World of Warships

WarGaming is groot, megagroot. Onlangs hebben het bedrijf haar zoveelste kantoor geopend in Japan en het lijkt erop dat het bedrijf alleen maar blijft groeien. Dat begon natuurlijk allemaal met het enorme succes van World of Tanks. De game, die een verdienmodel heeft dat gebaseerd is op microtransacties wordt letterlijk door tientallen miljoenen mensen gespeeld en met de aanstaande release van World of Warplanes willen zij dat gaan uitbreiden. Gelukkig zijn beide games straks met één account te benaderen dus een goed begin is er qua achterban. Naast deze twee games is er ook een derde titel in ontwikkeling, die op het eerste gezicht misschien wat minder actievol is. World of Warships pakt het principe van de andere twee games en brengt dat naar het ruime sop. Wij kregen voor het allereerst een kijkje en hebben de game in actie gezien. Let’s Battle!

Golfslag? Wind? Bouyancy?

Op het eerste gezicht is World of Warships hetzelfde als Tanks en Warplanes. De menustructuur is letterlijk overgenomen en ook de HUD is zeer herkenbaar. Een slimme zet wat mij betreft, want zo maak je de drempel voor spelers van de andere twee games heel klein. Bovendien is het spel ook helemaal gratis, dus waarom zou je het niet proberen. Wel zijn er een aantal nautische aanpassingen gemaakt, die je direct vertellen dat je te maken hebt met een schepengame. Naast een damagemeter is er namelijk ook een buoyancymeter, die precies vertelt hoe goed je scheepje in het water drijft. Ook is er de snelheidcontrole te vinden. Schepen reageren natuurlijk heel anders dan vliegtuigen (snel, G-krachten) of tanks (grote draaiingen, verschillend pantser) en in lijn van Wargaming moeten ook de schepen zeer realistisch bewegen. Golfslag en wind spelen dus een rol, maar ook de grootte van je schip.

Klein, medium of groot

Ruwweg zijn er drie klassen te vinden in de game. Allereerst zijn daar de Destroyers, de snelste en kleinste schepen die te selecteren zijn. Zij hebben weinig bepantsering, maar hebben wel het voordeel van snelheid en torpedo’s. Torpedo’s zijn het ideale wapen om de buoyancy te verstoren en deze schepen worden dus vooral gebruik voor snelle rushes naar de tegenstander, om vervolgens weer snel te vertrekken. Cruizers zijn de medium-klasse, zij kunnen gebruik maken van een top down view (zicht van boven de kaart) om vanaf langere afstand artillerie te vuren. Deze top down view is echter niet direct beschikbaar, want eerst dien je een scout plane vanaf je schip te lanceren om de omgeving te verkennen. De tegenstanders proberen die natuurlijk met flak-kanonnen te stoppen, waardoor er direct een chaos in de lucht ontstaat, nog voor je je eigen kanonnen hebt gebruikt.

Er is ook een zware klasse, waar onder andere de North Carolina te vinden is. Dit megaschip onder Amerikaanse vlag is log, langzaam, maar enorm krachtig. Ook kan hij vanaf grote afstanden veel schade aanrichten en dit schip zal dus vooral achter de linies blijven en doelwit zijn van tegenstand. Het toffe is dat er ook vliegdekschepen te vinden zijn. Deze enorme bakbeesten sturen hun vliegtuigen op de vijand af en om ervoor te zorgen dat je zelf nog iets te doen hebt, kun je deze vliegtuigen ook zelf aansturen. Niet besturen helaas, maar je bepaald wel welk doelwit ze bestoken met vuur.

Langzaam is bevredigend

Ook World of Warships biedt mappen van 15 tegen 15 en we hebben al twee mappen mogen aanschouwen. Allereerst een map in de South Pacific en dat was een Capture the Flag missie, die ervoor zorgde dat alle Destroyers zo snel mogelijk naar het midden van de map voeren om de vlag te pakken. Qua uiterlijk is het vooral het licht en de details van de schepen die in het oog springen. Het water en het land zelf is minder aantrekkelijk om te zien (gewoon, maar niet uitzonderlijk) en dat is natuurlijk om ook deze game voor een groot publiek aantrekkelijk te houden. De andere map was North Scotland die ons ook een besneeuwde omgeving liet zien.

Veel mensen zullen zich afvragen waarom een game met schepen aantrekkelijker zou zijn dan vliegtuigen of tanks. Het is immers veel langzamer, maar dat is volgens mij waar de kracht van World of Warships juist te vinden is. Omdat alles zo langzaam gaat kun je precies volgen wat jouw tactiek tot gevolg heeft. Bij World of Tanks kan alles zo snel gaan dat je soms in paniek maar wat doet op goed geluk. Bij Warships is dat niet het geval. Elke stap kan gepland worden en er komt daardoor enorm veel tactiek bij kijken. Kan mijn enorm logge schip door dat ondiepe water cruizen om sneller aan de overkant te zijn, of vaar je om voor veiligheid. Sturen we direct de kleine Destroyers of wachten we af en laten we die schepen later flanken. Vanwege de geringe snelheid van de game is dat erg bevredigend om te zien.

