De hype rond Assassin’s Creed IV: Black Flag voelt kleiner dan het was voor de release van Assassin’s Creed III. Daar zijn volgens mij drie redenen voor. Allereerst is daar het verschijnen van Watch_Dogs, rond dezelfde periode dit jaar. Ubisoft lijkt wat dat betreft een beetje een concurrent van zichzelf. De tweede reden ligt bij de gamers zelf. We krijgen immers al jaren achter elkaar een Assassin’s Creed en een steeds grotere groep gamers wil misschien wat meer variatie in deze enorm populaire franchise. De derde reden ligt helemaal bij Ubisoft zelf, want waar Watch_Dogs vriend en vijand wist te verbazen met zijn adembenemende graphics, hebben we van Assassin’s Creed: IV: Black Flag nog weinig indrukwekkende beelden gezien. Mij scepsis was dan ook groot toen ik op de E3 achter de schermen mocht plaatsnemen voor een speelsessie met de game. Wat ik zag verbaasde me enorm. Waarom heeft Ubisoft nog niet laten zien hoe enorm mooi Assassin’s Creed IV: Black Flag is?!
Echt blauw en echt groen!
En ik kan er maar niet achterkomen waarom Ubisoft dat nog niet gecommuniceerd heeft! We hebben alleen nog maar van tevoren in elkaar gezette beelden en trailers gezien, die nog niet erg imposant zijn. Neem van mij aan (en het is raar dat ik dat moet uitleggen en dat Ubi dat zelf niet doet), dat is op geen enkele manier representatief voor het uiterlijk van de game. Ik praat natuurlijk over de next gen-versie, want de versie van de huidige consoles heb ik nog niet mogen aanschouwen. Zoals velen van jullie wel weten, speelt Assassin’s Creed IV zich af in het Caribische gebied in de tijd dat de Westerse landen daar koloniën hadden en ook Nederland groot was met zijn V.O.C. De oorlogen voor de eilanden zijn echter achter de rug met een verbond tussen alle landen. De verdeling van eilanden is voor altijd vastgelegd en de oorlogen zijn dus ten einde. Het gevolg is dat veel soldaten nu werkloos zijn en geen normale baan meer kunnen vinden. Uit pure verveling, afgunst richting de staat en een principe van vrijheid vormen veel van deze soldaten groepen “piraten”. Jij geeft als Edward Kenway leiding aan zo’n groep schavuiten en naast dat je piraat bent, ben je natuurlijk ook een sluipmoordenaar.
Over het verhaal van de game weten we nog weinig, maar het is vooral de omgeving die ik in deze preview zal behandelen. Mensen die weleens in het Caribisch gebied zijn geweest, weten namelijk dat alle kleuren daar enorm helder zijn. De zee en de lucht zijn enorm blauw, de natuur is enorm groen en schaduwen zorgen voor extra mooi contrast op dat deel van de Aarde. Bij de eerste beelden die ik te zien kreeg, deden mijn ogen bijna pijn van de helderheid. We gingen al snel een submissie doen, eentje die we al goed kennen uit de vorige delen, namelijk een assassination-missie, waarbij je via een duivenpost een nieuw doelwit krijgt. De reden waarom we deze missie te zien kregen was de achtervolging met één van de doelwitten. Assassin’s Creed IV: Black Flag speelt zich namelijk voor 40 procent af op zee en ons laatste doelwit vluchtte direct naar zijn schip, waarna wij met ons eigen schip de achtervolging startten.
Volledig open
Varen met de wind in de zeilen is een toffe ervaring, die je doet denken aan de schepenmissies uit het derde deel. Echter, er is veel meer activiteit op het schip en de omgeving is vele malen mooier. Assassin’s Creed IV is een volledig open en dynamische wereld. De enige laadtijden zijn te vinden als je aanmeert in de drie hoofdsteden (Nassau, Kingston, Havana), maar daarnaast zijn meer dan vijftig locaties (grote en kleine eilanden, zandbanken, gezonken schepen) zonder tussenkomst van laadtijden te bereiken. Bovendien is het weer dynamisch. We konden in de verte een tornado zien en ook bij ons begon de bewolking het te winnen van de zon. Golfslag wordt langzaam wilder en voor we het wisten regende het hard. Overigens ziet ook dat er mooi uit. Het enige waar nog aan gewerkt moet worden, zijn de animaties van je bemanning, die zijn nu nog een beetje klungelig.
