XCOM Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag neemt Michiel je mee op een buitenaardse reis. Tijd om nog eens te kijken naar XCOM!

Al sinds 2010 hebben wij de shooter XCOM op onze radar. Begin 2012 onthulde 2K Games dat er nóg een XCOM-game in productie is, namelijk het strategische XCOM: Enemy Unknown. Deze laatste titel ging in volle vaart door de ontwikkelstudio van Firaxis en ligt inmiddels al een tijdje in de winkels. Rondom de andere XCOM, in ontwikkeling bij 2K Marin, is het heel 2012 angstvallig stil gebleven. In deze Fast Forward gaan we eens kijken hoe het met deze titel gesteld is.

Bedreiging

XCOM speelt zich af in het Amerika van de jaren ’50/’60 van de vorige eeuw. Een gekke tijd, want er duiken steeds meer meldingen op van onbekende, mogelijk zelfs buitenaardse gebeurtenissen. De organisatie XCOM wordt in het leven geroepen om de diverse gebeurtenissen te onderzoeken en te bepalen of het onzin is of een serieuze bedreiging voor onze planeet.

Als speler ga je aan de slag met XCOM-leider William Carter. XCOM opereert vanuit een zeer geheime vliegtuighangar, wat tevens je uitvalsbasis is gedurende de game. In deze hangar kun je vrij rondlopen, mensen spreken over de situatie en uiteraard ook nieuwe missies starten. In de eerste XCOM-game jaren geleden, toen XCOM nog gewoon X-COM heette, kon je missies selecteren vanaf een wereldkaart. Ook in deze nieuwe XCOM is dat het geval. Bekijk in de hangar de grote wereldkaart, zoek een gezellig incident uit en ga vervolgens checken wat er aan de hand is.

Tactisch

Maar XCOM is meer dan ‘slechts’ een shooter. Buitenaardse wapens en voorwerpen die je tijdens missies vindt, kun je door collega’s laten onderzoeken. Ergens in de hangar kan je vervolgens kijken welke geavanceerde technologieën ontdekt zijn, en dat levert natuurlijk weer de nodige gadgets op om zelf mee te spelen. Het loont dus zeker om tijdens een missie goed om je heen te kijken en items te verzamelen.

Overigens sta je er niet alleen voor, want je kunt mede-agenten recruteren als je in de hangar bent. Elke XCOM-agent heeft zo zijn eigen vaardigheden en aan jou de taak om te bepalen met wie je op een missie wilt gaan. Deze collega’s lopen zeker niet voor de show mee, ze kunnen ook echt van levensbelang zijn tijdens gevechten. Tijdens de E3 van 2011 liet de ontwikkelaar zien dat je computergestuurde vrienden voor de nodige vuurkracht kunnen zorgen. Jij bepaalt met diverse tactische commando’s wat ze precies gaan doen: druk zetten, flankeren, speciale items gebruiken, enzovoort. Dit maakt ook deze XCOM een stuk tactischer dan de gemiddelde shooter, waarmee het geheel ook wat beter past binnen het strategische universum van XCOM.

Voorlopige conclusie

Een flinke dosis sci-fi, buitenaardse technologie om te ontdekken en zelf mee aan de haal te gaan, selecteren van de juiste teamleden, tactische gevechten midden in Amerikaanse woonwijken… XCOM heeft behoorlijk wat ingrediënten in huis om een heerlijke game te worden. De missies die we tot dusver in Los Angeles en Keulen te zien kregen waren erg tof, maar…

De grote ‘maar’ zit hem zeker in de radiostilte. XCOM en ontwikkelaar 2K Marin hebben het zwaar. Vrijwel een heel jaar lang hebben we niets van de game vernomen en XCOM: Enemy Unknown heeft alle aandacht opgeëist. Voor hetzelfde geld is XCOM inmiddels volledig op de schop gegaan. Niemand die het weet, behalve de mensen van 2K. Laten we vooral hopen dat de game nog steeds een kans krijgt, want het concept is absoluut interessant. Teveel onzekerheid voor een warme gradatie op de barometer, maar genoeg potentie om toch nog stevig in het midden te balanceren.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over XCOM te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    Breakawaywouter's avatar

    Lijkt mij erg vet ben zelf nog bezig met Xcom enemy unknown en speel hem nog af en toe (nog niet uitgespeeld) maar ik ga nog wel veder want gij is erg vett maar moelijk ik wil me soldaten niet kwijt namelijk want ze zijn nu lekker hoog XD maar de vijanden worden steeds sterker en slimmer masrja ik probeer het nog steeds en gaat nog goed gelukkig 😆