Metal Gear Rising: Revengeance Fast Forward 2013

2013 is alweer begonnen en ook dit nieuwe jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag onderzoekt Johan of de game Metal Gear Rising: Revengeance een topper wordt.

Metal Gear Rising: Revengeance heeft al een lange ontwikkelingstijd achter de rug. Eerst was de game onder hoede van Kojima Productions en zou de game zich tussen Metal Gear Solid 2 en 4 afspelen. Het bedrijf had echter moeite met het programmeren van het zwaardvechten en dus was er gelukkig Platinum Games dat eind 2011 de ontwikkeling overnam. Dit bedrijf koos voor een meer actievolle game en het verhaal speelt zich nu af na Metal Gear Solid 4, zodat Platinum Games wat meer vrijheid had. Heeft deze lange weg echter wel een mooi resultaat opgeleverd?

Cyborg Raiden

Metal Gear Rising: Revengeance speelt zich vier jaar na Metal Gear Solid 4 af en deze keer neem je de controle over Raiden, bekend van onder andere Metal Gear Solid 2. Raiden is nu een cyborg en werkt voor PMC Maverich Enterprises om geld te verdienen voor zijn familie.Vrij snel in de game komt Raiden in een confrontatie met tegenstander Desperado Enterprises en wordt hij verslagen. Daarna wil hij wraak nemen en de vijanden tegenhouden die onder andere een militaire coup willen uitvoeren.

Raiden krijgt na zijn nederlaag een nieuw zwart pak waarmee hij veel sterker wordt, maar het is ook een pak dat continu moet worden opgeladen. Gelukkig zijn er een heleboel futuristische vijanden die zijn nieuwe krachtvoedsel zijn geworden. Schijnbaar heeft Raiden wel emotioneel moeite met doden en dus zullen er ook op persoonlijk vlak mooie dingen gebeuren. De game ziet er trouwens erg goed uit in de trailers en natuurlijk zullen er weer een hoop prachtige filmpjes aanwezig zijn. Ook wordt er veel tegen je gepraat, iets wat Metal Gear-veteranen wel zullen herkennen.

Het gaat te snel!

Afgelopen week verscheen de demo van Metal Gear Rising: Revengeance en dus kon de gameplay alvast onder de loep genomen worden. Het wordt meteen duidelijk dat de game een spin-off is, want de gameplay is gericht op hack en slash. Dit betekent dat je de futuristische vijanden te lijf gaat met een zwaard in plaats van pistool. Je hebt twee verschillende aanvallen die je snel achter elkaar kan uitvoeren. Het hele vechten gaat trouwens in een moordend tempo, wat zeker past bij dat genre. Hierdoor is het allemaal wel wat moeilijk te zien. De camera heeft wat moeite om alles goed in beeld te brengen.

Blade Mode

Naast de normale aanvallen kun je ook je zwaard gebruiken om precisieslagen uit te delen. Tijdens het vechten is dit een soort bullet time, maar het werkt niet zo soepel als bijvoorbeeld in Max Payne 3. Het is echter wel cool om er allemaal dingen in de omgeving mee kapot te maken. In het begin van de demo hakte ik zelfs een deel van de trap kapot waardoor het even puzzelen was hoe ik nu precies verder moest. De laatste optie tijdens de gevechten zijn secundaire wapens, zoals granaten. Deze zijn niet heel handig, omdat de vijanden snel zijn en je normale aanvallen veel effectiever zijn.

Niet alleen actie

Natuurlijk ben jij niet de enige die aanvalt, de vijanden krijgen ook een kans. Je kunt hun aanvallen blokkeren en counteren of je kunt je snelheid gebruiken om weg te rennen. Wel is het vreemd dat er geen ontwijkmogelijkheden zijn, dit had het vechten echt heerlijk soepel kunnen maken. Alle vijanden in één keer verslaan is soms lastig en dus is het handig om voor het gevecht je infraroodblik te gebruiken. Je kunt dan van te voren een plan maken en enkele van de vijanden besluipen en met één klap uitschakelen. Zit er toch een beetje Metal Gear in de gameplay verwerkt!

Voorlopige conclusie

Metal Gear Rising: Revengeance verschijnt 22 februari voor de Xbox 360 en PlayStation 3 en lijkt qua verhaal en beelden veelbelovend te zijn. De game ziet er prachtig uit en de innerlijke worsteling van Raiden klinkt goed. Jammer genoeg viel de gameplay in de demo wat tegen. De actie is wel lekker snel en cool, maar is daardoor soms moeilijk te volgen. Ook voegen de extra wapens niet veel toe. Het wordt dus even afwachten of de game wel een even hoog niveau kan halen als de rest van de franchise. Daarom staat Metal Gear Rising: Revengeance op dit moment nog tussen hot en not in.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Metal Gear Rising: Revengeance te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    tijn80's avatar

    Had exact hetzelfde probleem met die trap :lol:. Vond de demo nogal tegenvallen. Het hack en slash verveeld snel en vind ik niet bij Metal Gear horen. Ik hoop dat game in de PS-store ook nog als demo komt zodat ik hem een uurtje kan uitproberen. Op basis van de demo die nu beschikbaar is, zou ik hem niet kopen. Sam Fisher stuur je toch ook niet het veld in met bijl? Stealth en strategie was juist waar Metal Gear om draaide.

  2.   
    *Fatality*'s avatar

    Vond de demo zwaar bagger echt geen game voor mij..

  3.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Als ik aan Metal Gear denk, dan denk ik aan MGS1.

    Als ik dit zo zie dan lijkt dit meer op een of andere arcade hack en slash game.
    Totaal geen Metal Gear gevoel krijg ik ervan.