Voorlopige conclusie

World of Warships doet echt iets anders. Zulke grote gevechten met schepen op water zien we niet vaak in games. Daarnaast is de ontwikkelaar enorm waarheidsgetrouw, wat ervoor zorgt dat je echt gaat leren te denken als een kapitein. Zodra de game verschijnt zullen er schepen van twee landen te vinden zijn, de V.S. en Japan, maar nu al is men bezig voor de eerste uitbreiding post-launch, met Duitsland, Engeland en Rusland. Verwacht meer informatie over World of Warships bij de Gamescom in augustus, maar ook tot die tijd houden we jullie natuurlijk op de hoogte van al het nieuws. Let’s Battle!

  1.   
    Cirdan's avatar

    Een game waar ik al een tijdje naar uit kijk! Ik vind WoP geweldig!

  2.   
    nivlem's avatar

    Had op hun forum gelezen dat ze alles zo realistisch mogelijk willen hebben. Ze hebben alleen de kogel snelheid verhoogd om het wel aantrekkelijk te houden en de kanonnen houden automatische rekening met de windsnelheden en de deining van de boot. Echt een game om naar uit te kijken.

  3.   
    triggermike's avatar

    ik ben gestopt met WOT. en world of warplanes vond ik niet zo goed. Tot ik WAR THUNDER leerde kennen. WOW! echt zoveel beter dan world of tanks en world of warplanes. Ze zullen ook schepen en tanks maken. Het laat me volledig koud als het een rip off is (wat het trouwens niet is want het komt van de makers van wings of prey die al veel langer bestaat dan wot) ik zou zeggen, proberen!

  4.   
    3333/3333's avatar

    triggermike schreef, "ik ben gestopt met WOT. en world of warplanes vond ik niet zo goed. Tot ik WAR THUNDER leerde kennen. WOW! echt zoveel beter dan world of tanks en world of warplanes. Ze zullen ook schepen en tanks maken. Het laat me volledig koud als het een rip off is (wat het trouwens niet is want het komt van de makers van wings of prey die al veel langer bestaat dan wot) ik zou zeggen, proberen!"

    World of Warplanes is inderdaad pure arcade, War Thunder is stukken beter. Al blijven IL2 Sturmovik en Wings of Prey toch verreweg de beste.

    Ontopic: Zodra de Duitse schepen komen ga ik de game zeker checken, Tirpitz ftw! 🙂

  5.   
    ronineter's avatar

    Cirdan schreef, "Een game waar ik al een tijdje naar uit kijk! Ik vind WoP geweldig! "

    Jij vind WOWP wel wat? Vind er niks aan, wat voor tanks wel werkt werkt in dit geval niet voor vliegtuigen.

    WoT vind ik nog steeds geweldig en heb al 8k aan gevechten op mijn naam staan met 120 tanks in de garage.

    Ik kan niet wachten op WoWs, lijkt me super vet om met zulke grote shcepen rond te varen en je vijhand af te knallen. Ik zou ook direct voor de IOWA classe schepen gaan.

  6.   
    StuntelX's avatar

    Als iemand die de zeevaartschool doet vind ik dit echt heeeeel erg vet.

  7.   
    Wurmo 2000's avatar

    StuntelX schreef, "Als iemand die de zeevaartschool doet vind ik dit echt heeeeel erg vet."

    Inderdaad,voor dit soort taferelen is een opleiding wel nuttig. 😉

  8.   
    Cirdan's avatar

    ronineter schreef, "

    ”Cirdan” schreef, "Een game waar ik al een tijdje naar uit kijk! Ik vind WoP geweldig! "

    Jij vind WOWP wel wat? Vind er niks aan, wat voor tanks wel werkt werkt in dit geval niet voor vliegtuigen.
    WoT vind ik nog steeds geweldig en heb al 8k aan gevechten op mijn naam staan met 120 tanks in de garage.
    Ik kan niet wachten op WoWs, lijkt me super vet om met zulke grote shcepen rond te varen en je vijhand af te knallen. Ik zou ook direct voor de IOWA classe schepen gaan. "

    Ja, beter dan wot.. maar dat komt door interesse. Ik weet dat jij gek bent van wot 🙂 (forum)

  9.   
    ronineter's avatar

    Cirdan schreef, "

    ”ronineter” schreef, "[quote=”Cirdan”].."

    Jij vind WOWP wel wat? Vind er niks aan, wat voor tanks wel werkt werkt in dit geval niet voor vliegtuigen.
    WoT vind ik nog steeds geweldig en heb al 8k aan gevechten op mijn naam staan met 120 tanks in de garage.
    Ik kan niet wachten op WoWs, lijkt me super vet om met zulke grote shcepen rond te varen en je vijhand af te knallen. Ik zou ook direct voor de IOWA classe schepen gaan. "

    Ja, beter dan wot.. maar dat komt door interesse. Ik weet dat jij gek bent van wot 🙂 (forum) [/quote]
    Het is gewoon dat wowp niet realistisch genoeg is. Het is te veel arcade en ik kan niet eens mijn flight pedals gebruiken voor dat spel. (Software gaat dan in de soep) en geen cockpit view vind ik ook een groot gemist. Gameplay is daarbij gewoon vervelend. Zal het binnenkort nog eens met mijn Xbox 1 of ps3 controller proberen.

  10.   
    Cirdan's avatar

    Ja, dat arcade vind ik prettig. Dat serieuze gedoe vind ik maar niks. Ik speel het overigens met mijn PS3 controller (aangesloten via USB2.0). Dan speelt het wel beter!