Gamersnet.nl

Gears of War: Judgment hands-on

We hebben bij GamersNET weinig reden tot klagen. We zitten kort op het nieuws, zijn meestal wel op tijd met onze artikelen en we worden vaak meegenomen op trip. Die trips zijn natuurlijk enorm vet, maar het komt niet vaak voor dat je op bezoek mag bij een studio zelf. Meestal zijn evenementen in een afgehuurde zaal of bij het hoofdkantoor van een uitgever, een studiobezoek komt weinig voor. In Warschau was het een ander verhaal. Het is in Polen waar People Can Fly gevestigd is, de studio verantwoordelijk voor Gears of War: Judgment. Inmiddels zijn ze volledig in handen van Epic Games (de bedenkers van Gears) en dus eigenlijk is het een tweede studio onder hetzelfde bewind. Na eerder verantwoordelijk te zijn geweest voor Bulletstorm en Painkiller, is Gears of War: Judgment hun grootste project tot nu toe en zestig man werken keihard om de game op 22 maart te kunnen verschepen.

Kilo Squad

Het is bijna een trend aan het worden: games die als trilogie begonnen zijn en dan nóg een deel krijgen dat de fans extra content geeft. Bungie deed het met Halo: Reach, Ubisoft met Assassin’s Creed: Brotherhood en ook Sony doet mee met het verschijnen van God of War: Ascension. Games die voortborduren op het succes van het origineel, maar net een andere insteek hebben. In het geval van Gears of War: Judgment betekent dat een andere tijd en een ander team. We gaan weer terug naar het begin van de oorlog met de Locust, de dag van oorsprong, de dag des dood, Emergence Day… E-day!

En dat is direct een stijlbreuk met de eerste Gears of War, want Judgment laat een wereld zien die nog deels intact is. De Apocalyps is namelijk net begonnen, maar nog niet zo vergevorderd als toen we begonnen met Marcus Fenix in het eerste deel. Dit maakt de game lichter en schoner en de omgevingen zijn minder deprimerend dan voorheen. Het nieuwe team staat onder leiding van een oude bekende, Lt. Damon S. Baird. Luitenant zeg je? Was hij geen private in de originele trilogie? Jazeker! In Gears of War: Judgment staat Baird, tezamen met zijn team (Kilo Squad) terecht voor een oorlogstribunaal. Elk teamlid zal zijn verhaal doen en dat verhaal speel je na. Waarom Baird uiteindelijk gedegradeerd wordt ga je te weten komen na het spelen van de game. Gelukkig sta je er niet alleen voor, want naast Baird krijg je ook Augustus Cole, Garron Paduk en Sofia Hendrik onder de knoppen.

Declassified

Tijdens onze speelsessie zijn enkele nieuwe features aangekondigd, waarvan de Declassified modus juist gebruik maakt van het feit dat je een verhaal naspeelt voor een oorlogstribunaal. Want wat is de waarheid? Vertelt de groep wel de waarheid in de rechtszaak? Hier is heel leuk op ingespeeld door de Declassified modus te introduceren. Aan het begin van iedere missie krijg je namelijk de keuze om de versie te spelen die wordt vertelt aan het tribunaal (makkelijk), of de échte waarheid (moeilijk). Het kan namelijk zo zijn dat Kilo Squad tijdens een missie gebruik heeft gemaakt van Locust-wapens. Dat is illegaal en zal dus niet gebeuren als je voor de makkelijk route kiest. Kies je echter voor Declassified, dan zal je de gehele missie moeten voltooien met bijvoorbeeld één Locust-wapen. Een ander voorbeeld is te vinden in weersomstandigheden. Zo moest ik een missie voltooien tijdens een storm, waardoor ik moeilijk kon richten. Op deze manier kun je telkens twee waarheden achterhalen, wat leuk is voor de herspeelbaarheid.