Om ons doelwit te pakken te krijgen, moesten we het andere schip ofwel vernietigen ofwel enteren. Uiteraard is een schip meer geld waard als je hem niet volledig vernietigt, dus begonnen we met het systematisch verzwakken van het schip. Dit gebeurt met een vergelijkbaar systeem als in ACIII, maar dan veel dieper. Meer soorten kanonnen zijn te gebruiken, maar ook verschillende mijnen maken hun debuut in de wereld van ACIV. Alles in de game gaat daarnaast zeer vloeiend in elkaar over. Op ieder moment kan Edward besluiten om te stoppen met varen en rond te lopen op zijn schip, of hij kan van boord springen als er een eilandje te vinden is (of gewoon om rond te zwemmen). Natuurlijk is dat ook het geval met enteren, maar ook je bemanning speelt een grote rol daarin.
Pirates by the numbers
Zij gaan namelijk als eerste aan boord van het andere schip. En hoe meer piraten je in dienst hebt, hoe groter de kans is dat je slaagt. Jij kunt natuurlijk helpen, maar je bemanning zal het gros van de tegenstanders afmaken. In het geval van dit schip moesten dertig van de veertig tegenstanders vermoord worden voor de winst. Voor de overige tien tegenstanders mag jij het vonnis bepalen. Schiet je ze af of neem je ze in dienst. Je dient namelijk altijd je personeel op orde te hebben, want niet alleen zijn ze nodig voor het enteren, ook in andere (sub)missies zijn ze van belang. Je kunt ze werven door te enteren, door in kroegen te zoeken naar rekruten of door gevangenen te bevrijden van verschillende facties. Dat was overigens ook onze tweede missie het geval. Op een schitterend eilandje was een fort te vinden waar we mensen moesten bevrijden. De grote junglebladeren bieden ruimte om te schuilen en langzaam en systematisch wist Edward de Britse soldaten af te maken. Met twee zwaarden en twee guns natuurlijk, maar ook met de nieuwe blaaspijp, wat een heerlijk stil wapen blijkt te zijn. We bliezen een vergiftigd pijltje, waarna een Britse soldaat gek werd en op zijn collega’s in ging slaan.
Natuurlijk kennen we veel van de missies al uit eerdere delen, maar het feit dat dit een geheel open wereld is, maakt de game wel structureel anders. Het zoeken naar schatten wordt veel belangrijker en het varen en verkennen op zee voegt ook veel gameplay toe. Je bent constant bezig je schip te voorzien van betere onderdelen en het enteren van andere schepen helpt daar natuurlijk enorm bij. Het zal ook voorkomen dat je schepen tegenkomt die je nog helemaal niet kunt verslaan en dan dien je gewoon verder te zoeken naar betere onderdelen op andere plekken, boven en onder het wateroppervlak. Je kunt namelijk ook schatduiken, wat een toffe toevoeging is. Ook het jagen op walvissen is zeer waardevol, voor de olie.
Mocht je een walvis vinden, dan kun je dat ook melden aan je vrienden, waarna zij in hun eigen game een nieuwe locatie op hun kaart vinden. De kaart is overigens ook in zijn geheel te bekijken op het tweede scherm, in dit geval een iPad of een Android tablet. Het is een leuke toevoeging, want een tweede speler kan routes bepalen, schatkaarten ontcijferen en helpen met de navigatie. Als Ubisoft iets doet, doen ze het goed, dus naast Watch_Dogs, The Division en The Crew, krijgt ook ACIV een tweede scherm.
Voorlopige conclusie
Het verschil tussen de eerste Assassin’s Creed en Assassin’s Creed IV: Black Flag is enorm groot. Er is namelijk zoveel te doen in deze open wereld, dat het moeilijk gaat worden je te focussen op de verhaallijn. Elk kleine of grote eiland is vrij te bezoeken en de ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat overal wel wat te doen is. Zij het een schat, zij het een submissie, zij het een verkenningspunt, zij het een fort, zij het een walvis en zo zullen nog veel meer missies te vinden zijn. Tel daarbij op dat ieder schip in de game te enteren is voor toffe loot en dan is er natuurlijk ook nog een grote verhaallijn te vinden in drie steden, dus qua gameplay-uren gaat het helemaal goed komen met ACIV. Of je de vooruitgang vanaf Assassin’s Creed III groot genoeg vindt laat ik aan jou, maar ik heb zelf enorm veel zin om als piraat de woeste baren van de Caribische zee te bevaren. Aaaarrrggghh!