Deus Ex: The Fall preview

Velen waren enigszins teleurgesteld toen bekend werd gemaakt dat de volgende titel in de Deus Ex-franchise, een mobiele game zou worden. Niet getreurd, denk ik dan al snel, aangezien tablets in de afgelopen jaren hebben bewezen prima platforms te zijn voor een groot scala aan games. Toegegeven, The Fall is niet de prachtige next-gen titel waar fans om zaten te popelen, maar dat wil nog niet zeggen dat The Fall geen uitmuntende game in de Deus Ex-serie kan zijn…

Het is de woensdagmiddag van de E3. In de drukte van alle afspraken moet ik me haasten om op tijd bij Square Enix te komen. Kort hiervoor zat ik in de chaos van Saints Row IV, kort hierna moet ik alweer aanwezig zijn bij een presentatie van Call of Duty: Ghosts. Al snelwandelend naar de booth poog ik ondertussen ook een hamburger weg te schrokken. Iets met multitasken en dat dat handig zou zijn op zo’n beurs. Het is buitengewoon heet en ik ben beladen met drie tassen vol apparatuur, pennen, notitieblokken en de waarheid. Vooral de waarheid blijkt zwaar. Ik zweet op plekken waarvan ik niet eens wist dat er poriën zaten.

Eenmaal aangekomen bij de booth van Square Enix blijk ik toch een paar minuten te laat te zijn gekomen. De laatste augurk glijdt nog maar net door mijn keel als ik zwetend aan de lieftallige dame aan de balie vraag of ik nog snel in een sessie geplaatst kan worden. Ik moet er uit hebben gezien als een verwilderd beest. Toch vertrouwt de blonde stoot van de PR het chaotische, Nederlandse onderdeurtje: ze duwt me snel in een kamer met James Wright, producer van Deus Ex: The Fall. Een demonstratie van een uitgebreide mobiele titel? Dat gaat er wel in, na al die bombarie van de grote blockbusters en alle next-gen chaos.

‘A true Deus Ex game’

Hoewel het hier uiteraard een game voor tablets betreft, spreek Wright toch nadrukkelijk over ‘a true Deus Ex game‘ als hij The Fall aanhaalt. De iOS- en Android-game wordt gemaakt door het team wat ook verantwoordelijk was voor Deus Ex: Human Revolution en zij doen er alles aan om The Fall neer te zetten als een echte Deus Ex. The Fall is dan ook een direct vervolg op Deus Ex: The Icarus Effect, de novelle die zich afspeelt in de Deus Ex-wereld, ongeveer ten tijde van Human Revolution anno 2027. We stappen ditmaal in de schoenen van de geaugmenteerde Ben Saxon, een ex-huurling van de SAS. Saxon wil een medicijnencomplot aan het licht brengen, maar moet zichzelf ook zien te onderhouden met een zeldzaam medicijn. Het zwaar aangepaste lichaam van Saxon reageert namelijk niet goed op zijn symbionische upgrades, de zogenaamde augmentations. Als Saxon zichzelf niet kan voorzien van zijn benodigde medicijnen, dan zal zijn lichaam de apparatuur afstoten. Naast Saxons middelenprobleem komt hij ook voor een groot aantal andere obstakels te staan. Verschillende partijen zullen onze protagonist proberen te stoppen, wat ertoe leidt dat Saxon maar al te vaak zijn bovennatuurlijke krachten in zal moeten zetten om zijn opdracht te voltooien.

Dat klinkt allemaal als een strak plot voor een Deus Ex-verhaal, maar in hoeverre de game voelt als een volwaardige Deus Ex, daarover bestond nog een hoop scepsis. Het is en blijft natuurlijk een driedimensionaal avontuur waarin je vrij rond kunt lopen en kijken en dat blijkt op tablets vaak een flinke opgave om je daarin voort te bewegen. Gelukkig hebben ze dat probleem bij Eidos Montreal voorzien en geven ze daarom de spelers zelf de controle over hun, ja, controls. In The Fall kun je zelf beslissen of je liever rondloopt met twee virtuele pookjes op het scherm (de ‘two thumbs controls‘) of door middel van een ‘tap to move‘-systeem, waarmee je simpelweg de plek aandrukt waar je Saxon wilt hebben. De toevoeging van een slim, third-person coversysteem maakt het dat beide controls erg vlot aanvoelen, een enkel uitschietertje daargelaten. Zelfs het gebruik van vuurwapens vanuit first-person lijkt erg soepel te verlopen, merkwaardig soepel zelfs, in vergelijking met andere shooters in de tabletmarkt.

