Review: Animal Crossing: New Leaf

Heb je deze zomer geen ambitie? Doe je het liefst de hele dag niets anders dan een beetje vissen, insecten jagen en je eigen huisje inrichten? Welkom in de wereld van Animal Crossing. Je bent slechts een treinrit verwijderd van een heel leven vol rondslenteren, met dieren praten en discodansen. Dat moet klinken als een sprookje, toch?

Crisis in fabeltjesland

De titel begint gelijk goed, zoals in de vorige delen, met een treinrit naar je nieuwe stulpje. In tegenstelling tot de NS lijken deze treinen wél op tijd te rijden. Al reizend word je hevig ondervraagd door de ietwat nieuwsgierige kat genaamd Rover en kun je uit een paar opties de ideale kaart van je dorpje kiezen. Eenmaal aangekomen in dat ‘ideale dorpje’ word je opgewacht door een groepje dierenbosdiertjes met een wel heel erg ‘aangename’ verrassing. In plaats van slechts nieuwe inwoner ben je maar gelijk verkozen tot de nieuwe burgemeester. Nou eh, dat escaleerde nogal…

Hoe leuk en aardig die nieuwe en simpel verworven macht ook klinkt, er staat nog geeneens een huisje vrij in het smoezelige dorpje. Het dierenbos heeft alles weer goed geregeld. Gelukkig is onze oude wasbeervriend Tom Nook zo coulant om gelijk de mogelijkheid te bieden om je eigen huis te bouwen tegen een flink aantal pegels. Toch altijd fijn om een game te beginnen met een torenhoge schuld. Dit huis moet wel nog helemaal van de grond af opgebouwd worden en voor je het weet verblijf je in een tent. Ach kop op, je bent wel de nieuwe burgemeester.

Tortimer, waar ben je?

Wie de voorgaande Animal Crossing-delen gespeeld heeft, weet dat het een spel is met weinig concrete doelen. Verdien wat geld, verbouw je huisje en houd contact met je wisselende buren. New Leaf pakt het echter allemaal wat anders aan. Door je verworven functie van burgemeester heb je namelijk veel meer creatieve mogelijkheden om je dorpje zo in te richten als je zelf wil. Je kunt namelijk zelf bepalen wat voor projecten jij nou wel of niet opstart. Gratis is het allemaal niet. Veel van je tijd zul je dus stoppen in het effectief verzamelen van duizenden of soms zelfs tonnen aan bellen, de munteenheid in Animal Crossing.

Ook qua personages is de opzet ditmaal wat aangepast. Zo zijn er wat winkels bijgekomen en wat personages verplaatst. De oude burgemeester, schildpad Tortimer, is bijvoorbeeld met pensioen en spendeert zijn tijd nu op een tropisch eiland. Na verloop van tijd kun je ook zelf dit paradijsje ontdekken. Het is de plek bij uitstek om zeldzame vissen en insecten te zoeken om je rekeningen te betalen. Slechts één tripje is al goed voor een tonnetje op de bank.

Dierendorp op zijn retour

Hoe schattig en aandoenlijk het wereldje van Animal Crossing ook is, het verliest op een gegeven moment wel zijn glans. Zo zijn de eerste keren dat je een – zeldzame – vis vangt erg bijzonder, maar dat verandert al gauw bij de duizendste vangst. Daarnaast hebben ook de inwoners voor een groot deel dezelfde lappen tekst, die ze maar al te graag bij het minste of geringste met je willen delen. Uil Blathers zal bijvoorbeeld elke keer dat je een insect brengt, beginnen over de herinneringen aan zijn moeder. Exact het zelfde slappe verhaal over diezelfde stoffige herinneringen. Het beste kun je New Leaf dan ook niet te lang per dag spelen, zodat de lol er niet te snel van afgaat.

Daarnaast is de interface van het spel nog altijd even onhandig. Ook al is het gehele spel gebaseerd op het verzamelen van objecten, je hebt in je zakken slechts beperkt plek voor zestien voorwerpen. Trek dan nog eens je vaste benodigdheden, zoals je schep en je visnet, daarvan af en je houdt slechts twaalf plaatsen over. Dat is op sommige momenten erg krap en onhandig. Verder is er concreet gezien weinig écht heel vernieuwend in de game.

Een titel als Animal Crossing blijft altijd moeilijk om te beoordelen. Hoewel het natuurlijk gewoon een game is, is het wel een geval apart. In tegenstelling tot de meeste andere titels is het hier de bedoeling te relaxen en inhoudelijk eigenlijk niet zoveel te doen. New Leaf brengt gelukkig een hoop vernieuwing, wat het concept fris en interessant houdt. Elke keer als je denkt dat je het allemaal wel gezien hebt, komt er wel weer een nieuwe toevoeging of een bijzondere bezoeker bij. Hoe meer tijd je in je kleine dierendorpje doorbrengt, hoe meer je erom gaat geven. Om de inrichting, je eigen personage en vooral de extravagante inwonertjes. Ga je dit jaar niet op vakantie en zoek je een oase van rust? Boek dan maar alvast die treintickets naar dit vrolijke dierendorpje.

• Eindelijk macht
  • Meer aanpassingen dan ooit
  • Oase van rust