Lieve lezers, ik begrijp de kritiek op Assassin’s Creed, die steeds vaker te horen is in de hardcore-community. De vergelijking met Call of Duty is plausibel, aangezien beide franchises al heel lang een jaarlijkse release krijgen, dat gestoeld is op gameplay die jaren eerder is bedacht en uitgewerkt. Ik heb begrip voor de vergelijking, maar ik ben het daar absoluut niet mee eens. Natuurlijk is de gameplay in basis al jaren hetzelfde, maar Assassin’s Creed biedt in ieder deel veel meer variatie. Sterker nog, de franchise draait om een verhaal waarin je constant naar andere tijden in de geschiedenis reist en daarnaast poogt ieder deel iets anders te doen. Natuurlijk is de basis-gameplay hetzelfde (je speelt een sluipmoordenaar in 3rd person), maar de tijd, het verhaal en de setting is altijd anders. Tot zover mijn mening over de uitmelkerij-kwestie, want ik ben op de Gamescom aan de slag gegaan met Assassin’s Creed IV: Black Flag. Een game die in feite een soort GTA is, maar dan met piraten.
Welkom op de Cariben!
Vaak zijn speelsessies op beurzen en evenementen enorm geregisseerd. De ontwikkelaar bepaalt immers precies wat hij wil laten zien en een demo wordt dan ook vaak precies zo geknipt dat je alleen maar de toffe dingen te spelen krijgt. Mijn vreugde was dan ook groot toen de ontwikkelaar mij de PlayStation 4-controller gaf en mij in complete vrijheid liet verkennen in de wereld van ACIV. Zoals je wellicht al weet speelt 40% van de game zich af op je schip, de Jackdaw. Het schip laat zich besturen zoals we dat kennen in Assassin’s Creed III, maar er zijn veel meer opties. Niet langer kun je alleen vanaf de zijkanten schieten, er zijn ook kanonnen te vinden op de boeg en de achterkant van het schip. Mortieren behoren nu ook tot het arsenaal en de Jackdaw laat zich daarnaast in tien levels opwaarderen naar een bijna-onverslaanbaar vaartuig. Dit gaat wel even duren en veel van de gameplay in ACIV draait om het opwaarderen van je schip. Hiervoor heb je natuurlijk geld, materialen en een bemanning nodig en daar ben je dan ook vaak mee bezig.
Terug naar mijn speelsessie, want zoals gezegd mocht ik in alle vrijheid het ruime sop verkennen. Dat deed ik dan ook met liefde, want de missies geloof ik wel. Het eerste dat ik tegenkwam op mijn reis was een heel klein eilandje. Ik besloot van de Jackdaw af te springen en zwom naar het eiland. Het blijkt een klein pirateneilandje te zijn, waar ik in een beetje kan winkelen en een toren kan beklimmen om weer een deel van de map te verkennen. Hoewel er niet heel veel te beleven is op het eiland, valt wel op hoe mooie de Caribische zee van ACIV eigenlijk is. De PS4-versie is in basis hetzelfde als de versies voor huidige systemen, maar het gebruik van kleur, textures, draw distances en het licht is vele malen mooier dan we op de huidige generatie gewend zijn. En als je dan bedenkt dat we bij aanvang van de vorige generatie ook genoten van de graphics van Call of Duty 2, is het smullen bij de gedachte wat er over drie jaar mogelijk is met deze nieuwe apparaten.
Piraat. Het is bijna echt werken!
Ik vervolg mijn reis en ik zie in de verte iemand verdrinken. Ik red hem, hij voegt zich bij mijn bemanning en ik vaar verder om vervolgens een Spaans schip tegen te komen. Ik bekijk zijn buit en besluit hem aan te vallen en te enteren. Dit lukt en strategisch moord ik de meerderheid van de Spaanse bemanning uit. Vervolgens besluit ik om dit Spaanse schip naar mijn eigen vloot te sturen. De vloot is een achterliggende game die te vergelijken is met het managen van je Brotherhood in vorige delen. Ik had het schip ook kunnen verkopen of ik had het schip kunnen strippen om de materialen buit te maken. Ik vaar weer verder (wat je overigens ook versneld kunt doen) en ik zie een haai zwemmen in de zee, waarna er een minigame start om op die haai te jagen met een harpoen. Na het doodmaken van de haai wordt hij op de Jackdaw getild en kreeg ik weer nieuwe resources, die natuurlijk handig zijn voor het uitbreiden van je bootje.
De laatste activiteit die te doen was betrof het onder water zoeken naar schatten. Daarbij moet gezegd worden dat de nieuwe generatie consoles het water schitterend in beeld brengt en ook het onderwaterleven is rijk en divers. Natuurlijk ga je bij duiken in het echte leven nooit zoveel dieren zien, maar in de game zagen we een haai zwemmen, vele vissen, een walvis in de verte en een pijlstaartrog. Maar ook op de bodem is het druk met zeeanemonen, zee-egels en zelfs een morene. Het is erg tof om rond te zwemmen en hoewel er in dit gedeelte alleen kisten te vinden waren, is het toch wel erg mooi om te zien.
Tot zover mijn vrije avontuur, al kreeg ik op het einde van de demo toch nog een klein stukje te zien van Havana, één van de drie steden in de game. De stad is niet heel groot, want enorme steden zijn sowieso niet te vinden in het Caribisch gebied. De ontwikkelaar wist me te vertellen dat ze een gevoel willen als in Assassin’s Creed II, met smallere straten dan het derde deel bevatte. Het rennen over de daken is dus weer wat simpeler, want je kunt straatjes gemakkelijk overbruggen. Daarnaast is Havana enorm kleurrijk, met huisjes in alle kleuren van de regenboog en een zonnetje dat doet verlangen naar vakantie.
Voorlopige conclusie
Het moge duidelijk zijn, Assassin’s Creed IV: Black Flag barst van de content, ook buiten de gestructureerde verhaallijn. Natuurlijk zijn veel dingen herkenbaar uit andere delen. Het vechten is hetzelfde en er zijn weer soortgelijke submissies te vinden. Toch voelt Assassin’s Creed IV voor een groot gedeelte heel nieuw. Dit heeft te maken met de locatie van de game, het feit dat het een volledig open wereld is en je schip, die de aorta van de game is. Het wordt een drukke periode, met Assassin’s Creed IV: Black Flag, dat ook een sandbox-game gaat worden. Want in de lijn van GTA V, Batman: Arkham Origins en Watch_Dogs gaat ook deze game je tientallen uren vermaken.