Ryse: Son of Rome Gamescom

Tijdens de E3 schreef Tom al een hands-on preview over Ryse en hij focuste zich hierbij op de singleplayer. Op de Gamescom zijn we aan de slag gegaan met de multiplayer van Cryteks aanstormende Romeinse escapades en zijn ons ook enkele belangrijke aanpassingen opgevallen. Geven we deze Xbox One-exclusieve een duim omhoog of omlaag?

Een revisie na de E3

Na de E3 stond Ryse in twee verschillende spotlights. Enerzijds vonden we de Romeinse setting een erg goede keuze, maar anderzijds waren er over het vechtsysteem nog veel vraagtekens. Maken de quick time events (QTE’s) om speciale finishing moves uit te voeren het spel niet wat te makkelijk en blijft dit voor langere tijd leuk? Crytek zelf was ook niet helemaal tevreden met de systematiek die op de E3 werd getoond en wil de finishing moves juist geen QTE’s noemen. De knoppen boven hoofden waren te simplistisch en dat is iets waar hard aan gewerkt is. De ‘in your face’ iconen zijn vervangen door subtiele, kleurige highlights op de vijanden. Ook dien je bij het uitvoeren van een finishing move jouw karakter goed in de gaten te houden om al te voorspellen wat de volgende in te drukken knop wordt. Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar het uitvoeren van een perfecte finishing move is een stuk moeilijker geworden.

Verder is timing belangrijker geworden. Op basis van jouw timing krijg je een rating. Bijvoorbeeld recruit, general of legendary. Hieraan zijn bonussen gekoppeld. Op de E3 was deze bonus nog gekoppeld aan de willekeurige move die werd uitgevoerd, maar dit gaf de speler geen invloed op de bonus die hij of zij nodig had. Nu hebben we echter kunnen zien dat je zelf een bonus kunt kiezen. Health, focus, XP of tijdelijk meer schade. Dit brengt een interessante keuze met zich mee. Als je bijvoorbeeld bijna dood bent, moet je extra hard vechten om health te krijgen of kies je voor extra damage om het gevecht snel te beëindigen. De combat is meer afhankelijk van timing geworden en is hierdoor meer gebaseerd op vaardigheden. De vraag is echter of er genoeg verschillende moves zijn om het brute vechten lang genoeg interessant te houden. Telkens dezelfde moves zien gaat snel vervelen en wordt steeds makkelijker om te timen. In de demo zagen we helaas toch al snel dezelfde moves voorbij komen, maar de ontwikkelaar zegt zeker meer da 60 finishers te hebben. Hopelijk wordt hier hard aan gewerkt en zien we dit in onze review terug.

Als gladiatoren Colosseum wat wil je nog meer?

Een nieuwe feature die we op de Gamescom mochten spelen was de Gladiator modus. Dit is het co-op en multiplayer deel van Ryse en laat gamers als echte gladiatoren spelen. In het Colosseum worden, net zoals vroeger, verschillende veldslagen nagebootst en jij speelt samen met een tweede gladiator de hoofdrol. Ja, je leest het goed. Je speelt deze multiplayer met twee man, online of in split-screen. Het is dus niet één tegen één. Samen trek je ten strijde in verschillende omgevingen en voltooi je verschillende soorten opdrachten. De omgevingen en opdrachten zijn dynamisch en iedere nagebootste veldslag is dan ook weer anders. Aan het begin van elke match komt uit de grond de te spelen veldslag omhoog en iedere keer kunnen de muren, gronddelen en andere zaken op andere plekken staan. De opdrachten kunnen ook variëren, al valt te verwachten dat het hierbij vooral om een andere volgorde gaat.

