Gamersnet.nl

Killzone: Mercenary

De PlayStation Vita is de afgelopen maand verrijkt met heel wat toffe indiegames, waaronder Machinarium, Guacamelee! en Limbo, maar laten we eerlijk zijn: daar trek je het grote publiek niet mee. De consument loopt massaal warm voor grote franchises en om die reden bracht Sony eerder al Uncharted, Metal Gear Solid en LittleBigPlanet naar haar handheld. Dat dit niet genoeg was, blijkt wel uit het feit dat de Vita momenteel nog steeds mondjesmaat over de toonbank gaat. Heeft “die andere grote Sony-franchise”, Killzone, de potentie om de verkoopcijfers van een boost te voorzien? Ik zoek het uit in deze preview.

Terwijl Sony momenteel massaal uitnodigingen voor de multiplayer beta van Killzone: Mercenary aan het versturen is, kreeg ik de kans om te stoeien met de singleplayer van de game. Dat betekent overigens niet dat deze modi volledig van elkaar losstaan: al het geld dat je verdient in de verhaallijn kun je overdragen naar de multiplayer, en vice versa. Een opvallende keuze, die wel aangeeft dat geld verdienen in Mercenary zeer belangrijk is. De game draait volledig om het verzamelen van credits en dat kan op de meest uiteenlopende manieren: door kills te maken, missies te voltooien, intel te verzamelen, enzovoort. Hierbij geldt uiteraard: hoe lastiger de taak, des te groter de beloning. Headshots en stealth-aanvallen leveren bijvoorbeeld meer geld op dan een normale kill. Dit stimuleert niet alleen tot het tonen van je skills, het zorgt er ook voor dat vaardige spelers extra beloond worden. Zij halen namelijk meer geld in huis en daarmee kunnen zij sneller toffe wapens, gadgets en uitrusting kopen.

Console-waardig

De Vita leent zich met haar twee analoge sticks perfect voor shooters, maar helaas zijn er slechts weinig noemenswaardige games uit dit genre op de handheld verschenen. Uncharted was zeker goed te pruimen en Unit 13 deed een aardige poging, maar de ultieme shooter die straks massaal mensen moet overhalen om een Vita te kopen, schittert vooralsnog door afwezigheid. Ik durf gelukkig bijna met zekerheid te zeggen dat daar met Killzone: Mercenary verandering in zal komen, want deze titel brengt niets minder dan een console-ervaring op de handhelds. Voordat je juichend opspringt: verwacht hierbij geen omgevingen, graphics en special effects van Killzone 3-niveau, maar eerder een ervaring die vergelijkbaar is met de eerste generatie games op de PlayStation 3. Ik durf dan ook te zeggen dat deze titel qua grafische impact en omvang zeker niet onderdoet voor Killzone 2.

De gameplay is zoals je mag verwachten van een Killzone-spel: veel schieten, op zoek gaan naar schakelaars/computers en af en toe een licht puzzelelement. Dat is bij Mercenary niet anders en dankzij de twee analoge sticks komt het schieten heel goed uit de verf. Verder is daar natuurlijk nog het touchscreen van de Vita, dat in deze titel uitstekend wordt benut. Je kunt een groot deel van de acties uitvoeren door op het scherm te tikken, maar de hardcore gamers die hier geen behoefte aan hebben, kunnen het spel desgewenst ook met de traditionele knoppen spelen. Bij slechts enkele acties (zoals het neersteken van een vijand) zul je jouw rechterwijsvinger uit de kast moeten halen. Het touchscreen wordt dus nooit geforceerd en dat is een grote opluchting.

Voorlopige conclusie

Ik heb slechts kort mogen spelen met Killzone: Mercenary, maar dat was genoeg om te mogen concluderen dat dit een absolute topper gaat worden. De first person gameplay komt perfect tot zijn recht op de Vita dankzij de twee analoge sticks en grafisch is dit de mooiste handheld-titel ooit. Vita-bezitters hebben lang moeten wachten op een absolute topper, maar hun geduld wordt dubbel en dwars beloond.