De meeste mensen zullen meestal wel kiezen voor de Declassified variant. Je wilt immers de echte waarheid weten en daarnaast is de XP die je krijgt in deze variant veel groter. En dat wil je, want in ieder level zijn sterren te verdienen met een maximum van drie. Deze sterren zorgen voor nieuwe wapens, nieuwe kleding, maar bij veertig sterren gebeurt er zelfs iets heel bijzonders. Er is namelijk een nieuwe campagne aangekondigd die vrijgespeeld wordt bij het behalen van 40 sterren of het uitspelen van de game. Deze campagne neemt je mee terug naar Gears of War 3, naar het moment dat Baird zich afsplitste van het team om een reddingsoperatie op touw te zetten. Eindelijk krijgen we te spelen wat hij heeft gedaan toen. Een toffe toevoeging voor de fans!

Naast het sterrensysteem met XP en de Declassified missies is er een derde toevoeging gedaan in deze Gears of War. S3 (Smart Spawn System) gaat er namelijk voor zorgen dat elke speelsessie helemaal anders kan uitpakken. In de trilogie verschenen E-holes op van tevoren bepaalde plekken en dat was altijd de plek waar de actie zich voltrok. Dat is niet langer het geval, want S3 zorgt ervoor dat een E-hole helemaal niet hoeft te verschijnen. Soms komen de Locust gewoon van links, rechts, boven, onder en soms verschijnt er een E-hole, of allebei. Op deze manier moet het opnieuw spelen van singleplayer-missies afwisselend blijven.

De nieuwe multiplayer modus

Tot zover de singleplayer, want de mutliplayer is minstens net zo belangrijk in de Gears-franchise. En hier is misschien de tofste vernieuwing te vinden. Want na de geweldige coöp van het eerste deel, Horde Mode in Gears 2 en Beast Mode in Gears of War 3, introduceert Gears of War: Judgment een volledig nieuwe modus: Survival Mode. En geloof me als ik zeg dat heel veel mensen dit heel lang gaan spelen.

Survival Mode biedt een langwerpige map, met daarin twee afgesloten E-holes en biedt daarmee een toffe nieuwe versie van Horde. Het is namelijk de bedoeling om beide E-Holes te verdedigen. Hordes van Locust willen ze namelijk openbreken en dat mag natuurlijk niet gebeuren. Kortom, zet een solide verdediging op touw en overleef de tien fases van tegenstand. Het toffe aan de modus is dat het niet enkel draait om overleven, maar ook om het verdedigen van posities. En daar zijn de mappen dan ook op gemaakt, met verhoogde muurtjes waar turrets op passen en loopgraven om in de schuilen. En als de eerste E-hole is veroverd, dan is er nog één om op terug te vallen. Zeer verslavend!

Dat verslavende is mede vanwege de klassen die natuurlijk gebruikt worden. Met vijf man kun je Kilo Squad besturen. Daarbij fungeert Baird als Engineer, een drukke taak, want hij kan niet alleen turrets gebruiken, maar ook de E-hole barricades repareren. Cole is de Soldier van de groep, hij kan anderen voorzien van munitie en heeft de nieuwe Booshka Granade Launcher tot zijn beschikking. Paduk is de Scout en heeft naast de Markza Sniper Rifle ook Spot Granates in zijn arsenaal. Deze laten tegenstanders oplichten, ook door muren heen. Tot slot is daar Sofia, de Medic van de groep. Zij kan reviven en mensen beter maken door middel van de Stim Gas Granade, die iedereen in de omgeving van health voorziet. Survival lijkt een zeer spannende en goed gebalanceerde modus te worden, die het succes van Horde aanpakt en dat heeft vernieuwd en geperfectioneerd.

Voorlopige conclusie

Gears of War: Judgment verschijnt op 22 maart en zal voor de fans een feest der herkenning zijn. We gaan met een nieuwe squad aan de slag, inclusief nieuwe wapens en een nieuw team. De Declassified missies, het Smart Spawn System en het systeem met XP zorgen voor de nodige vernieuwing, maar de Survival multiplayer-modus is de kroon op het werk. Een heerlijke modus die heel veel gespeeld gaat worden. En de game is gelukkig niet meer zo donker! Doordat we nog net niet in de Apocalyps belanden, voelt de game ook qua kleurgebruik lekker fris aan. Dat Epic zelf bezig is met een nieuwe Gears voor next-gen kunnen we natuurlijk aannemen, maar tot het zover is gaan we nog heel veel lol beleven met Gears of War Judgment.