SimCity Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag praat Caron over geneugten van ruimtelijke ordening in SimCity.

SimCity, wie is er niet groot mee geworden? Ik maakte in het begin van de jaren ’90 kennis met de eerste stedenbouwer van Maxis en was direct verslaafd aan deze stadsplanner voor dummies. Ik was echter niet voorbereid op wat er gebeurde toen ik opvolger SimCity 2000 bij een vriend speelde. Uren, dagen, weken zijn verloren gegaan aan het bouwen van een metropool waar Tokio nog een puntje aan kan zuigen. Even overwoog ik een toekomst in de richting van ruimtelijke ordening, maar naarmate mijn interesse in de franchise vanaf SimCity 3000 begon af te nemen, werd dit idee permanent in de ijskast gelegd. Vanaf het moment dat de berichten over een heuse reboot van de franchise begonnen binnen te druppelen, was ik echter weer één en al oor. Hoog tijd om deze SimCity eens nader te bekijken.

Levendige steden

SimCity is qua opzet nog steeds de building sim zoals we deze kennen uit de eerdere delen, maar onder de oppervlakte schuilen een paar belangrijke verschillen. Waar SimCity zich in beginsel vooral toelegde op grootschalige stedenbouw, is duidelijk te merken dat de focus wat dat aangaat wat verschoven is. Maxis voorzag met SimCity in de behoefte voor een building sim op macroniveau en met The Sims voor een sim op microniveau. Vanaf SimCity 4 begonnen deze twee werelden elkaar te overlappen en in het aankomende SimCity zijn ze praktisch met elkaar verenigd. Steden zijn niet zomaar steden; de steden leven. Een stad in SimCity heeft echte bewoners met een eigen identiteit en behoeftes, alle auto’s rijden daadwerkelijk ergens naartoe, geplande bouwprojecten worden door echt volk uitgevoerd, enzovoort. Dit wordt gekoppeld aan de rijke variatie aan omgevingsgeluiden die deze steden tot leven brengen.

Visueel

Een andere verandering kan gevonden worden in de representatie van alle verschillende statistieken. De door Maxis ontwikkelde Glassbox Engine maakt een einde aan de grafieken en staafdiagrammen die in voorgaande delen regelmatig de kop opstaken. Deze nieuwe engine maakt de stad op microniveau mogelijk. Aangezien iedere bewoner en zijn/haar auto te zien is, kun je op visueel vlak relatief gemakkelijk inzichten verkrijgen. De nieuwe Data Layers helpen hier door middel van kleurtoekenning bij. Heb je verkeersoverlast? Dan kun je het zien aan de vele auto’s die het wegennet overbelasten. Speelt de criminaliteit je parten? Dan kun je het zien aan de agenten die ter plaatse op boeven jagen. Zijn je bewoners wel tevreden? Dit zie je aan de vele blije dan wel treurige gezichten van de mensen die zich in jouw straten voortbewegen. Ook bij plaatsing van een nieuw politiebureau of brandweerkazerne zie je door middel van gekleurde vlakken van groen tot rood in een oogopslag wat de reikwijdte van een dergelijk station zal zijn. En mocht er nu een behoefte zijn voor meer blauw op straat, dan kan de aanbouw van een extra garage bij je politiebureau al voldoende zijn.

Je buurman is je beste vriend

Hoewel SimCity van oorsprong een singleplayer pur sang is, ligt het accent bij deze reboot volledig op de multiplayer. Hier komt het regionale karakter van de game om de hoek kijken. Met een map van vier vierkante kilometer als beschikbaar stadsoppervlak, behoort het bouwen van de enorme metropolen van weleer tot het verleden. Deze middelgrote steden worden omringd door lege plekken waar enkel een wegverbinding met de volgende stad kan worden aangelegd. Door het beperkte oppervlak word je als speler meer gedwongen om in thema’s te gaan denken. Bijvoorbeeld een slaapstad met de nadruk op woonruimte, een industriestad of een uitgaansstad vol met casino’s.

