Gamersnet.nl

Thief

Garreth is terug! Alhoewel terug, Garreth is er ineens. Bij het zien van de nieuwe Thief werd al heel snel duidelijk dat dit een reboot betreft en we maken technisch gezien dus voor het eerste kennis met Garreth, de beste dief op aarde. Fans zullen bij zijn met de terugkeer van deze meesterfranchise. Persoonlijk heb ik de eerste Thief indertijd gespeeld en ook ik heb wel zin om lekker te sluipen, te roven en lichten te doven met mijn pijl en boog. En dat is precies wat de makers van Deus Ex: Human Revolution ons gaat brengen. Thief is back!

Middeleeuws plebs!
De speelsessie leidde ons naar een level dat zich een paar uur in de game afspeelt. In een stadje komt de bevolking in opstand tegen de gemene baron en dus is de plaats in totale anarchie. Fakkels! Pek en veren! De brandstapel! Je kent de manieren van het gemiddelde middeleeuwse plebs wel. Voor Garreth biedt deze opstand echter een kans. De baron is namelijk druk en dus is zijn kasteel relatief onbewaakt. En laat daar nou net de Heart of the Lion te vinden zijn, een enorm waardevol object. Hoe het er precies uitziet wet Garreth niet precies, maar hij besluit zijn kans te grijpen.

Aangekomen binnen de muren van het kasteel is het voor mij even zoeken hoe ik de game moet plaatsen. Het was immers 1998 dat ik voor het laatst een Thief-game speelde en mijn herinneringen daaraan zijn op zijn minst gesluierd door een mix van nostalgie en algehele vergeetachtigheid. De Thief van nu doet qua uiterlijk denken aan Dishonored, maar dan vele malen mooier. We praten immers over een game voor de volgende generatie. Wat ook opvalt is de rook die om het beeld te zien is. Het blijkt de visuele weergave te zijn van stealth. Als je zichtbaar in het open licht staat is deze rook namelijk niet te zien, hoe meer jij je aan de schaduw houdt of verborgen bent in bosjes, hoe meer rook er te zien is aan de randen van je scherm. Let wel, het is wennen, maar absoluut niet irritant. Je went er snel aan en het laat direct duidelijk zien hoe verborgen je bent.

Echt voor oude en nieuwe spelers

Let op, Thief is volledig uit te spelen zonder ooit één tegenstander te doden of zelfs uit te schakelen. Sterker nog, je kunt het jezelf makkelijker of moeilijker maken door sommige opties in het spel aan of uit te zetten. Een mooi gebaar naar de fans van het eerste uur, zonder de game voor nieuwkomers frustrerend moeilijk te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je map uit te schakelen, zijn ook de icoontjes boven de guards (die laten zien of ze oplettend zijn of niet) optioneel en je kunt ook Focus uitzetten. Focus is eigenlijk een hele belangrijke functie in de game, want het laat je tegenstanders oplichten en je kunt zelfs de voetstappen zien als ze achter een muur lopen. Een functie die nodig is voor meesten, maar nogmaals, ook deze is optioneel.

Alles in Thief draait om het niet gezien worden. Gelukkig krijg je daar de nodige gadgets voor mee. Middeleeuwse gadgets wel te verstaan en het meeste is te bedienen met je boog. Er is een waterpijl die ervoor zorgt dat fakkels doven, een vuurpijl is te schieten in plassen olie om te zorgen voor wat afleiding, met de Non Lethal Blund Arrow kun je tegenstanders uitschakelen zonder ze te doden en ook de befaamde Rope Arrow is terug van tien jaar weggeweest. Met deze pijl is het mogelijk om een touw te spannen op bepaalde punten in de game en daarmee kun je natuurlijk naar boven klimmen. De verschillende pijlen en open levels zorgen ervoor dat alle te beroven schatten op meerdere manieren te bereiken zijn.

Nieuw First Person

Een andere functie in de game is Swoop, waarmee je heel snel een korte afstand kunt afleggen zonder gezien te worden. Dit is handig als je bijvoorbeeld een weggetje moet oversteken. Sowieso is het first person perspectief enorm fijn in Thief. Je beklimt muurtjes met gemak en je ziet Garreth’s handen dan ook schitterend klimmen. Nog mooier is het als Garreth schuilt achter een muurtje en even zijn hoofd boven de muur steekt. Niet langer gaat alleen het beeld omhoog, je ziet ook zijn handen de muur aftasten en dat zorgt voor enorm veel geloofwaardigheid.

Het gehele level speelden we door met afleidingen voor bewakers (flessen gooien), sluipen door de bosjes en af en toe een uitschakeling van boven. Eenmaal in het kasteel was het meer lock picken en kijken door sleutelgaten. Alles om maar niet gezien te worden. Leuk detail was dat er een gat in de muur zat en dat daarachter de schat te zien was, zonder dat deze via deze weg te bereiken was. Een mooie teaser op later in het level.

Na al het sluipwerk en het bemachtigen van de schat (en een kleine spoiler op het verhaal die ik niet zal delen) volgde de ontsnapping. Het is dit gedeelte van de demo die me iets minder kon bekoren. Zo snel mogelijk moest Garreth ontsnappen uit een brandend huis en over een brandende brug. Dit voelde mij een beetje te actievol voor een franchise als Thief. Wel leuk was het feit dat je ook in het brandende gebouw allemaal schatten kon pakken, mits je daar snel genoeg voor was. Want ja, in een brandend gebouw lock picken brengt risico met zich mee. Tof detail binnen het ietwat te hectische einde.

Voorlopige conclusie

Thief is terug en dat gaan we weten ook. Fans van het eerste uur zullen verheugd zijn op de moeilijkheidsgraad, die helemaal zelf aan te passen is. Nieuwe spelers zullen ook genieten van de grote hoeveelheid aan opties van je boog en de meerdere manieren waarop een level te beëindigen is. De opties zijn legio, de manier van spelen is op sommige vlakken vernieuwend, waar ik echter nog meer van wil zien is sfeer en context. Het spelen van één level maakt het moeilijk Garreth’s motieven te doorgronden en dat is ons ook niet verteld. Een mooie reden voor een nieuwe speelsessie, want Thief is een franchise die niet alleen draait om de gameplay, maar ook om de dief zelf.