Parker

Jason Statham is bij uitstek een acteur die synoniem staat aan een genre. Sinds The Transporter verschijnt hij vrijwel jaarlijks in een matige tot redelijke actiethriller, waarin Statham altijd zijn martial arts kwaliteiten mag vertonen. Hij staat garant voor een vermaakvolle, maar ook voorspelbare film. Parker wijzigt dat oordeel niet.

Terugkerende rol

Het is een misvatting om te stellen dat Statham geen goede acteur is. In tegendeel, The Bank Job toont aan dat hij wel degelijk over talent beschikt. De characters waar hij echter vaak voor wordt gecast zijn van een dusdanig kaliber dat er weinig meer uit te halen valt dan de acteur al laat zien. In Parker keert hij terug in die rol. Parker (ook de naam van het personage dat Statham speelt) is een beroepscrimineel die gespecialiseerd is in weldoordachte overvallen, en zich laat leiden door een zeker moreel kompas. Na een geslaagde klus blijken zijn handlangers een ander plan voor ogen te hebben met de buit dan Parker.

Een handgemeen breekt uit, waarbij Parker uiteindelijk voor dood wordt achtergelaten aan de kant van de weg. Hij blijkt echter over een bovennatuurlijk en met littekens verminkt lichaam te beschikken, en is rap hersteld, op zoek naar wraak. Wat volgt is niets nieuws onder de zon. Vermakelijk, doch voorspelbaar. Parker zet een zoektocht op touw naar zijn voormalige collegae, een die hem uiteindelijk leidt naar het zonnige Florida. Daar krijgt hij ook de hulp aangeboden van Leslie Rodgers (Jennifer Lopez), een makelaar die ook graag een graantje mee wilt pikken van de potentiële miljoenenbuit.

Geen pretenties

Zoals gezegd, het verhaal is vermakelijk, doch voorspelbaar. Geen moment weet Parker boven zichzelf uit te stijgen, en het pretendeert in feite ook niets meer te zijn dan een standaard B-actiefilm. Het morele kompas van Parker (de persoon) wordt niet ondersteund door een achtergrondverhaal, en de verdere personages in de film zijn vrijwel allemaal niet voorzien van diepgang of beweegredenen.

Een dergelijk type actiefilm moet het vaak hebben van, hoe kan het ook anders, de actie. Niet alleen de acrobatische bewegingen en mond-wagenwijd-open-vallende-gebeurtenissen zijn hierbij van belang, hoewel zeker een pluspunt, maar ook de manier waarop deze actie in beeld is gebracht. Films in dit genre vallen of staan vaak met het camerawerk. Wat dat betreft valt Parker te scharen onder de categorie ‘solide’, op een paar prachtige, en unieke shots na (zoals de geweldige ‘mes-door-hand-scène’).

Talent moet je gebruiken

Solide is ook het oordeel over Statham, die wederom terugkeert in een zelfde type personage waar het predikaat you either love him or hate him uitstekend bij past. Het oordeel over de performance van Lopez is echter niet zo dubbelzinnig, deze is namelijk simpelweg belabberd te noemen. De actrice heeft geen korreltje acteertalent, en bij elke verschijning van haar op het witte doek daalt je mening over de film. Wat jammer is, gezien het feit dat de minder belangrijke personages juist wel over dat talent beschikken. Acteurs als Nick Nolte (Warrior), Michael Chiklis (The Shield) en Wendell Pierce (The Wire) moeten zich echter ook schikken aan het materiaal dat ze aangeleverd krijgen, en kunnen derhalve van Parker ook geen onvergetelijke vertoning maken.

Conclusie

Helaas, Jason Statham keert in Parker terug in zijn bekende, clichématige rol als kille crimineel met het hart op de goede plek. ‘Geen verrassingen’ lijkt dan ook het motto te zijn waarnaar Parker leeft. Een voorspelbaar verhaal, solide actie en camerawerk, en een prima stel acteurs (met uitzondering van Jennifer Lopez). Het script weet echter niets meer te halen uit de film die vermakelijk te noemen is, maar ook de zoveelste film in een dozijn voor de reguliere bioscoopganger.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Solide actie
  • Vermakelijk
  • Prima cast

Wat is NOT

  • Voorspelbaar
  • Jennifer Lopez
  • Weinig diepgang

6

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren