Mortal Kombat: Komplete Edition

21 april 2011 was de dag dat Mortal Kombat voor de PlayStation 3 en Xbox 360 verscheen. Ruim een jaar later, op 3 mei 2012, kon de fighter van NetherRealm ook onderweg gespeeld worden, aangezien de game toen naar de PlayStation Vita kwam. Nu nog een jaar later is, tot veler verbazing, Mortal Kombat ook eindelijk op de pc uitgebracht. Een drietal maanden nadat NetherRealms nieuwe vechtspel, Injustice: Gods Among Us, naar de huidige consoles kwam.

Beter laat dan nooit

Het is dus alweer meer dan twee jaar geleden dat Mortal Kombat voor de PlayStation 3 en Xbox 360 verscheen en destijds werd de game erg goed ontvangen. Dit kwam niet alleen door de brute X-Ray-aanvallen en de gruwelijke fatalities, maar ook doordat de fighter soepel speelt en omdat Mortal Kombat ongelofelijk veel content biedt. Daar is bij de pc-port, de Komplete Edition genoemd, uiteraard niets aan veranderd. Zoals de naam van de port al doet vermoeden bevat de Komplete Edition namelijk ook de uitgebrachte DLC voor het spel, waaronder vier nieuwe personages (Skarlet, Kenshi, Rain en Freddy Krueger) en een aantal skins.

Zo kun je aan de slag met een uitgebreide Story-modus waarin je de vele karakters onder jouw hoede krijgt en zo naarmate je verder in het verhaal vordert, steeds meer ervaring krijgt met de diverse personages. Daarnaast introduceerde Mortal Kombat de Challenge Tower, welke ontzettend veel lastige, rare, maar toch leuke uitdagingen biedt, waardoor je spelenderwijs ook meer bedreven raakt in het spel.

Problemen

Met de singleplayer-modus van de Mortal Kombat: Komplete Edition zit het dus nog altijd dik in orde, helaas kunnen we dat niet over het andere onderdeel, de multiplayer, zeggen. De multiplayer van de pc-versie van Mortal Kombat kampt namelijk met de nodige problemen. Crashes, vastlopers en lag kom je vaker tegen dan je lief is en dat is ongelofelijk zonde. Voor veel liefhebbers van vechtspellen draait het immers allemaal om de multiplayer-modus en als je wel online een potje zonder problemen kunt spelen, wordt wederom duidelijk dat Mortal Kombat gewoon een hele vermakelijke, en tevens zeer brute, fighter is.

Hoewel High Voltage Software, de studio die verantwoordelijk is voor de port, dus op het gebied van de multiplayer flinke steken laat vallen, zit het verder wel goed met de port van Mortal Kombat. Grafisch oogt het spel, ondanks het feit dat de game in 2011 uitkwam, nog altijd zeer behoorlijk en de studio biedt een flink aantal opties om de grafische instellingen perfect te tweaken voor jouw systeem.

Kritieken

Toch zijn er nog twee punten van kritiek te noemen, waar High Voltage Software echter weinig aan kan doen. Zo is de besturing op de pc, tenzij je uiteraard over een FightStick beschikt, inferieur aan die van de PlayStation 3 en Xbox 360. Ook een 360-controller for Windows bracht mij persoonlijk geen verlichting, aangezien de d-pad van die controller veel minder geschikt is voor vechtgames in vergelijking met die van de PlayStation 3-controller.

Het meest heikele punt is echter het feit dat de release van Mortal Kombat op de pc gewoon erg achterhaald aandoet. Een nieuwe fightgame van NetherRealm, Injustice: Gods Among Us, ligt al weer enige tijd voor de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii U in de winkels en pc-bezitters moeten het doen met een titel die al twee jaar eerder is uitgekomen. Het is simpelweg mosterd na de maaltijd en het is te hopen dat een pc-port van Injustice minder lang op zich laat wachten.

Conclusie

Ook op de pc is Mortal Kombat nog steeds een zeer degelijke fighter. De hoeveelheid (singleplayer)content die de game brengt, met de Story-modus en de Challenge Tower, is in de wereld van de vechtspellen nog vrijwel ongeëvenaard. De port is echter niet optimaal, met name het online gedeelte van de game kampt met problemen en de nodige crashes en daarnaast dient in het achterhoofd gehouden te worden dat de besturing op de pc inferieur is aan die op de consoles. De Komplete Edition van Mortal Kombat voelt na twee jaar wachten ook vooral aan als mosterd na de maaltijd, zeker nadat console gamers al kunnen genieten van NetherRealms nieuwe project: Injustice: Gods Among Us.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Nog steeds een uitstekende fighter
  • Veel content

Wat is NOT

  • Mosterd na de maaltijd
  • Online gedeelte kent problemen
  • Bediening op pc is inferieur

7.5

  1.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Xbox 360 controller werkt niet goed in deze game en dat bedoel ik ermee dat het niet erg goed reageert hoe het zou moeten. Ik druk de juiste combo combinatie erin en niks gebeurt er en dat moet ik soms wel drie keer herhalen dat het pas wordt uitgevoerd. Terwijl met de toetsenbord dat probleem helemaal niet heb maar dan is het weer de probleem dat het niet fijn is. Bij sommige stukken in de tuturial kon ik dus niet verder wegens hierboven uitgelegde reden.

  2.   
    3333/3333's avatar

    De 360 controller is in bijna alle gevallen een veel betere controller dan de dualshock, maar fighting games zijn inderdaad de enige uitzondering.

  3.   
    gamepower's avatar

    idd de xbox 360 controller is in alle opzichten beter,maar voor fighter heb ik een gamepad gekocht van SF voor 10 e op EB 😉

    mortal kombat is 1 van de beste fighter in jaren,! na MK3 was voor mijn het vet wat van de soep, maar met deze game was MK helemaal terug,
    ik hoop dan ook dat er op de nex-gen een vervolg komt!

    maar ik kijk ook uit naar KI voor de xbox one