Dead Island: Epidemic

Als aftrapper van de Gamescom 2013 had ik het genoegen om hands-on te gaan met Dead Island: Epidemic. Wederom een titel van Techland, maar nu vers aangekondigd, mét een subtiele twist. De serie lijkt zich uit te breiden naar een breder publiek en de first-person-shooter-formule is straks niet meer het enige genre wat Dead Island dekt…

Dead Island op de schop

Als groot liefhebber van de hele zombie-survival cultuur was ik natuurlijk verblijd met de komst van de eerste Dead Island. Een haast legendarische trailer trok menig gamer naar de veelbelovende zombieshooter toe, om er later achter te komen dat de game toch iets minder spectaculair was dan het mooie filmpje deed vermoeden. Dead Island was verre van serieus, en moest het vooral hebben van coöperatieve ongein tussen veel, bijna hilarische ondoden. Teleurstelling alom, ook voor mij. Voor Techland was dat, jammer genoeg, geen succesformule en dus moet de serie op de schop: een andere richting in.

Pie-vie-pie-vie-pie-vie-ie

Die andere richting wordt met Dead Island: Epidemic verwezenlijkt. De serie doet afstand van de first person shooter-formule en omarmt het lucratief gebleken free-to-play-model. Natuurlijk gaan we wederom oog om oog en tand om tand met duizenden zombies, maar nu vanuit een isometrisch perspectief en tégen andere niet-betalende spelers. Kenden de eerste twee Dead Island games een vierspeler coöperatieve modus, gaan we nu aan de slag met een modus die Techland beschrijft als ‘pie-vie-pie-vie-pie-vie-ie’ (PvPvPvE). Zie het als een soort League of Legends of Dota, maar dan geïnfesteerd met honderden zombies. Drie teams, elk bestaande uit vier man, nemen het online tegen elkaar op, terwijl ze zichzelf ook weren tegen de hordes geïnfecteerde gestaltes.

Terwijl alle teams eigenhandig pogen te overleven, is het tevens de bedoeling om bepaalde strategische punten over te nemen en deze goed te verdedigen tegen de andere partijen. Des te meer capture points jouw team heeft veroverd, des te sneller worden jullie voorzien van voorraden. Welk team als eerst een bepaalde kwantiteit van deze supplies opstapelt, wint de ronde. De interessante twist hierin is dat je ook voorraden verzamelt door grotere ‘boss zombies’ om te leggen, of door tegenstanders uit te schakelen. Deze voorraden moeten echter wel fysiek opgepakt worden en teruggebracht worden naar je eigen basis, wat soms een pittige en zenuwslopende taak kan zijn. Spelers wiens berg supplies je bijvoorbeeld gestolen hebt, zullen je ongetwijfeld op komen zoeken voor een koekje van eigen deeg.

Perfect voor free-to-play

Het principe van Epidemic is in wezen dus erg simpel: het doel van het spel spreekt voor zich en daarmee ligt het ‘pick up and play’-gehalte dus hoog. Perfect voor een free-to-play-spel, eigenlijk. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat de game verder geen diepgang kent, want ook deze Dead Island-game kent de nodige mogelijkheden om je eigen speelstijl toe te passen. Door meer potjes te spelen kun je meer en meer wapens vinden, combineren en andere vaardigheden aan je karakter(s) toevoegen. Zo is er de mogelijkheid om lekker op afstand zombies neer te poffen met je sniper, maar kun je ook de rol van een tank op je nemen met brute, geïmproviseerde slagwapens. Daarnaast zijn er de nodige buffs en dekkingsvaardigheden, zoals de optie om tijdelijk een automatisch turret neer te klappen. Perfect voor het veilig veroveren van die kostbare capture points, kun je even rustig op adem komen terwijl je turret de zombies op een afstandje houdt.

De vele manieren om jezelf en je team te verdedigen, maken het dat je de confrontaties met tegenstanders in Epidemic erg tactisch aangepakt kunnen worden. De spelers in een team kunnen elkaar goed aanvullen door, naast goed samen te werken, ook hun wapengerei en speelstijlen goed op elkaar af te stemmen. Wat dat betreft lijkt deze Dead Island-titel een diepgaande en gebalanceerde gameplay te kennen, die natuurlijk het best tot zijn recht komt in epische online gevechten tussen teams die onderling goed samenwerken. Een aanrader voor de (gegroepeerde) liefhebbers van bijvoorbeeld League of Legends, mochten ze openstaan voor iets anders. Iets verfrissends, maar wel met een aroma van rottend vlees.

Voorlopige conclusie

Dead Island: Epidemic is een game die mij meteen te pakken had. Na een speelsessie van een klein half uur jeukten mijn vingers naar meer, veel meer. De opzet van de game lijkt een perfecte formule voor een free-to-play-model: verslavend, tactisch en diepgaand. Als je het mij vraagt heeft Epidemic veel potentie om de volgende League of Legends te worden, mits Techland genoeg tijd steekt in het maken van een groot scala aan wapens, levels en abilities. Ik raad gamers in ieder geval aan om de game bij launch toch even te proberen, want wie weet slaat het verslavende Epidemic-virus ook bij jou aan.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren