Regelmatig hoor je kritische gamers roepen dat de spellen van tegenwoordig niet realistisch genoeg zijn. “Ik word volgepompt met lood en bloed bijna dood, maar nadat ik me enkele seconden achter cover heb verscholen, ben ik weer gezond. Dat is toch belachelijk!” Ik geef toe: sommige moderne shooters nemen het niet bepaald nauw met de werkelijkheid en dat resulteert niet zelden in weinig uitdagende gameplay, maar waar trek je de grens? Het andere uiterste is immers ook niet gewenst: niemand wil aan het begin van een game in zijn armen worden geschoten, om vervolgens de rest van het spel niet meer te kunnen schieten. Het is dus zaak om de juiste balans te vinden en het lijkt erop dat ontwikkelaar Bohemia Interactive met ArmA 3 de perfecte mix tussen realistische en vermakelijke gameplay gevonden heeft.
Ik zal deze preview beginnen met een bekentenis. Ik geef namelijk toe: mijn richtingsgevoel laat nogal te wensen over. Ik woon zelf in een klein dorpje en zelfs daar is het altijd nog maar de vraag of ik vanaf de kapper weer heelhuids de weg terug naar huis weet te vinden. Het is dan ook niet geheel verwonderlijk dat ik nogal overweldigd werd toen ik mijn eerste stappen zette op het eiland van ArmA 3. Ontwikkelaar Bohemia Interactive geeft spelers 270 vierkante kilometer om te verkennen via auto’s, tanks, helikopters of boten. Zelfs de meest doorgewinterde padvinders zullen hier gegarandeerd meer dan eens de weg kwijtraken!
Oog voor detail
De charme van ArmA 3 ligt echter niet alleen in de omvang, maar vooral in het realisme. Bij Bohemia Interactive werken flink wat ex-militairen en dat is te merken, want ArmA 3 is op sommige momenten meer een militaire simulator dan een videogame. Elk aspect van de game is hyperrealistisch en zelfs aan de kleinste details is gedacht. Dit heeft wel tot gevolg dat het spel best pittig is. Eén kogel kan al fataal zijn en dus is het zaak om altijd tactisch te werk te gaan en nooit de directe confrontatie op te zoeken. Hierbij komen je teammaten goed van pas, want deze kun je te allen tijde commando’s geven. Dat is in het heetst van de strijd ook hard nodig, want in je eentje kom je er niet. De game is natuurlijk het leukst wanneer je deze samen met een vriend van vlees en bloed speelt, maar met de AI van je teammaten leek gelukkig ook niets mis te zijn.
ArmA 3 benadert realisme niet enkel op het gebied van gameplay, ook grafisch is de game indrukwekkend. Wanneer je in een helikopter zit, kun je kijken zo ver het oog reikt en ook hier is het oog voor detail weer duidelijk merkbaar. Elk boompje, bosje en hekje is prachtig afgewerkt en dat is indrukwekkend, zeker voor een game met een dergelijk grote spelwereld.
Gereedschapskist
ArmA 2 is inmiddels alweer vier jaar oud, maar nog steeds verschijnen er elke dag nieuwe mods voor de game. Dat zich hier enkele meesterwerkjes tussen bevinden, bewijst het succes van de DayZ mod wel! Ook in ArmA 3 krijgen spelers weer alle middelen toegereikt om de game naar hartenlust aan te passen en uit te breiden, waardoor het spel in principe constant nieuwe ervaringen te bieden heeft. Sterker nog, modders krijgen van Bohemia straks bij de release een gereedschapskist met allerlei nieuwe snufjes, waardoor er voortaan nog meer mogelijk is! Ik ben dan ook nu al benieuwd hoe ArmA 3 na de release gaat evolueren.
Voorlopige conclusie
Met ArmA 3 bewijst Bohemia Interactive dat realistische gameplay en pure fun goed samengaan. De gigantische spelwereld is ontzettend indrukwekkend en het oog voor detail zorgt ervoor dat het geheel ontzettend sfeervol is. Fans van tactische taferelen zullen al helemaal van deze game smullen, zeker wanneer zij ontdekken hoe diepgaand het systeem om teamgenoten aan te sturen is. Bovendien zal zowel de ontwikkelaar als de community de game na de release blijven ondersteunen, waardoor ArmA 3 in principe oneindig speelbaar is. En dat allemaal voor het luttele bedrag van 35 euro! Een fantastisch voorbeeld van pracht en praal die alleen mogelijk is op de pc.