Dat ik liefhebber ben van de televisieserie The Walking Dead, mag geen geheim heten. Ook Telltale’s eerste seizoen van de gelijknamige episodische gameserie ging er bij mij als zoete koek in. Het is voor mij dan ook heugelijk nieuws dat er nog een game binnen deze franchise in ontwikkeling is: The Walking Dead: Survival Instinct.
Met twee broertjes op pad
Op de Gamescom mocht ik al een kleine sneak preview van The Walking Dead: Survival Instinct zien. Over de game zelf werd weinig concreets gezegd, maar wat meteen opviel was het enthousiasme van ontwikkelaar Terminal Reality. Gelukkig is er in de tussentijd meer bekend geworden en ben ik blij deze Fast Forward te kunnen schrijven. Er leven namelijk wat misconcepties over dit spel. Maar laat ik beginnen met de hoofdpersonages. In de game krijgen we namelijk de gebroeders Dixon, Daryl en Merle, onder de knoppen. We krijgen te zien wat hen is overkomen op hun weg naar Atlanta tijdens het begin van de uitbraak die de wereld vulde met walkers.
The Walking Dead: Survival Instinct wordt een FPS, maar niet zoals Call of Duty of Battlefield. Nee, de gameplay vergt heel wat anders van de gamer. Om niet ontdekt te worden door de walkers dien je rustig, slim en listig te zijn. Te veel rennen en de zweetgeur verraadt je, een geluid maken en de walkers komen eropaf, schiet een walker kapot en je bent eerder in gevaar dan in veiligheid. Vallen zetten, afleidingen maken, mogelijkheden overwegen en goed observeren zijn de kernwaarden van The Walking Dead: Survival Instinct. Je snapt waar ik op doel? Geen ‘running and gunning’ maar goed overdachte beslissingen. Al zullen er natuurlijk wel, net zoals in de serie, hectische momenten zijn waarin jouw guns de enige uitweg zijn.
Actie en reactie
Survival Instinct zou geen The Walking Dead-game zijn als er niet met het concept van actie en reactie wordt gewerkt. Elke beslissing kan dan ook voorziene en onvoorziene consequenties hebben. Zo zijn er verschillende verhaalpaden om het einde van de game te bereiken en kunnen er veel keuzes binnen je team gemaakt worden. Neem je die vreemdeling langs de weg in je team op of laat je hem aan zijn eigen lot over? Kies je de route over de snelweg waar gevaar dreigt, of neem je een omweg over veiligere wegen (wat meer benzine kost)? Het zijn allemaal momenten die impact hebben op het verhaal en ook later in de game nog consequenties kunnen hebben. Groepsleden kunnen tussen missies door op pad gestuurd worden. Laat ze, terwijl de gebroeders op missie zijn, ammunitie verzamelen of op zoek gaan naar kostbare benzine. Maar weet wel dat je groepsmaten dit niet altijd overleven. Zeker niet omdat jij beslist wat voor spullen en bescherming zij meenemen. Het einde zal voor iedereen in grote lijnen hetzelfde zijn. De weg ernaartoe is echter geheel in je eigen handen.
We willen meer zien
Wat we van The Walking Dead: Survival Instinct nodig hebben is gameplay. Ik wil beelden zien die tonen hoe het spel echt in elkaar steekt. Dat we nog zo weinig weten is namelijk geen heel sterk teken. Het concept spreekt mij heel erg aan, maar de uitwerking kan op heel veel punten vallen of staan. Het is voor de The Walking Dead-fans in ieder geval leuk dat we meer van de gebroeders Dixon te weten komen. En voor gamers die zin hebben in een shooter- en survivalgame waar je de hersenpan echt voor dient te gebruiken, lijkt dit spel ook veel te gaan bieden. Op 29 maart gaan we zien wat The Walking Dead: Survival Instinct ons te bieden heeft. Onze barometer blijft in de tussentijd nog even in het midden steken.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over The Walking Dead: Survival Instincte te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.
Ben zelf ook een echt fan van de series, maar ik loop echt helemaal niet warm voor deze game.
Ik weet dat je een game niet moet gaan beoordelen op uiterlijk maar wat ik zag in een paar screenshots en (beta) video lijkt dit meer op een XBL & PSN game dan een volwaardige game die 60 euro gaat kosten.
Dus ik zet de wijzer (helaas) in het ijskoude blauw neer.
Ik heb wat screenshots gezien en ik vind de game alles behalve grafisch mooi.
Ik begrijp het succes van dit soort games niet echt. Het is dus een soort van Heavy Rain achtige gam.. interactieve film?
nee deze game speelt zich af voor de gebeurtenissen van de tv serie.
en het is een horror survival game. aleen het ziet er niet echt grimmig uit vind ik. en dat hoort bij een walking dead game toch wel zo.