Daarnaast ben je redelijk genoodzaakt om samen te werken met andere steden in de regio. Heb je bijvoorbeeld een tekort aan energie, dan kan de buurman met een overschot dit tegen een vergoeding aan je leveren. Legt jouw stad de nadruk op woonruimte, dan kunnen sims naar een andere stad reizen voor werk. Dit klinkt op zich prima, maar deze wederzijdse verbondenheid heeft ook een keerzijde. Wanneer de buurman met zijn grote fabrieken voor veel vervuiling zorgt, dan pluk jij hier namelijk ook de zure vruchten van. Het is dus van groot belang dat spelers ervoor zorgen dat er een zekere balans in de regio bestaat.

Voorlopige Conclusie

SimCity verschijnt op 7 maart exclusief voor de pc. Maxis lijkt met deze reboot een nieuwe richting te zijn ingeslagen; een wereld waarin SimCity en The Sims werkelijk verenigd zijn. Hoewel de SimCity-community nogal wat klachten heeft (met name de constante verbondenheid met de servers van EA’s Origin, ook in singleplayer, zorgt voor veel scheve blikken) ben ik persoonlijk zeer enthousiast over deze nieuwe opzet. De game lijkt, ondanks de grotere mate van detail, toegankelijker te worden. SimCity zou zomaar de titel kunnen worden die mijn aspiraties voor ruimtelijke ordening nieuw leven inblaast. De barometer wijst vooralsnog overtuigend naar “hot”.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over SimCity te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    tijn80's avatar

    Ligt het aan mijn computer, of werkt de video niet?

  2.   
    Denniscan's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Ligt het aan mijn computer, of werkt de video niet?"

    ik denk dat het aan de video ligt bij mij werkt het ook niet

  3.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Denniscan schreef, "

    ”tijn80″ schreef, "Ligt het aan mijn computer, of werkt de video niet?"

    ik denk dat het aan de video ligt bij mij werkt het ook niet"

    Een tijdelijke probleem denk ik, want hij pakt andere filmpjes die ik invoeg ook niet. Komt allemaal goed!

  4.   
    R1chardTM's avatar

    ”tijn80″ schreef, "Ligt het aan mijn computer, of werkt de video niet?"

    We hebben vandaag wat server problemen. Is spoedig opgelost.

  5.   
    desxeon's avatar

    Ik heb ook super zin in deze game!

    Heb me ook weken, niet maanden vermaakt met SimCity 3000, wat een super spel is dat zeg en dat blijft het ook voor mij.

  6.   
    soldierarjan's avatar

    De vorige sim city ben ik maanden mee bezig geweest kijk erg uit om deze sim city te spelen die nu ook is wat je vroeger al wou hebben maar toen kon het nog niet met techniek.

  7.   
    studio dewolf's avatar

    Vorige Simcity was slecht. Simcity 4 was veel beter dan Socities.

  8.   
    toqeer's avatar

    deze word ook echt vet word zeker groot 🙂

  9.   
    ReinsNL's avatar

    Simcity is altijd leuk maar ze moeten wel meer missions toevoegen dan alleen bouwen.

  10.   
    BartjeZ's avatar

    ik vind eigenlijk niet zo veel aan Sims maar dit is wel interessant

  11.   
    PSPfreaky's avatar

    Very hot!

    Ik heb de Digital Deluxe gepre-ordered en kan niet wachten tot de release 😀

  12.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik snap het probleem over internet helemaal niet? Ze willen gaan richten op multi-player, wat natuurlijk niet gaan zonder internet. Je kunt uiteraard single-player spelen, maar dan mis je toch een deel van het spel, je bent het uiteraard niet verplicht.

    Er zijn genoeg andere games wat gebaseerd zijn op multi-player met een tintje single-player wat een constante internet verbinden nodig hebben. Maar alleen games wat eerst alleen single-player waren, hoor ik mensen over klagen. Ik zie deze multi-player functie als een groot toevoeging waar ik jaren opgewacht hebt.

  13.   
    robertw13's avatar

    Als Economie-student kijk ik hier best wel naar uit 😛