Gamersnet.nl

Gears of War: Judgment

Gears of War heeft in deze generatie consoles heel veel fans weten te vergaren. Dat komt niet alleen vanwege het geweldige coversysteem, maar ook vanwege de zagen, de enorm stoere gasten en de post-apocalyptische setting. Gears of War: Judgment is de vierde iteratie in de serie en het betreft een prequel op het allereerste deel. Het is niet gek om te denken dat hoofdontwikkelaar Epic Games bezig is met een vierde deel voor de volgende generatie en dus mocht People Can Fly Studios (overigens volledig opgekocht door Epic) aan de slag met Judgment. De game laat een ander team de hoofdrol spelen en dus is het doei doei Marcus Fenix en hallo Augustus Cole. En Cole, Baird en zijn team hebben heel wat te bewijzen…

Everything you say can and will be used against you!

Het afronden van een trilogie is natuurlijk niet makkelijk. We hebben het eerder gezien na de Halo-trilogie en de God of War-trilogie, dat een vierde game toch wel erg wenselijk is. De fans schreeuwen er immers om en als we de hype rond Gears of War: Jugdment bekijken is het wel duidelijk dat men meer wil. Gears of War: Judgment is fan-service, want hoewel we niet met Fenix aan de slag gaan, vertelt de game het begin van de oorlog met de Locust. Dat valt direct op aan de kleurrijkheid van de wereld. Gears 3 was al kleurrijker dan het grauwe eerste deel, maar Judgment gooit daar nog een schepje bovenop. De wereld is namelijk niet post-apocalyptisch, maar staat op het punt de apocalyps te ondergaan. Tijdens je speelsessie zie je de wereld vernietigd worden, iets wat een hele andere sfeer geeft aan de game en dat terwijl de grafische stijl nog helemaal in lijn is met de rest van de franchise. Een slimme truc, want de game is niet veel mooier dan Gears 3, maar krijgt zo toch zijn eigen smoelwerk.

Dan het verhaal, want zoals gezegd spelen we met een nieuwe protagonist in Gear of War: Judgment. Sterker nog, het gehele team is ‘nieuw’ en je gaat alle vier de leden van het team onder de knoppen krijgen. Allereerst natuurlijk Luitenant Baird, die inderdaad Luitenant is ten tijden van Judgment. Oplettende fans weten dat hij Private is in de trilogie en dus gaan we te weten komen waarom hij gedegradeerd is in Judgment. Dit wordt verteld door middel van een oorlogstribunaal dat misdaden van het team moet onderzoeken. Alle leden vertellen vervolgens in flashbacks hun verhaal en dat ga jij spelen.

Wellicht niet een heel originele setting, maar de uitwerking is erg tof bedacht. Zo is het mogelijk om iedere missie op twee manieren te spelen. De zogenaamde declassified route kan aan het begin van iedere missie gekozen worden en deze maakt missies moeilijker en qua verhaal net iets anders. De grap is dat dit de versie is die écht is gebeurd en niet wat zij vertellen aan het tribunaal. Zo zal je missies op declassified spelen met Locust wapens, iets dat illegaal is volgens de wetten en ze dus nooit zullen vertellen in de rechtbank. Kies je voor de ‘normale’ route, dan speel je zonder Locust-wapens en speel je dus eigenlijk de leugen na. Erg tof bedacht, al vraag ik me wel af wie de gewone route zal doorlopen in de game. Het voelt toch een beetje als falen als je ervoor kiest de declassified route niet aan te zetten.

Waar kwam die Locust nou vandaan?

Dat geldt zeker ook vanwege het nieuwe ervaringssyteem, waarmee je XP kunt verdienen tijdens missies. Deze zijn vele malen hoger in de declassified route en het helpt je met nieuwe kleding, wapens en zelf een heel nieuwe deel van het spel. Na elke map krijg je namelijk een beoordeling van één tot drie sterren, die ook nog eens in brons, zilver en onyx te verdienen vallen. Bij veertig sterren speel je een nieuw spelgedeelte vrij, dat zich volledig afspeelt ten tijden van Gears 3, als Cole zich afsplitst van de groep. Wat is er met hem gebeurd? Dat gaat deze nieuwe missie vertellen!

Ondanks de nieuwe protagonisten, het nieuwe verhaal en de nieuwe tijd voelt Judgment wel heel vertrouwd aan. Dit is altijd lastig te beoordelen, want willen we iets compleet nieuws of willen we gewoon door met de lekkere gameplay van de eerdere delen. Ik laat dat oordeel aan jullie, want als je van Gears houdt, kun je dat het beste beoordelen. Wel is er qua A.I. vooruitgang geboekt. De game past zich aan jouw speelstijl aan en dat betekent niet dat je meer tegenstanders krijgt als je goed bent, maar wel dat ze vanaf andere plekken verschijnen. In vorige delen was het zo dat een E-hole altijd verscheen als de makers dat wilden. Het gevecht werd afgerond en het spel ging verder. In Judgment hoeft een E-hole soms helemaal niet te verschijnen. Afhankelijk van je speelstijl en pure willekeur zullen verschillende soorten Locust uit verschillende plekken in de map verschijnen. Boven, onder, links, rechts, E-hole of niet.

Koning multiplayer

Dan de multiplayer, voor velen van jullie de belangrijkste feature in de game. Naast bekende modi uit vorige delen, is de Survival Mode de meest vernieuwende en eerlijk gezegd, veruit de meest verslavende van de game. Tien hordes van Locust zullen je bestormen in een map waar twee afgesloten E-holes te vinden zijn. Aan jou en je team de taak om deze te verdedigen. Hier spelen klassen een grote rol, want de vijf spelers zullen hun taken goed moeten verdelen. De Medic kan mensen met speciale granaten beter maken, de scout heeft Spot Granates tot zijn beschikking, waarmee je tegenstanders kunt zien, ook achter muren. De belangrijkste taak is misschien wel om de Engineer in leven te houden. Hij kan immers Turrets bouwen en afzettingen plaatsen, maar nog belangrijker, hij kan de E-holes weer afsluiten. Ben je de eerste E-hole kwijt, dan kun je nog terug vallen op de tweede, maar dan is het ook erop of eronder. Niets is spannender dan te moeten terugzakken en alles tot het laatste moment te verdedigen. Het is dan ook deze modus die mensen uren zullen spelen. Wel had ik graag iets meer multiplayermappen gezien. Natuurlijk zijn er ongetwijfeld DLC-plannen, maar als gamer wil je altijd meer in de originele game.

Conclusie

Er gaat een groot compliment naar People Can Fly Studios, want zij doen iets wat alleen bij Microsoft lijkt te kunnen. Net als 343 Industries met Halo 4 deed, weet deze nieuwe studio alles wat de fans willen te behouden en daar mooie dingen aan toe te voegen. Het terugbrengen van Cole en Baird is fan-service van de bovenste plank, het toevoegen van een XP-systeem en de declassified missies is erg vernieuwend en de gameplay is dieper geworden dankzij de nieuwe Smart Spawn Systeem. Kilo Squad staat zijn mannetje en hoewel het in flashbacks vertellen van een verhaal niet mijn favoriete vorm is, is het wel verdomd goed uitgewerkt. Wil je meer vernieuwing dan je krijgt in Gears of War: Judgment? Dan moet je wellicht een andere franchise gaan zoeken, want als je fan bent van Gears of War, ben je fan van Gears of War: Judgment.