The Mighty Quest for Epic Loot

Wij als Nederlanders zijn altijd gek geweest op één product. Door alle eeuwen heen dat wij als staatje onze eigen nationaliteit en karakter hebben, zijn wij altijd verzot geweest op één geel middel. Dan heb ik het uiteraard niet over kaas, maar over een andere Hollandse liefde: geld. Het liefst nog zoveel mogelijk ook. Ubisoft heeft in deze tijden van economische crisis dan misschien ook wel het gouden ei gevonden met zijn free-to-play game The Mighty Quest for Epic Loot.

It’s all about the money

Deze free-2-play strategiegame richt voornamelijk op één groots doel: kastelen plunderen en daarmee centjes verzamelen. Als speler is het aan jou de taak om de kastelen van je tegenstanders aan te vallen en daar in een zo korte mogelijke tijd de schatkamer te bereiken. Eenmaal aangekomen ram je de laatste deur open en plunder je je ‘rechtmatig’ verdiende geld en voorwerpen. Jammer genoeg kun je dan weer niet kiezen welk voorwerp je nou eigenlijk mee wilt nemen, maar de potjes zijn zo snel te spelen dat er sowieso genoeg schatten je kant op komen.

Vanzelfsprekend bezit jij als speler zelf ook een kasteel. Kortom, het spel splitst zich op in een offensieve en defensieve modus. Wanneer je verdedigt kun je zelf bepalen hoe jij je kasteel beveiligt door monsters en troepen te plaatsen. Hier zitten uiteraard wel beperkingen aan, waardoor het onmogelijk wordt om zowel kwijlende en spugende onderdanen als vallen op elke vierkante centimeter te plaatsen. Dit brengt een stukje diepte en extra strategie met zich mee, waardoor je moet kiezen hoe juist jij nou je kasteel het beste wil beveiligen. Om oneerlijk gedrag te vermijden zit er verder een afkoelfunctie op je kasteel, nadat deze aangevallen is. Zo kun je niet keer op keer geplunderd worden. Het kasteelconcept ontleent zich geweldig voor ontzettend veel creatieve stulpjes. Het is enkel afwachten hoe groots Ubisoft de keuzemogelijkheden daarin gaat maken.

Uitgebreid rollenspel

In de aanvalsmodus kun je aan de gang met een paar verscheidene karakters. Tot nu toe zijn er drie aangekondigd, maar nog slechts twee speelbaar. Zo mocht ik tijdens de speelsessie in de huid kruipen van de joviale ridder Sir Painhammer. Elk personage heeft een eigen unieke besturingswijze en leert daarbij, des te meer levels je verkrijgt, ook nog eens meer eigen vaardigheden. Sir Painhammer vecht bijvoorbeeld door middel van een zwaard en directe, fysieke aanvallen. Stukje bij beetje is het de bedoeling van Ubisoft dat er meer klassen en nieuwe personages aan de wereld van de epische schatten worden toegevoegd. Dit alles op zijn tijd uiteraard.

Wat het spel zo toegankelijk maakt, zijn de uiteenlopende en humoristische karakterdesigns. Zodra je de trailer bekijkt kom je gelijk oog in oog te staan met de unieke humor en de droge setting die The Mighty Quest for Epic Loot biedt. Zowel de ridder als de boogschutter heeft zijn hele eigen persoontje, waardoor de titel net iets meer wordt dan een vluchtig, tactisch spelletje. Toch merkte ik tijdens het daadwerkelijke spelen nog iets te weinig van de humor waarmee het spel zichzelf wel verkoopt in de trailers.

Daarnaast zitten er ook nog wat mankementen in deze epische schattenjacht. Zo moet je als aanvaller bijvoorbeeld eerst alle monsters uitschakelen, voordat je de laatste deur kunt openen. In eerste instantie zou dit geen probleem zijn, maar dit neemt een heel groot tactisch laagje van de titel weg. Door deze spelopzet heeft het namelijk weinig zin om je monsters op strategische wijze te plaatsen. Verder heb ik zo nog mijn twijfels bij de unieke speelervaring per karakter.

Verslaving alom

Toch heeft The Mighty Quest for Epic Loot één heel belangrijk kernwaarde. Het spel kan ontzettend verslavend zijn. De aanvalspotjes zijn erg snel gespeeld en het is dan ook erg verleidelijk om keer op keer door te spelen. Ook aan je kasteel hoef je niet heel intensief steeds aandacht te besteden, waardoor het ook passief te spelen is. Tel daar bij op dat er ook nog eens ranglijsten komen voor de beste speler en je kunt al raden dat we weer zoete koek voor vele gamejunkies in handen hebben.

Voorlopige Conclusie

Met The Mighty Quest for Epic Loot heeft Ubisoft potentieel een erg verslavende game in handen. Het aanvallende gedeelte loopt soepel en leent zich gemakkelijk voor veel potjes op een rij. Door het competitieve gehalte leent het spel zich perfect voor de fanatiekelingen onder ons. Hier en daar heeft het spel zo nog zijn verbeterpunten en mag het humoristische tintje wel iets meer terugkomen tijdens het spelen. Toch is het tussen de opkomende variëteit aan free-2-play games een erg verfrissende titel.

  1.   
    gatemaster64's avatar

    er staat dat hij al is ge realeased

  2.   
    Valent!jn's avatar

    ”gatemaster64″ schreef, "er staat dat hij al is ge realeased "

    Ze zijn momenteel bezig met de Alpha en Beta. 😉 Maar de definitieve releasedatum is nog lichtelijk onduidelijk.

  3.   
    cookymonster's avatar

    mijn interesse is alvast gewekt 😛