Rayman Fiesta Run

Lieve bezoekers, ik ben een echte gamer. Ik kan smullen van grote, dure games, die me tientallen uren aan de buis of monitor gekluisterd houden. Ik krijg jeuk van games als Candy Crush, die met een invasieleger mijn Facebook bestormen. Toch zijn er toffe uitzonderingen. Het zijn meestal games die niet pretenderen grote games te zijn, maar toch iets meer uitdaging bieden dan de meeste mobiele titels. Vorig jaar verscheen Rayman Jungle Run en dat was zo’n titel. Een game met een simpel principe. Rayman rent uit zichzelf en met een druk op de rechterkant van het scherm spring je, met een tik op het scherm sla je en hou je het scherm ingedrukt, dan zweef je. Op deze simpele manier waren er vier (inmiddels acht via DLC) werelden te doorkruisen en dit was bij vlagen tergend moeilijk, maar altijd verslavend.

Nieuwe levels

Het succes van de game is voor Ubisoft reden geweest met een vervolg aan de slag te gaan. Maar waar vervolgen op de consoles en pc altijd welkom zijn bij goede titels, vraag ik me af of Fiesta Run een vervolg had hoeven zijn. De basis-gameplay bestaat namelijk al in Jungle Run en DLC was wellicht een handigere optie geweest. Echter, alle DLC voor Jungle Run was gratis en dus is een nieuwe game financieel gezien zeer logisch. Je hoeft echter geen grote vernieuwingen te verwachten in de gameplay, want die staat immers al als een huis.

Wat kun je dan wel verwachten van Rayman Fiesta Run? Nou, nieuwe levels natuurlijk, die nog steeds de charme hebben van de eerdere game en de consolebroers. We gaan wat nieuwe dingen doen als zwemmen en verkleinen en we krijgen nieuwe werelden te zien, die zijn ondergedompeld in vuur en ijs. Eentje speelt zich zelfs af in de bek van een groot monster! Vooral dit laatste level is enorm sfeervol en doet de geweldige platform-gameplay eer aan.

Nieuwe stijl

Andere veranderingen zijn niet te vinden in de gameplay, maar in de presentatie van het spel. Niet langer zijn de losse werelden met een menu te bereiken, maar er is een heuse kaart gemaakt die verdacht veel lijkt op de kaart uit (jeuk, jeuk) Candy Crush. Over Facebook-koppelingen wist de ontwikkelaar mij nog niks te vertellen, maar gezien het succes van eerdergenoemde game en de vergelijkbare map, zou het mij niets verbazen als ook Rayman Fiesta Run binnenkort in je tijdlijn staat. Daarnaast kun je nu gems (die diamantjes die je verzamelt) inzetten voor extra bonussen aan het begin van ieder level. Wat dacht je van een hartje waardoor je een keer geraakt mag worden, of een ideale lijn om te rennen die wordt uitgetekend? Deze toevoegingen zijn leuk voor n00bs, maar ik zal ze niet gebruiken.

Voorlopige conclusie

We krijgen nieuwe levels in Fiesta Run en dat is het beste nieuws van de aankondiging van deze titel. In basis blijft de gameplay hetzelfde als die van Rayman Jungle Run en dat is wat mij betreft goed nieuws. Die game combineerde namelijk al perfect simpelheid en behendigheid en dat zal dus niet veranderen. Wel krijgen we nieuwe opties die we kunnen gebruiken in levels en zal de opbouw meer lijken op die van Candy Crush. Wat mij betreft had dat niet gehoeven, maar als ik nieuwe levels kan spelen, vind ik het best. Gelukkig lijkt Rayman Fiesta Run goed in de behoefte te gaan voorzien.

  1.   
    R12345's avatar

    Jungle Run was best leuk, dus misschien koop ik deze ook wel.