XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Unknown verscheen alweer bijna een jaar gelden en werd met lovende reviews overdonderd. Ook wij bij GamersNET waren met een 8.7 niet ontevreden over de reboot van de XCOM-serie. Dit jaar krijgen we een uitbreidingspakket dat we eigenlijk geen uitbreidingspakket mogen noemen. Veel makkelijker wordt het er allemaal niet op, maar het brengt wel weer iets nieuws onder de zon.

De uitbreiding die geen uitbreiding is

Een kleine uitleg is benodigd. XCOM: Enemy Within is een uitbreiding voor XCOM: Enemy Unknown, maar wordt niet zo in de markt gezet. Op Steam verschijnt het nieuwe pakket wel als een losse uitbreiding, maar de Xbox 360- en PlayStation 3-versie koop je gewoon als een nieuwe game op disc. Deze disc bevat het al bestaande spel en geeft je daarnaast ook nog eens de nieuwe content van XCOM: Enemy Within. Zoals ik al zei, veel makkelijker wordt het er niet op. Het is echter wel duidelijk dat de release van 15 november het perfecte tijdstip wordt om met de XCOM-reboot te beginnen. Je krijgt straks immers voor een mooi prijsje het veelgeprezen spel plus een hoop nieuwe content.

Een uitgebreid leger

XCOM: Enemy Within laat je nog langer en harder vechten tegen de alien invasie. Met 40 nieuwe levels is er heel wat nieuw grondgebied om de bekende turn-based gevechten tot een climax te laten komen en nieuwe vijanden, wapens en units zorgen voor het ontstaan van nog onbekende tactieken. Een belangrijke toevoeging is de MEC Trooper. Elke soldaat uit jouw leger kun je upgraden tot één van deze krachtpatsers. Ze hebben een speciaal (MECH-achtig) armor en extra sterke wapens. Hiermee kan cover kapot geschoten worden en zijn vijanden snel van lege health balkjes voorzien. Ook hebben de nieuwe units extra veel health en verschillende handige krachten. Hiermee zijn de MEC Troopers een ware bruut op het slagveld die het tij snel kunnen keren. Op eerste gezicht lijkt dit gevaarlijk te zijn voor de balans van de game, maar tegen de nieuwe Mechtoid en Seeker vijanden zijn de MEC Troopers hard nodig.

Ook wordt het mogelijk om jouw vijanden te verbeteren met de krachten die de mensheid van de aliens hebben afgekeken. Door een autopsie uit te voeren op gedode aliens kun je speciale upgrades voor soldaten vrijspelen. De Gene Mod-soldaten kunnen bijvoorbeeld extra hoog springen en hierdoor nieuwe punten op de levels bereiken of sterk verbeterde ogen krijgen om beter te kunnen richten. Er zijn talloze Gene Mods die de hersenen, ogen, benen, borst en huid kunnen verbeteren. De vraag is hoe je deze Gene Mods verstandig gaat verdelen, want, zoals we van XCOM gewend zijn, is een dode soldaat voor de rest van het spel ook echt dood.

Voorlopige conclusie

Na de presentatie van de nieuwe features die XCOM: Enemy Within heeft te bieden mocht ik nog een half uurtje met het hele setje veranderingen aan de slag. Firaxis heeft veel aanpassingen gemaakt en features toegevoegd en de veranderingen met minder grote impact heb ik dus lang niet allemaal genoemd, maar eigenlijk is een oordeel vellen heel simpel. XCOM: Enemy Unknown was al een goed spel en deze uitbreiding maakt het allemaal nog beter. Met veertig nieuwe maps is er zat nieuwe content en de nieuwe vijanden en units zullen heel wat tactieken op de schop gooien. Voor de fans van Enemy Unknown die meer willen, is er zat om te ontdekken en gamers die het spel helemaal nog niet opgepakt hebben, kunnen nu beter tot 15 november wachten. Ik ben ook een gamer die nog even wacht en nu echt overtuigd is om de XCOM-reboot dan toch eens op te gaan pakken.

  1.   
    Bulletfox's avatar

    tja tis maar net waar je van houd…