Trials Frontier

Het succes van Trials is ongekend. De exclusieve, downloadbare franchise voor de Xbox 360 is na Minecraft de bestverkopende Arcade-titel en de verwachtingen zijn dus hoog voor ontwikkelaar RedLynx. Op de E3 is Trials Fusion aangekondigd voor de Xbox One en PlayStation 4, maar daarnaast loopt nog een ambitieus project. Ubisoft en RedLynx willen de franchise naar de mobiele platformen brengen en dat betekent dat de game nog toegankelijker moet worden en een lucratief verdienmodel. Wij kregen een kijkje tijdens de Ubisoft Digital Days in Parijs.

Bijna hetzelfde

Trials Frontier lijkt in basis natuurlijk heel erg op Trials Evolution. Of beter gezegd, de game lijkt op Trials HD, de eerste Arcade-game die de ontwikkelaar richting Xbox 360 bracht. De motortjes staan namelijk iets dichter bij de camera. Het tweede grote verschil is de grafische stijl van de game. We gaan een getekende variant van Trials ondervinden op de mobiele platformen. De game is daarnaast free to play, wat betekent dat iedereen de game gratis kan downloaden, maar dat je processen kunt versnellen via microtransacties. RedLynx wist mij te vertellen dat alles binnen de game gratis vrij te spelen is, maar dat het dan vele malen langer duurt.

Wat ik vind van dit betaalmodel, is niet belangrijk. Games moeten nou eenmaal geld opleveren en de keuze voor free to play dan is logisch. Op deze manier kun je een grote groep mensen bereiken en zij kunnen jouw game allemaal gratis proberen. Het mooie aan Trials is dat deze groep snel genoeg verslaafd zal raken aan de game. Het speelt namelijk bijna net zo lekker als de consoleversie. Aan de ene kan van het scherm bepaal je de snelheid van je motor en de andere kant van het scherm gebruik je om te kantelen. Op deze manier kun je verschillende obstakels te boven komen en ook nog stunts doen, die weer extra geld opleveren.

Free to Play

Dan praat ik natuurlijk over in-game geld. Het model achter de game werkt namelijk als volgt. Er zijn twee belangrijke dingen die je nodig hebt om verder te komen in Trials Fusion: geld en brandstof. Levels die je kunt spelen, kosten je brandstof. Hoelang het gaat duren voordat je weer een eenheid brandstof krijgt, is iets waar RedLynx nog over nadenkt, maar je snapt het idee van tijd vs. betalen. Je kunt wachten totdat je weer genoeg brandstof hebt om een nieuw level te proberen, of je kunt via een microtransactie brandstof kopen zodat je ongestoord verder kunt gamen.

Via het in-game geld kun je je motoren voorzien van verschillende upgrades. Dit is niet onbelangrijk, want zoals ik ondervond is je motor niet direct sterk genoeg voor alle levels. En dus is het sparen (of betalen) voor nieuw in-game geld. Dit geld verdien je door levels uit te spelen, maar ook het uitvoeren van stunt is geld waard (voor het eerst in een Trials-game). Het bedrag dat je verdient zal namelijk hoger zijn als je bijvoorbeeld salto’s maakt.

Voorlopige conclusie

Trials Fusion gaat de ervaring van de grote Trials-games naar de mobiele telefoons en tablets brengen, dat staat buiten kijf. Het gevoel is bijna hetzelfde (al is de besturing misschien een fractie minder precies dan wanneer je met pookjes stuurt) als op Xbox 360 en dat is al een prestatie op zich. De game is natuurlijk wel free to play, wat in de praktijk betekent dat je geduld nodig hebt als je geen microtransacties wilt uitvoeren. Hiervan mag je denken wat je wilt, maar het is wel zeker dat Ubisoft een veel groter publiek gaat bereiken met deze mobiele versie. En dat gunnen wij de huismoeders best!

  1.   
    See4urSelf's avatar

    Verslavende formule! Kan niet wachten om deze eens goed te gaan testen 🙂