Mad Max Gamescom

Tijdens de Gamescom mocht ik aan de slag met Warner’s aanstormende next-gen titel Mad Max. In zijn Mad Max E3-preview beschreef Peter al wat deze game moet gaan bieden. Vandaag lees je een korte recap en gaan we dieper op de belangrijke elementen in. Wat heeft Richard tijdens de Gamescom van gekke Max mogen zien?

Warner Bros.’ Mad Max volgt niet het verhaal van de welbekende filmreeks. Nee, Max krijgt een nieuwe look en een losstaand verhaal om hem naar de moderne tijd te halen. Iemand heeft zijn iconische auto de Interceptor gestolen en Max voor dood in het weidse post-apocalyptische Australië achtergelaten. Om te overleven moet Max een geheel nieuwe auto bouwen en hij heeft hierbij hulp nodig. Hij gaat op zoek gaan naar onderdelen voor zijn nieuwe bolide en zoekt mensen die hem kunnen helpen. De wereld is echter niet veilig, want achter elke duin schuilt gevaar. Bendes, gekken en andere overlevenden maken Max het leven moeilijk.

Schietend, vechtend en beukend door Australië

Het verhaal van Mad Max lijkt dus niet zo heel diep te worden, maar het bouwen en upgraden van jouw eigen auto is gelukkig niet zo simplistisch. Er zijn veel soorten upgrades die elk hun eigen effect hebben en volgens ontwikkelaar Avalanche Studios (Just Cause) is iedere upgrade tijdens het rijden voelbaar verschillend. Het upgraden draait echter niet om het bij elkaar rapen van ‘de beste’ upgrades, maar juist om het maken van de auto die het beste bij jouw speelstijl past. Eén beste versie kun je niet maken, het draait juist om keuzes. Wil je een auto die goed is in beuken of juist veel wapens heeft? Kies je voor snelheid of misschien is wendbaarheid voor jou veel belangrijker? Door de wereld heen ga je op zoek naar de upgrades die jij wilt en hiervoor zal je veelvuldig moeten gaan vechten.

Dit vechten gebeurt beukend of schietend met auto’s en te voet, zowel hand-to-hand als met wapens. Voor het vechtsysteem is de bekende weg gekozen, maar dit neemt niet weg dat het gewoon goed en vloeiend werkt. Gebruik spullen uit de omgeving, bouw een combo op om brute moves te doen en schiet met allerhande wapens. Verder krijgt de speler de vrijheid om een situatie in te schatten en zelf de aanval te bepalen. Kies je voor een stille aanpak als sluipschutter en sneaky nekken omdraaiend? Of storm je naar binnen en gebruik je alles wat los en vast zit om de vijand uit te schakelen? In het vechtsysteem hebben twee wapens de hoofdrol. Natuurlijk heeft Max zijn iconische shotgun die vijanden na een raak schot in stukken achterlaat. Ook is er de harpoongun waarmee onder andere objecten uit de omgeving omgetrokken kunnen worden. Torens met vijanden er op of een hek die in de weg staat, je trekt ze gemakkelijk om.

Hoe modern is Max eigenlijk geworden?

Hoe next-gen Mad Max nou eigenlijk is vind ik lastig om te zeggen. Laat ik beginnen met te zeggen dat het spel er gewoon goed uit ziet. Er worden meer details getoond dan we op de huidige consoles te zien krijgen en het tonen van grote verre vlaktes was voor de PlayStation 4 (waar de demo op draaide) geen probleem. Een echt grote grafische stap is het echter nog niet, dit is dan ook best moeilijk met de grote lege vlaktes waarin Max rond rijdt. Wat wel opviel was de duidelijke verbetering van de physics. Ontploffingen hebben grootse effecten op de omgeving en een toren omver trekken ziet er erg goed uit. Hopelijk weet Mad Max op andere vlakken de next-gen ervaring nog meer duidelijk te maken. Zo hebben we het rijden, de AI en het vechten nog niet met eigen handen kunnen testen en mijn hoop is dat hier toch duidelijke verschillen in te voelen zijn.

Voorlopige conclusie

Wordt Mad Max een vernieuwende, diepgaande next-gen titel? Mijn antwoord op deze vraag is tocht echt nee, maar Avalanche Studios lijkt wel gewoon een hele sterke actietitel in productie te hebben. Games kunnen nou eenmaal niet altijd baanbrekend zijn. Het draait bij dit soort games simpelweg om de fun en daarmee lijkt het echt wel goed te zitten. Het post-apocalyptische Australië ziet er goed uit, het keuzes maken bij het bouwen van een auto is een tof idee en het vrije doch bruut vechten werkt ook niet verkeerd. De next-gen consoles bieden veel kracht die we voor vernieuwende games zeker kunnen gebruiken. Mad Max wordt in dit opzicht misschien niet de meest inspirerende next-gen game, maar gaat spelers op het gebied van plezier echt niet teleurstellen. Gewoon goede en plezierige actiegames hebben we op de Xbox One en PlayStation 4 ook nodig?

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren