Codemasters een prima laatste Formule 1-titel neergezet voor de huidige generatie. De gebruikelijke, geleidelijke verbeteringen die de serie al jaren achtereenvolgend maakte, worden netjes doorgezet, en het aantal nieuwe features maakt de game toch weer net iets verfrissender dan menig voorgaand Formule 1-game. Echte fans van de autosport zullen smullen van de gloednieuwe Classic Mode, terwijl de Grand Prix, Scenario en Career Mode ouderwets veel uitdaging blijven bieden. Daar komt bij dat de serie er met F1 2013 op zijn opperbest uitziet, waardoor ook het aanschouwen van je eigen laps weer een waar vertier kan worden, vooral in die ellendige regen.

Al met al is F1 2013 een rond geheel waar fans van de serie weer lekker lang mee aan de slag kunnen. In ieder geval totdat de serie zich verhuist naar de nieuwe generatie consoles, waar F1 2014 toe kan slaan met verbeterde graphics en nieuwe gameplaydynamieken. Het wachten is begonnen…

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Classic Mode
  • Vertrouwde gameplay...
  • Mid-race opslaan

Wat is NOT

  • Tracks net iets te clean
  • ... soms iets te vertrouwd

8

  1.   
    Remco_MUFC's avatar

    Als ik een 2014 Mod op dit spel zet dan heb ik F1 2014 al binnen. 🙂

  2.   
    DexMax's avatar

    Dat ‘mid-race’ opslaan vind ik wel een goede toevoeging aan deze editie. Heb inderdaad niet het geduld en tijd om 3 uur achter elkaar hetzelfde rondje te doen. Terechte score voor deze game.

  3.   
    3333/3333's avatar

    Dit deel is in veel opzichten weer een verbetering op het vorige deel, maar dat het realistischer is geworden is absoluut niet het geval. Mijn enige kritiek op F1 2013 is juist dat de game nóg makkelijker is geworden.

    Het is helaas weer geen simulator geworden, daarvoor is deze franchise waarschijnlijk te mainstream. Alleen in hevige regen, zonder traction control / abs is het het uitdaging de wagen op de baan te houden, maar dan nog is het alsof je een DiRT game speelt met F1 wagen. Je kunt gewoon driften als je dat wil, dat gaat natuurlijk nergens over.

    + Eindelijke goede optimalisatie voor de pc versie! (geen framedrops meer als je in monaco langs de pits rijdt)

    + Graphics

    + Details (trillende spoilertjes, coureur die hand opsteekt bij aanrijding)

    – Nog meer arcade dan het vorige deel

    – Te dure dlc, die veel te weinig toevoegd (zoals we in GRID 2 al zagen)

    – Te makkelijk.