Need for Speed: Rivals Gamescom hands-on

Nadat Burnout-ontwikkelaar Criterion met Need for Speed: Hot Pursuit en Most Wanted twee geslaagde reboots neer heeft gezet, is het ditmaal de beurt aan een nieuwe ontwikkelaar, die ook een iets andere richting ingaat. Ghost Games komt namelijk met Rivals, wat het beste lijkt te omschrijven als een kruising tussen voorgangers Hot Pursuit en Most Wanted.

Aan het begin van de inleidende presentatie van Need for Speed: Rivals wilde een ontwikkelaar van Ghost Games ons op het hart drukken dat alles wat we zagen slechts van een pre-alpha-build was. Wat zoveel betekent als dat men nog een lange weg te gaan heeft in het ontwikkelproces en helaas werd dit zowel tijdens de presentatie als mijn speelsessie met enkele crashes duidelijk merkbaar. Toch kreeg ik genoeg te zien en spelen om drie belangrijke, al dan niet nieuwe features van Need for Speed: Rivals, die verder toch erg lijkt op zijn twee directe voorgangers, te onderscheiden: customization, AllDrive en de Speedlists.

Tweaken

Een door veel spelers gevraagde feature is de mogelijkheid om je auto’s weer eens echt te kunnen customizen en in Rivals keert deze mogelijkheid weer, zij het deels, terug. Je kunt je auto namelijk op twee fronten veranderen, zowel het uiterlijk als de prestaties van jouw bolide zijn aanpasbaar. En je kunt niet alleen jouw racemonster een ander kleurtje geven, je kunt ook aan de slag met decals en volledige skins, zodat iedere auto echt uniek kan worden. Deze stickers en skins koop je met de speedpoints, die je verdient door te racen en naar mate je verder in het spel vordert speel je ook nieuwe customization-opties vrij.

Als je auto het gewenste kleurtje heeft, kan je ook nog besluiten om de performance van de wagen wat op te krikken. Zo kan de motor vervangen worden om te zorgen dat je sneller wordt of kan je een beter chassis kopen, wat de auto sterker maakt. Jammer is wel dat deze upgrades niet zichtbaar zijn aan de buitenkant van de auto en andere spoilers, bumpers en dergelijken blijven ook achterwege. Als je een tegenstander tegenkomt, kun je dus ook niet aan zijn auto zien in hoeverre die aangepast is.

AllDrive

De belangrijkste nieuwe feature van Need for Speed: Rivals lijkt AllDrive te worden. Door deze functie is de scheidslijn tussen singleplayer en multiplayer geheel vervaagd en het is een logische evolutie na het recente Most Wanted. Waar je daar op ieder moment kon overstappen van single- naar multiplayer, ben je in Rivals altijd in een onlinewereld. Als je als racer bijvoorbeeld aan een race start, terwijl iemand anders met een politieauto in de buurt rondrijdt, is het mogelijk dat hij aan jouw game wordt toegevoegd om het jou nog iets lastiger te maken in de race.

Wees echter niet gevreesd, je kunt AllDrive ook gewoon uitzetten en lekker offline racen. Helaas heb ik zelf weinig van deze toevoeging kunnen zien, gedurende de inleidende presentatie bleek de game namelijk vast te lopen op het moment dat twee spelers bij elkaar in de game kwamen en ook toen ik zelf aan de slag kon met Rivals bleek de game te crashen toen een andere speler met mij mee zou gaan racen.

Speedlists

Een andere nieuwigheid aan Need for Speed: Rivals zijn de ‘Speedlists’, waarbij er steeds drie lijsten aanwezig zijn voor zowel de politie als de racers. Iedere speedlist geeft je verschillende opdrachten en als je ze allemaal voltooit, krijg je een beloning in de vorm van de eerdergenoemde speedpoints en kan je door met een nieuwe lijst. De diverse opdrachten moedigen ieder een andere speelstijl aan. Zo kan je er als racer bijvoorbeeld voor kiezen om de strijd aan te gaan met de politie of juist te proberen ze te snel af te zijn. Heb je er genoeg van om steeds de politie te ontwijken? Dan kan je op ieder moment ook wisselen van Speedlist en zo andere doelen nastreven in de jacht naar meer speedpoints.

Voorlopige conclusie

Need for Speed: Rivals lijkt enerzijds qua gameplay opvallend veel op direct voorgangers Hot Pursuit en Most Wanted, maar introduceert anderzijds enkele interessante features. Zo zijn er uitgebreidere mogelijkheden om de auto’s naar jouw wensen aan te passen en geven de Speedlists je extra doelstellingen mee tijdens het racen. De grootste noviteit lijkt echter AllDrive, een functie die de grenzen tussen single- en multiplayer nog verder doet vervagen, het is dan ook jammer dat juist bij deze feature de game steeds vastliep. Toch belooft ook Rivals een waardig deel in de Need for Speed-franchise te worden.

  1.   
    HWSHHZ's avatar

    Jammer weer dat er je weer geen body-kits kunt veranderen enzo!
    Al besteld als pc-download en kga em zeker met plezier spelen, maar jammer is het wel!
    Waarom dat niet terugkomt?

  2.   
    Bulletfox's avatar

    idd kunnen we eindelijk weer de auto veranderen verpesten ze het nog door de bodykit eruit te laten…
    dus ja deze laat ik dan ook maar weer liggen.

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    Erg jammer inderdaad. De exacte reden werd me niet gegeven door de ontwikkelaars, ook niet nadat ik er specifiek om vroeg. Ik vermoed dat het komt doordat merken als Ferrari/Porsche etc. het niet kunnen waarderen als ‘hun auto’s’ aangepast worden oid.

  4.   
    nicky29's avatar

    ik heb gelezen dat ze bezig zijn met een nieuwe underground van NFS