Gamersnet.nl

Far Cry 3: Blood Dragon

Het was dé verrassing tijdens de Ubisoft Digital Days, eerder deze week in Londen. Far Cry 3: Blood Dragon pakt de basis van het geweldige Far Cry 3 en buigt dat vervolgens tot een geheel eigen game. Mensen die zich afvragen wat Blood Dragon eigenlijk met Far Cry 3 te maken heeft, krijgen in deze preview geen bevredigend antwoord. De richting van de game zal mensen echter wel enthousiast maken. Want FC3: Blood Dragon is hilarisch! De game is volledig in de stijl van jaren ’80 tekenfilms, met gespierde mannen, ongenuanceerde nucleaire dreigingen en keihard taalgebruik. Hou je van G.I. Joe, M.A.S.K., Transformers, Thunder Cats en He-Man, Blood Dragon gooit daar nog een grote schep bovenop.

Let show them how Cyber Commandos get it done!

En het is voor veel van jullie een mooie kans om een kijkje te nemen in mijn persoonlijke jeugd! Geboren in 1984 keek ik begin jaren ’90 alle bovenstaande tekenfilms met heel veel plezier. Het was de tijd van Linda de Mol en DJ Cat op de Super Channel, net voor de Teenage Mutant Ninja Turtles en midden in de verheerlijking van Amerikaanse helden. “We need to protect America against Nuclair Threats and save Oil Trade embargoes with Canada, Go Joe!”. Far Cry 3: Blood Dragon neemt zichtzelf dan ook op geen enkel vlak serieus. De cut-scenes (als je ze al zo kan noemen) zijn in tekenfilmstijl uit die tijd en cliché-zinnen als; Let show them how Cyber Commandos get it done! of You wanna be with me, motherfucker zijn geen uitzondering en continue zal je hardop lachen bij het zien van de hilarische filmpjes, met geweldige muziek uit die tijd.

Zoals je al kunt vermoeden, kruip je in de huid van Rex Colt, een Cyber Commando in het jaar 2007. De wereld is grotendeels vernietigd door een nucleaire aanval en de overlevenden gebruiken cybernetische ontwikkelingen om de mensheid sterk te houden. Je bent dus half mens, half robot, iets wat al leuk tot uiting komt in het healsysteem, dat we kennen uit FC3. Niet langer zal je met injectienaalden en verband jezelf genezen, maar met een lasapparaat las je je cybernetische hand weer aan elkaar. Al bij aanvang van de game, tijdens de tutorial zal je (bijna) huilen van het lachen, als een ingebouwde vrouwelijke stem vertelt: Jump to jump, Press A to demonstrate your ability to read, of To look around, look around

Blood Dragons!

Je begrijpt het al, Far Cry 3: Blood Dragon heeft niks van de grauwheid van het origineel, maar neemt een loopje met een lang vervlogen genre. Dat wil overigens niet zeggen dat deze game geen diepgang biedt. De schietactie kennen we natuurlijk al, al zal je met supersonische wapens aan de slag gaan. Ik mocht al aan de slag met een geweer dat tegenstanders bevriest. Je kiest geen eigen power ups, maar je zal een van te voren bepaalde skill tree doorlopen, waarbij je precies kunt zien welke krachten bij welk level een upgrade krijgen.

Tegenstanders zijn net zo futuristisch als jij, maar misschien opmerkelijker zijn de Blood Dragons, die daadwerkelijk in de game te vinden zijn. Dit zijn enorme dinosaurussen die groen zijn als ze je niet zien, oranje als ze je in de buurt voelen en rood als ze je aanvallen. Dit levert leuke gameplay op, want de Blood Dragons kunnen je helpen met het verslaan van tegenstanders. Je kunt ze namelijk lokken door middel van harten, die je uit de borsten van tegenstanders rukt (je leest het goed ja). Dit brengt enorm leuke gameplay met zich mee, want aan het einde van de eerste missie moet je een vijandelijk kamp binnendringen en dat kan op drie manieren. Moordt het kamp zelf uit, sneak voorbij je tegenstanders, of zet het dino-schild uit en lok ze in het kamp om hun het werk te laten doen. Uiteraard koos ik voor de laatste optie en het is erg bevredigend om een enorme Blood Dragon aan de slag te zien met vijanden.

Voorlopige conclusie

Verwacht geen revolutionaire gameplay, maar vooral veel humor. Iets wat in games zeer zeldzaam is, zeker in deze extreme mate. Waar Saint’s Row tegenwoordig wat flauw aanvoelt, vanwege de extreme hoeveelheid van flauwe grappen, is Blood Dragon erg vernieuwend, omdat het één thema pakt en daar totaal mee aan de haal gaat. Je gaat wederom een eiland bewandelen, maar nu schakel je nucleaire rakketten uit en schiet je met futuristische wapens, onderwijl er kreten in tekenfilm-stijl worden geroepen. De makers beloven dat je zes uur bezig bent met missies en drie uur lang het eiland aan het verkennen bent. Als deze game erin slaagt mij negen uur aan het lachen te houden, dan is het de 15 euro meer dan waard. Dat gaan we uitvinden rond 1 mei, als deze virtuele game verschijnt.