ShootMania Storm

Shootmania Storm ziet er op het eerste gezicht wat simpel uit. Doorgewinterde PC gamers zouden terecht een vergelijking kunnen maken met klassiekers zoals Quake en Unreal Tournament. Maar als je de game flink onder de loep neemt dan merk je al snel dat Shootmania alles behalve een kopie is.

Nadeo, de ontwikkelaar van Shootmania heeft al aardig wat faam op PC-gebied met haar Trackmania games. Trackmania staat bekend om haar snelle en waanzinnig fast-paced racing laps die ook nog eens gecreëerd zijn door de community. Een simpel maar effectief concept. De ontwikkelaar heeft nu geprobeerd dezelfde formule toe te passen op het First Person Shooter-genre, waaruit Shootmania Storm is ontstaan. Wederom hebben ze een game gecreëerd waar het draait om skill, map kennis en adrenaline gevulde gamemodi.

Simpel

De controls in Shootmania Storm zijn ongelofelijk simpel, de game laat je namelijk maar twee ‘echte’ actie knoppen gebruiken; springen en schieten. Sprinten is gek genoeg aan dezelfde knop als springen gekoppeld waardoor je dus eerst airborn moet zijn voordat je sprint kan beginnen. Op het eerste gezicht voelt dat vreemd en onnatuurlijk aan, maar uiteindelijk brengt het gek genoeg meer diepte in de gameplay dan dat je zou verwachten. Sprinten verbruikt namelijk stamina. Weten wanneer je moet sprinten en wanneer niet is dus vaak de sleutel tot succes. Ook de wapens laten zich op een eigenwijze manier hanteren. Het standaard wapen is bijvoorbeeld al geen instant-hit wat betekent dat als je schiet je projectiel niet meteen bij de ontvanger aankomt. Projectielen laten een duidelijke gloed en kleur achter waardoor je hem op tijd kan zien aankomen en mogelijk ontwijken. Laat je niet verleiden door dit op het eerste gezicht ‘simpele gameplay’. Er gaan namelijk heel wat uurtjes in zitten totdat je dit helemaal onder de knie hebt. Meer ervaren spelers kunnen je in het begin dus ook best wel gaan ergeren, maar gelukkig zijn er ook zat tutorials die je als beginner op weg helpt.

Complex

En nu het complexe verhaal. Springen is ongelofelijk gevaarlijk, daar waar een slap sprongetje duidelijk kan aangeven waar je gaat neerkomen. Als de tegenstander daar goed op kan inspelen dan ben je de seconde dat je de grond raakt dood. Het is dus van belang dat je zo onvoorspelbaar mogelijk te werk gaat. Strafen, springen, sprinten en alleen schieten als je zeker weet dat je raakt moet routine werk worden. Daarnaast moet je goed je schild in de gaten houden. In sommige game modes kun je een aantal schoten vangen, maar in de meeste maar twee. Twee keer geraakt worden en je ligt eruit. Klaar. Finito.

Gamemodes

Shootmania heeft vier gamemodi. De eerste is ‘Battle’. In Battle is het de bedoeling om in teamverband drie punten op de map te houden om zo punten te scoren. Een vrij reguliere versie van het bekende Domination dus. De tweede is het meer interessante ‘Royale’. Royale is free-for-all game met een paal in het midden van de map. Na een minuut kan deze paal worden veroverd door een gelukkige speler. Vanaf dit moment is respawning uitgeschakeld en wordt het speelveld steeds kleiner door een tornado die om het eiland heen raast. Uiteindelijk blijft er nog zo weinig speelveld over dat de overgebleven spelers met hun kont tegen de muur hun vijanden proberen uit te schakelen.

De derde en moeilijkste gamemode is ‘Elite’. Wederom staan twee teams tegen over elkaar maar deze keer moet één team een gebied verdedigen en moet het andere team aanvallen. Maar dit zou Shootmania niet zijn als ook hier geen eigenwijze twist wordt toegevoegd. Zo heeft het aanvallende team maar één actieve speler per keer met het aantal armor van de overgebleven verdedigers. Als kers op de slagroom gaan verdedigers ook nog is met 1 schot dood. Wat overigens weer betekend dat de aanvaller een armor punt kwijt raakt. Complex? Ja! Leuk? Ja!

De laatste en meest intense modus heet ‘Joust’. Joust is een 1 tegen 1 modus waarin spelers in het midden van de map wederom een paal vinden. In plaats van dat je kogels rechargen, moet je de paal aanraken om weer te kunnen schieten. Skill is hier dan ook het sleutel woord. Het verslaan van je tegenstander geeft na een intense match van 10 minuten een ware vlaag van adrenaline met zich mee. Succes gegarandeerd!

User generated content

De ontwikkelaar geeft net zoals in Trackmania de community bijna alle tools uit handen om te creëren wat hun hartje begeert. Zo kun je eigen game typen ontwikkelen, eigen mappen ontwerpen en met alle servervariabelen spelen. Ben jij die professionele map-designer? Dan geeft Shootmania jou elke reden om ook hier je heil te gaan zoeken.

Conclusie

Shootmania is een hele diverse game opgebouwd uit simpele controls maar complexe gametypen en strategieën. De game daagt je uit om het beste uit jezelf te halen en om tóch nog maar die ene tutorial goed te bekijken. Naast het feit dat de game subliem in elkaar steekt geeft het ook nog eens zijn gehele toolset vrij wat betekent dat iedereen simpel content in elkaar kan zetten. Maar ook hier geldt de gouden regel van de game:“easy to learn, hard to master’.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitdaging..
  • Simpel en complex
  • Oneindig veel content

Wat is NOT

  • .. te moeilijk?

8.5

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren