Killzone: Shadow Fall

Wat is het toch fijn als je midden op de E3 in Los Angeles in het Nederlands je vragen kunt stellen. Dat is bij ieder nieuwe deel van Killzone weer het geval. Creative Producer (wat dan weer geen creatief producent wordt genoemd) Eric Boltjes mocht ik alles vragen over het nieuwste project van Neerlands trots in bange dagen. Guerilla. Killzone: Shadow Fall is een nieuwe route binnen de bekende franchise en is daarnaast de belangrijkste launchtitel voor de PlayStation 4. Vernieuwingen binnen een langlopende franchise zijn altijd moeilijk, maar in dit geval lijkt het een perfecte keuze voor de game.

Fletse Killzone

Tijdens de aankondiging van de PlayStation 4 in februari werd de game al voor het eerst getoond. En wat opviel was het enorme kleurenpalet dat te zien was in dat eerste level. Het geel in de uniformen was extreem geel en de rode balustrades leken bijna een kopie uit Mirror’s Edge. Dat is een grote stap vanaf de duistere omgevingen die de eerste trilogie kende. De reden hiervoor is simpel. Guerilla was het een beetje zat continu te werken met donkere paletten. Om dat op te lossen zijn de locaties van Killzone: Shadow Fall veel gevarieerder. Je gaat verschillende planeten bezoeken die elk hun eigen stijl kennen. Zo ga je ook meer donkere planeten bezoeken, al zullen ze nooit meer zo grauw zijn als je gewend was. Onze speelsessie speelde zich echter af in een prachtige jungle, waar groene bomen echt groen zijn en de lucht echt blauw.

Over het verhaal is nog niet heel veel bekend, behalve dan dat het dertig jaar na de gebeurtenissen van Killzone 3 afspeelt en dat de overgebleven Helghast in vrede mogen wonen op de planeet Vekta. Echter zou Killzone Killzone niet zijn, als de hel losbreekt en er weer een oorlog start. Hierin mag jij aan de slag, maar er is veel meer veranderd dan alleen de setting en het kleurenpalet.

Je mechanische hulpje

Het belangrijkste gameplay-element in Killzone: Shadow Fall is het gebruik van de Owl. Dit is een drone die je (bijna) de gehele game gaat gebruiken en Killzone echt vernieuwd. De schietactie staat namelijk al tijden als een huis en het is tof dat Guerilla deze “compagnion” heeft bedacht als vernieuwende factor. De droid bestuurt zichzelf, maar jij geeft hem opdrachten. Dit kan zijn het hacken van computers of het detecteren van verborgen tegenstanders, maar in de actie van het spel komt de Owl het beste tot zijn recht. Aangezien Killzone: Shadow Fall een launchtitel is, zal de game natuurlijk gebruik maken van de nieuwe hardware van het apparaat. Je gaat zelfs het touchscreen van de PS4-controller gebruiken om je Owl te configureren. Swipe omhoog, omlaag, naar links of naar rechts om de vier verschillende hoofdfuncties te selecteren.

Allereerst heeft de Owl een kabelfunctie, waarmee je overal in het spel kabelbanen kunt creëren. Dit hoeft niet op bepaalde vaste locaties, maar kan bijna overal, mits je naar beneden gaat. Iedere boom in onze jungle was dus te gebruiken als eindpunt en dat geeft je als speler heel veel vrijheid. De tweede functie is de aanvalsfunctie, die je Owl laat helpen in gevechten. Omdat je nu hulp hebt, zijn de tegenstanders in de game iets moeilijker gemaakt. Eric vertelde ons dat je de game ook zonder Owl kunt spelen (voor de mensen die dat niet willen), maar dat het wel echt veel moeilijker is als je je maatje niet gebruikt. Dat is natuurlijk ook logisch, want zodra je beschoten wordt, stuur je de Owl op pad om een deel van de kogels op te vangen.

Open wereld?

De derde functie is het stunnen van tegenstanders. Dit beslaat overigens een heel gebied, waardoor je meerdere Helghast in één keer kunt verdoven. In de laatste functie transformeert de Owl in een schild die met je zal meebewegen in de combat. Het is enorm tof dat je nu hulp krijgt van een drone, want het maakt de game aanzienlijk anders. Combineer dit met het grafische uiterlijk en je vergeet soms dat dit toch echt een Killzone-game is. Maar in een wereld van gebrekkige vernieuwingen binnen franchises juichen wij dat alleen maar toe.

Open is het nieuwe scripted lijkt wel binnen de game-industrie, want zoals bijna elke next gen-titel wil ook Killzone: Shadow Fall een meer open levelstructuur introduceren. Gezien de grote hoeveelheid aan locaties is het natuurlijk niet één open wereld, maar de levels zijn vrij te bewandelen en er zijn ook meerdere routes aanwezig. Een volwassen stap je het mij vraagt, want het maakt het gebruik van de Owl alleen maar tactischer en vrijer. Vaak voelen gadgets in scripted games namelijk een beetje geforceerd, omdat je weet dat de ontwikkelaar wil dat je precies op een bepaald punt een gadget gebruikt. In Shadow Fall is dat absoluut niet het geval.

Voorlopige conclusie

Tot zover onze eerste kennismaking met Killzone: Shadow Fall, die zich eigenlijk richtte op drie nieuwe elementen van de franchise. Allereerst is daar het kleurgebruik, die vanwege de variëteit aan planeten veel afwisselender en fletser is. Daarnaast zorgt de Owl voor een echte verandering in gameplay, en dat maakt de game volwassener en dieper. Als laatste worden de levels veel opener en vrijer, waardoor je zelf meer routes kunt bepalen. Tel hierbij op dat Shadow Fall er fantastisch uitziet en je weet dat dit een topper in de maak is. Een waardige launchtitel voor de PlayStation 4. Nu nog wachten op onze eerste multiplayer-sessie, want na het zien van de singleplayer, willen we alleen maar meer.

  1.   
    mmx's avatar

    Mooi dus ik koop een PS4 en direct een topgame erbij dat is ook goed nieuws 🙂

  2.   
    stoneface's avatar

    Ik heb killzone altijd al een goede franchise gevonden maar het is niet dat ik hem meer dan één keer ga uitspelen.Het is een goede shooter maar er ontbreekt altijd iets. Hopelijk gaan ze het nu goed maken , maar ik heb er meer vertrouwen in.

  3.   
    Bones's avatar

    Ik heb rond de 300 uur multiplayer time erop zitten bij KZ3, als ik dit zo lees en de multiplayer van 4 is net zo goed, zo niet beter dan wordt het een druk 2014. 🙂

  4.   
    _xNickelson's avatar

    Ik twijfel zo wat ik nou moet kopen haha, PS4 of XBOX-One. Dit is weer een pluspunt van de PS4.