God of War: Ascension Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag bekijkt Eefje het bloedvergieten van Kratos in God of War: Ascension.

Iedereen die twijfelde of Kratos ‘het’ nog in zich had, werd redelijk hard met zijn neus op de feiten gedrukt tijdens de E3 van dit jaar. Tijdens een ronduit indrukwekkende demo werd getoond dat de kale knikker nog steeds hetzelfde nihilistische pad van bloedvergieten volgt. Kratos geeft nergens een moer om op weg naar zijn doel en ontdoet iedereen onderweg vakkundig van zijn of haar ingewanden. Dat is altijd al de sterkte van de reeks geweest, maar het kan tegelijk ook de zwakte betekenen van Ascension.

De formule

Dit is een voorloper op de eerste drie games, die een mooi afgesloten trilogie vormen. Het gevaar schuilt er in dat dit teveel als een bisnummertje aan gaat voelen. Sony Santa Monica verandert de formule niet, maar houdt het hoofdzakelijk bij wat aanpassingen. Op die manier bestaat de kans dat deze jongere Kratos toch wat als een ouwe hond gaat voelen die enkele nieuwe trucjes heeft geleerd. Ondanks voorzichtig scepticisme valt niet te negeren dat de aanpassingen aan het vechtsysteem erg tof klinken. Kratos kan nu een secundair wapen oppikken zoals speren en zwaarden die je gewoon in tandem met je chainblades kan gebruiken.

Drie vijanden vellen met je kettingzwaarden, een vierde snel spiesen met een speer om vervolgens de andere drie af te maken met een combo van je vertrouwde wapens. De mogelijkheden om vloeiende combinaties te maken zoals dit zitten in elk geval in de game. Ook leuk is dat je wanneer je geen wapen opgeraapt hebt, je gewoon even stoer enkele loeiharde vuistslagen uit kan delen om een combo te volmaken. De ontwikkelaar zet ook aan tot het gebruik van vijanden als wapen. Je kan vijanden vasthaken met je zwaarden en als een gemene sloopbal gebruiken om wat ademruimte voor jezelf te creëren.

De manier van vechten klinkt in elk geval als muziek in de oren, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het gebruiken van natuurelementen om je wapens sterker te maken of de nieuwe Rage-mode die blijft lopen zolang je een combo kan volhouden.

Ascension lijkt een avontuur te gaan brengen dat meer mikt op evolutie dan innovatie, maar het lijdt geen twijfel dat het weer een enorm indrukwekkend slachtfestijn zal worden. Alleen al de manier waarop Kratos in de E3-demo een Elephantaur hardhandig bij de slurf nam, doet op dat vlak het beste vermoeden. Wat dan met de multiplayer? Het idee om multiplayer in een game als God of War te stoppen lijkt op papier volkomen ridicuul, maar lijkt in praktijk echt te gaan werken.

Voorlopige conclusie

God of War: Ascension verschijnt op 13 maart exclusief voor PlayStation 3. Mijn terughoudendheid van vorig jaar is na het zien van beelden veranderd in voorzichtig enthousiasme. In plaats van de makkelijke weg heeft Sony Santa Monica geopteerd voor een diepgaand multiplayer-luik dat een grote focus legt op het spelen als team. Je personage kiezen door je achter een God te scharen en dat vervolgens uitbouwen met verdiende XP klinkt als het geijkte pad voor elke diepgaande multiplayer-game, maar die diepgang in combinatie met de bruutheid van God of War moet wel vuurwerk opleveren. Ik kijk er al naar uit om mijn eerste tegenstander snoeihard tegen een muur vol spiesen te schoppen op het online slagveld. Voor Kratos slaat onze barometer zeker uit naar ‘hot’.

enter

Bekijk de gamepagina om nog veel meer over God of War: Ascension te weten te komen, check trailers en lees al het nieuws.

  1.   
    toqeer's avatar

    deze ga ik zeker weten halen 🙂

  2.   
    captain08's avatar

    Man, dit belooft weer een spektakel te worden, met ENORME boss-battles! 😀

  3.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Er is nog zo weinig info bekentgemaakt om echt gehyped te worden,
    inplaats daarvan geven ze meer multiplayer details weg.
    (waar bijna niemand om geeft)

    Ikzelf heb de God of War trilogy afgesloten na het spetterende laatste deel God of War III.
    Dus mischien is dat ook daarom een van de redenen dat ik nog niet zo hard warmloop.
    Maar dat betekent niet dat is deze niet ga spelen op de dag van release! 8)

  4.   
    Rijstekorrel's avatar

    Gamer4Ever-NL schreef, "Er is nog zo weinig info bekentgemaakt om echt gehyped te worden,
    inplaats daarvan geven ze meer multiplayer details weg.
    (waar bijna niemand om geeft)
    Ikzelf heb de God of War trilogy afgesloten na het spetterende laatste deel God of War III.
    Dus mischien is dat ook daarom een van de redenen dat ik nog niet zo hard warmloop.
    Maar dat betekent niet dat is deze niet ga spelen op de dag van release! 8)
    "

    Van een nieuw deel loop ik echt wel warm ook al heb ik hem ook spetterend afgesloten, ik ga hem zeker spelen maar houd het wel bij de single player.