Splinter Cell: Blacklist Fast Forward 2013

We hebben in 2012 kunnen genieten van massa’s leuke stealthgames. Zo kwam Bethesda met een compleet nieuwe IP genaamd Dishonored en keerde Agent 47 na een afwezigheid van zes jaar eindelijk weer terug in Hitman: Absolution. Daarnaast waren er nog spellen die desgewenst op een stealthy wijze gespeeld konden worden, zoals Assassin’s Creed III en Far Cry 3. Toch is er sinds jaar en dag slechts één koning van het stealth-genre: Sam Fisher. Het voelt dan ook goed om deze – inmiddels oude – geheim agent in 2013 weer te mogen verwelkomen.

Nieuwe speeltjes!

Na de catastrofale gebeurtenissen in Splinter Cell: Conviction – waar ik niets over zal spoilen – ziet Patricia Caldwell, de presidente van de Verenigde Staten, zich genoodzaakt om Third Echelon te sluiten. Die sluiting gaat gepaard met de oprichting van Fourth Echelon, in feite een soort plaatsvervanger van zijn voorganger. Het grootste verschil is dat alle corrupte agenten niet langer welkom zijn.

De trouwe agent Sam Fisher wordt gepromoveerd tot waarnemend commandant en dat betekent dat hij de touwtjes in handen heeft. Dat brengt leuke vernieuwingen in de gameplay met zich mee. Zo kan Sam tijdens zijn missies op allerhande manieren ondersteuning krijgen van zijn collega’s. Het is bijvoorbeeld mogelijk om luchtsteun te krijgen van vliegtuigen en UAV’s. Dat betekent gelukkig niet dat Sam zijn eigen arsenaal aan gadgets verloren is. Oude bekenden als de Snake Cam zijn nog steeds aanwezig (overigens in geüpgradede vorm), maar ook een reeks nieuwe speeltjes maakt zijn opwachting. Wat te denken van de micro tri-rotor drone, een kleine drone die Sam op afstand kan besturen? Niet alleen handig om de omgeving te verkennen, je kunt het dingetje ook gebruiken om vijanden te markeren of om ze af te leiden. Daarnaast kun je de drone laten ontploffen, met alle dodelijke gevolgen van dien…

Vlugge dood

De micro tri-rotor drone is slechts één van de vele nieuwe gadgets. Gelukkig heeft Sam naast deze nieuwe stukjes technologie ook een reeks kersverse wapens tot zijn beschikking. Dit schietgerei komt goed van pas tijdens het gloednieuwe Killing in Motion-systeem. Dit mechanisme, dat zich het best laat vergelijken met Bullseye uit Red Dead Redemption, staat je toe om vijanden in slow-motion te markeren, waarna Sam ze binnen enkele seconden uitschakelt.

Een weinig opvallende, doch welkome nieuwe toevoeging is Active Sprint. Dankzij Active Sprint begeeft Sam zich voortaan nog sneller en vloeiender door de omgeving en springt hij met sierlijke bewegingen over barrières. Dit moet voorkomen dat je, tijdens een intense schietpartij, plotseling tot stilstand komt omdat je een minuscuul muurtje over het hoofd had gezien.

Gematigd enthousiasme

Ondanks alle veelbelovende nieuwe mogelijkheden heeft Blacklist de afgelopen maanden veel kritiek moeten verduren. De meeste klachten gingen over de focus op actie. Zoals ik in de inleiding zei, is Sam Fisher altijd de koning van het stealth-genre geweest. Toch kan daar verandering in komen, want Blacklist lijkt actievoller dan ooit tevoren. Ubisoft belooft plechtig dat spelers de keuze hebben om de game guns blazing of juist stealthy te spelen, maar airstrikes en het Killing in Motion-systeem klinken niet als onderdelen die passen bij een stealthy speelstijl. Het is te hopen dat Ubisoft haar beloften nakomt en dat het gebruik van dit soort features optioneel is.

Een ander veelgehoord punt van kritiek is het gewelddadige karakter van de game. In de demo zagen we hoe Sam Fisher een gevangene verhoort. Hij maakt hierbij gebruik van gewelddadige methoden en op een gegeven moment plant Sam zijn mes in het sleutelbeen van de verdachte. De speler moet vervolgens de analoge stick ronddraaien, waarbij Sam het mes steeds dieper plant. Tot slot krijgt de speler de keuze om de verminkte man knock-out te slaan, of om hem te vermoorden. Dat klinkt niet bepaald als de Sam Fisher die we gewend zijn…

Voorlopige conclusie

Het duurt waarschijnlijk nog wel even tot Splinter Cell: Blacklist in de winkels ligt, maar de game ziet er nu al zeer veelbelovend uit. Het feit dat jij Fourth Echelon onder je hoede hebt brengt veel interessante nieuwigheden met zich mee, zowel op het gebied van gameplay als op het gebied van storytelling. Laten we hopen dat Ubisoft niet al te scheutig is met actie-elementen, want hoe je het ook wendt of keert: elke Splinter Cell-titel hoort een stealth-game in hart en nieren te zijn.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Splinter Cell: Conviction te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.[/center]

  1.   
    Rise Against's avatar

    Ik hou nog een slag om de arm na het tegenvallende Conviction.

  2.   
    toqeer's avatar

    deze word ook echt super vet 🙂

  3.   
    GamerJaime's avatar

    Over dat stealth gebeuren maak ik me totaal geen zorgen, bij Far Cry weet Ubisoft dat ook prima te mixen dus dat kunnen ze bij Blacklist net zo goed. En de kritiek dat Blacklist te gewelddadig is, vind ik gewoon gezeur. Sam is gewoon bad-ass en Black List wordt gewoon weer een topper!