Vechten doe je met een eigen karakter, die je uiteindelijk met veel verschillende soorten wapens, bepantseringen en consumables kan uitdossen. Op de release kan je met 11 verschillende veldslagen aan de slag. Ik heb zelf de map ‘Strongholds’ gespeeld, waar een Romeinse slag tegen de Barbaren wordt nagespeeld. De sfeer en grootsheid die de gladiatoren vroeger hebben moeten voelen is goed aanwezig. Het Colosseum is enorm, het publiek is massaal en de omroeper laat het echt voelen als een groots evenement. Ik moest verschillende golven vijanden in mootjes hakken, waarna het Barbaarse kampement gesloopt diende te worden. Om het level af te ronden, viel de leider van de Barbaren als een eindbaas aan. Ook is er de map ‘Courtyard’, wat meer een soort horde-modus moet worden. Overleven speelt hier de hoofdrol en dat past natuurlijk perfect in het gladiatorenplaatje.

De modus voelt direct als een heel erg leuk extraatje naast de singleplayer. Het is geen volledige multiplayer, maar dat heeft Ryse ook niet nodig. Crytek heeft echt geprobeerd iets te maken dat vernieuwend is, samen gespeeld kan worden en wat iets nieuws toevoegt aan de game. En dat is goed gelukt. Ik zie mezelf heel wat uurtjes gladiator spelen, maar dan moet er nog wel aan een belangrijke ergernis gewerkt worden. De twee gladiatoren zitten elkaar namelijk vaak in de weg. Op dezelfde vijand inslaan werkt gewoonweg niet. De animaties zitten elkaar in de weg en je slaat vaker mis dan raak. Omdat er speciale co-op finishing moves zijn, is het juist de bedoeling om samen een vijand aan te pakken en sterke vijanden wil je natuurlijk samen zo snel mogelijk uitschakelen. Door deze ergernis voelt het nog niet of je echt een team bent, je wenst je medespeler liever even weg.

Voorlopig conclusie

Ryse ziet er tof uit, brengt ons een vette setting die we nog niet eerder in een actiegame als dit hebben gezien en is lekker bruut. Kortom, het concept staat als een huis. De Gladiator-modus is verder een leuke toevoeging en brengt echt iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Crytek heeft naar de scepsis over het vechten geluisterd en goede aanpassingen uitgevoerd. Helaas zijn nog niet alle vraagstukken beantwoord. Ook voelt het vechten nog niet altijd als een flow. Soms vecht je als een ware danser, maar een minuut later kan het toch aanvoelen als button bashen. Ook hebben we nog niet veel van de singleplayer mogen zien. Hoe gaat het aansturen van troepen in de singleplayer bijvoorbeeld werken en welke omgevingen krijgen we allemaal te zien?

Ryse is dus zeker een titel met potentie en een Xbox One launchtitel waar Microsoft erg blij mee mag zijn. Er zijn echter nog heel wat vragenstukken die beantwoord of opgelost moeten worden. Mocht Crytek hier het goede antwoord op hebben, dan doe ik mijn duim omhoog.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ik vind het leuk om te zien dat iedereen meteen de game afkraakte met het zien van de E3 trailer omdat het een groot QT en button bashing festijn zou zijn. Maar het is veel dieper dan dat! Zo zie je maar nooit meteen beoordelen op de eerste teaser/gameplay. Maar puur voor deze game en Dead Rising zou ik meteen een XB1 aanschaffen. 🙂

  2.   
    Lucvz's avatar

    Ik ga voorlopig nog niet deze game in mijn lijstje zetten. Ik zal eerst gaan kiezen voor games als Watchdogs, the Division, Battlefield en AC Blackflag. Heb ik nog geld over dan zal deze misschien bij mijn collectie komen.

  3.   
    Rudizo18's avatar

    niets voor mij ik heb een pest hekel aan romeinen en hoe ze in game ”the good guy” spelen terwijl dat nergens op slaat ik iriteer me er dood aan…

    Maar kwa spel zelf is het wel erg mooi enzo… alleen dus niets voor mij

  4.   
    _xNickelson's avatar

    Heb deze game gespeeld op Firstlook, echt gigantisch gaaf! Echt een heel leuk spel! Zit prachtig in elkaar, het speelt gemakkelijk maar toch moet je ook wel weer goed je aanvallen combineren. Ook ziet het er grafisch heel mooi uit en er is veel variatie in het spel.