Daarbij mag ook gezegd worden dat The Fall niet alleen beschikt over erg gebruiksvriendelijke besturingsmogelijkheden, maar ook over indrukwekkende grafische praal. Ik kan met overtuiging stellen dat The Fall met gemak de mooiste game is die ik tot nu toe op een tablet heb gezien. De wapens, objecten en gezichten zien er veelal goed verzorgd uit, maar ook de omgevingen zijn vaak groots en gedetailleerd. Daarbij komt dat de visuele stijl van de game goed overeenkomt met die van Human Revolution, waardoor het plaatje-praatje ‘echte Deus Ex game’ toch wel gerechtvaardigd wordt.

Net als in de echte

Doordat The Fall niet in de weg wordt gezeten door onhandige besturingsproblemen, is Eidos Montreal in staat geweest een interessante gameplay te kunnen implementeren. Zo kun je in The Fall, net als in ‘de echte’ Deus Ex, op talloze manieren naar je doel toewerken. De omgevingen zijn uitgebreid en het is volledig aan jou om te bepalen hoe je Saxon van A naar B krijgt en hoe je problemen aldaar oplost. Er is wederom de mogelijkheid tot het hacken van computers en beveiligingssystemen, maar er kan met de vlotte controls dus ook volop gerend, geschoten en geslopen worden. Uiteraard is het ook mogelijk om Saxons augmentations te gebruiken en, mits goed gebruikt, ook te kunnen verbeteren.

Met Saxons vergaarde ervaringspunten kun je namelijk een groot aantal van zijn vaardigheden upgraden. Net als altijd in de Deus Ex-serie, is er ook in The Fall een uitgebreide ‘skill tree‘, onderverdeeld in een aantal verschillende, vaak brute kwaliteiten. Sommige bekend, sommige compleet nieuw voor de franchise. In The Fall zijn er circa zeventien verschillende augmentations te kopen en te verbeteren. Hieronder valt ook de de nieuwe Stealth Dash, een handige move waarmee Saxon ongezien en ongehoord een bovennatuurlijke sprintje kan trekken. Voor de speler die tijdens het klusje wél een indruk achter wil laten, is het mogelijk om met Saxons geaugmenteerde hand tegenstanders door muren heen een dodelijke klap te verkopen. Een vaardigheid die spelers van Human Revolution wel zullen herkennen en waarderen.

Passende beloning

Verder spreekt Wright nog over een slim beloningssysteem, waarmee spelers vaker ‘loot‘ vinden die van toepassing is op hun specifieke speelstijl. Aan de hand van jouw keuzes wordt bepaald welke beloningen het spel je schenkt. Echt heel concreet werd hier niet over gesproken, maar het idee is duidelijk. Een speler die bijvoorbeeld liever in het rond rent met volautomatische geweren dan dat hij problemen al sluipend oplost, krijgt van de game vaker wapens dan gadgets als beloning. In zo’n geval valt er dan ook genoeg te belonen, aangezien de game ruim 29 verschillende wapens zal voeren. Van subtiele pistooltjes tot raketwerpers: ook de experimenterende shooter-liefhebbers komen wel aan hun trekken in The Fall.

The Fall heeft zich op de E3 bewezen, tegen een boel scepsis in, toch een ‘echte Deus Ex game’ te zijn. Jammer genoeg niet de next-gen blockbuster waar velen op hoopten, maar wel een titel die de Deus Ex-serie zeker niet zal misstaan. De grote mate waarin spelers hun eigen pad door het verhaal van The Fall kunnen belopen, doet de Deus Ex-serie eer aan. De sterke grafische stijl en de vele mogelijkheden om Saxon te pimpen, maken het dat de game echt als een volwaardig Deus Ex-spel aanvoelt. Met buitengewoon strakke graphics, vlotte besturing en een verhaallijn die toch zeker zes uur telt, is Deus Ex: The Fall een veelbelovende game voor de tabletmarkt. Tableteigenaren met een hart voor diepgaande RPG-avonturen raad ik aan The Fall zeker in de gaten te houden.

Deus Ex: The Fall komt deze zomer uit op iOS, later volgt ook de Android-versie. Over een mogelijke port naar Windows 8 wilde Wright geen uitspraak doen.