Dead Island: Riptide Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag keert zombie-liefhebber Caron terug naar een bekende vakantiebestemming met Dead Island: Riptide.

Bijna twee jaar geleden zag ik de prachtige CGI-trailer voor Dead Island die hooggespannen verwachtingen opleverde. Helaas bleek er veel mis met de game: een slap verhaal verzorgd door tenenkrommende stemacteurs, repetitieve missies en een vrachtlading aan bugs zorgden voor veel kritiek. Maar ondanks de aanwezigheid van deze tegenvallende factoren, moet ik bekennen dat ik me enorm heb vermaakt met het spelen van Dead Island. Het doormidden klieven van zombies met over de top wapengerei zorgde bij mij voor zoveel genot dat ik alle tekortkomingen voor lief nam. Ik kan zelfs stellen dat ik me nooit eerder zo heb weten te vermaken met een dergelijk middelmatig product. Nu opvolger Dead Island: Riptide onderweg is, kunnen we enkel hopen dat ontwikkelaar Techland de kritieken ter harte heeft genomen en de tekortkomingen uit het eerste deel heeft weggewerkt.

Geen “deel 2” maar “vervolg”

Producent Sebastian Reichert meldde al eens in een interview dat Dead Island: Riptide moet worden gezien als een vervolg en niet als een tweede deel. Dit vanwege het feit dat er meer verandering zou moeten hebben plaatsgevonden om de titel “deel 2” te kunnen rechtvaardigen. Deze opmerking sluit aan bij de bevindingen van Tom, die in zijn preview in september al aangaf dat Dead Island: Riptide vooral meer van hetzelfde voor de speler in petto heeft en zodoende meer recht heeft op de titel “Dead Island 1.5” dan op “Dead Island 2”.

Riptide pakt het verhaal weer op waar het in voorganger Dead Island eindigde. Het team verkast naar een nieuw eiland in de hoop daar veiliger te zijn. Niets blijkt minder waar, want ook hier is het ondode gespuis weer niet aan te slepen. Dus haal de machetes, honkbalknuppels en ploertendoders maar weer uit de kast en laat die ledematen weer lekker in het rond vliegen.

Toch nog iets nieuws

Hoewel Dead Island: Riptide weinig nieuws onder de tropische zon te bieden heeft, komt Techland toch met een aantal nieuwe elementen op de proppen. Ten eerste heeft het moessonseizoen de eilandengroep bereikt, waardoor vele stukken land overstroomd zijn. De boot wordt als nieuw transportmodel geïntroduceerd, wat wellicht weer mooie momenten kan gaan opleveren. Een andere toevoeging in Dead Island: Riptide is het dynamische weermodel. Naar verluidt kan het soms zo hard stortregenen en waaien dat je als speler geen hand voor ogen kan zien.

Na wat eigen onderzoek kwam Techland erachter dat het verhaal in Dead Island overwegend weinig waarde had voor de spelers. Er bleek echter wel vraag naar meer actie. Met de toevoeging van defense hubs hoopt de ontwikkelaar in deze behoefte te kunnen voorzien. Het eiland zal een aantal locaties bevatten die tegen de aanstormende horden zombies verdedigd moet worden. Als speler krijg je allerlei attributen tot je beschikking waarmee je barricades kunt opzetten en vanaf dat moment is het een kwestie van volhouden. Deze ode aan films als Night of the Living Dead en Dawn of the Dead heeft zeker potentie, al is het niet bijster origineel te noemen.

Ten slotte is het ook mogelijk om je karakter uit voorganger Dead Island te importeren in Dead Island: Riptide, waardoor je de mogelijkheid krijgt om je opgedane vaardigheden en dito wapenarsenaal mee te nemen. Opnieuw beginnen kan echter ook, want middels het dynamische groeisysteem passen vijanden zich aan jouw level aan. Bovendien is er met martial arts-specialist John Morgan een extra karakter aan het bestaande team toegevoegd.

Voorlopige Conclusie

Dead Island: Riptide staat gepland voor 26 april en verschijnt op de PlayStation 3, Xbox 360 en de PC. Vooralsnog lijken de toevoegingen niet baanbrekend en ook in de kern van de gameplay lijkt weinig veranderd. Maar eerlijk is eerlijk: het neerhakken van zombies is een gelukzalige ervaring waar maar weinig aan kan tippen. Daarnaast blijven het sterke levelsysteem en de skill trees intact. De grote vraag blijft natuurlijk in hoeverre de vele bugs die Dead Island parten speelden in dit vervolg zijn weggewerkt. Met het oog op deze onbeantwoorde vraag blijft de barometer in het midden hangen.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Dead Island: Riptide te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    Goldcobra's avatar

    Hmmm, vond Dead Island 1 persoonlijk niet zo geweldig

  2.   
    mmx's avatar

    Hmmm, vond Dead Island 1 persoonlijk niet zo geweldig

    Ik vond het ook niet zo goed .

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Goldcobra schreef, "Hmmm, vond Dead Island 1 persoonlijk niet zo geweldig"

    Er zatten zoveel bugs, pop in framerate, en andere technische problemen dat het voor mij
    (als een echt zombie liefhebber) ook niet de game was die ik dacht dat het zou zijn. Ik hoopte toch wat meer op een emotioneel verhaal.
    Maar het mooist is aan het vervolg dat ze alle slechte dingen die in deel 1 zat eruit kunnen halen om Riptide better te maken.
    Wat ze ook plechtig hadden beloofd.

    Dus ik geef de game nog zekker een kans. 8)

  4.   
    toqeer's avatar

    dead island 1 nooit gespeeld om dat de review al genoeg erover zei 🙄

  5.   
    Hitman047's avatar

    toqeer schreef, "dead island 1 nooit gespeeld om dat de review al genoeg erover zei 🙄 "

    80 op Metacritic?! Het lijkt mij dat dat juist zegt dat je de game zeker eens zou moeten spelen.

  6.   
    toqeer's avatar

    Hitman047″][quote=”toqeer schreef, "dead island 1 nooit gespeeld om dat de review al genoeg erover zei 🙄 "

    80 op Metacritic?! Het lijkt mij dat dat juist zegt dat je de game zeker eens zou moeten spelen.[/quote]

    ja denk het ook maar reviews waren best wel verschilend op internet en twijfelde en je kan
    niet alles hebben en elke game spelen maar ga hem wel proberen 😛