Wat doe je wanneer het geluid van kettingzagen stopt en de laatste rottende lijken van de Locust zijn afgevoerd? Wat doe je als ontwikkelaar wanneer het doek valt over je meest succesvolle reeks omdat het laatste hoofdstuk haar einde heeft bereikt?
Wapens grommen
Je keert gewoon terug, niet enkel naar het begin maar naar ruim daarvoor en laat de wapens terug grommen als vanouds. Ik kan me inbeelden dat voor veel spelers deze terugkeer in de tijd de stap te ver zal zijn in het universum van Gears of War, maar ik ben alvast erg benieuwd naar de sfeer van de game. Judgment speelt zich dertig dagen na Emergence Day af en zet het begin van de oorlog tussen de COG en de Locust centraal. Wat in Judgment dus erg belangrijk zal worden voor de sfeerschepping van de game is dat de personages te maken krijgen met een vijand die ze niet kennen die overweldigend in aantal is.
Agressief
Het wordt grimmiger dan we gewoon zijn uit de vorige games en dat kan ik enkel toejuichen. Wat de game ook zal worden is een stuk taaier. Epic heeft de game in handen gegeven van People Can Fly, bekend van Bulletstorm, en deze ontwikkelaar volgt niet zomaar het plat getreden pad. De gevechten in Gears of War: Judgment zullen snel en agressief worden als we de ontwikkelaar mogen geloven. Braafjes achter een muurtje schuilen moet je een vogel voor de kat maken in dit spel waarin je constant bestookt zal worden door een overmacht aan diverse Locust die je strot willen openrijten.
De verwachting is dan ook dat Judgment je zal dwingen om constant in beweging te blijven en dat elk gewonnen gevecht effectief als een overwinning aan zal voelen. Wanneer dat karakteristieke zware gitaargeluid valt, dat aangeeft dat de kust veilig is, moeten gamers echt een opgeluchte zucht gaan slaken. Wat je eveneens een verandering aan het beproefde recept kan noemen dat de game ten goede moet komen, is de manier waarop vijanden spawnen. De verwachting is dat je tijdens het spelen vaak zal sterven en delen zal moeten herspelen, maar dat doe je niet constant tegen dezelfde vijanden. Je kan het loodje leggen tegen een legertje Boomers, om bij het herspelen plots tegenover Wretches te staan.
Deze aanpak moet de gameplay wat variatie gaan bezorgen en we weten allemaal dat Gears of War als reeks variatie best kan gebruiken. Sceptischer ben ik dan weer over de toevoeging van Tower Defense-gameplay aan de verhaallijn. Er komen stukjes in de verhaallijn waarbij je een gebied moet verdedigen tegen een aanstormende overmacht met behulp van sentry turrets. Persoonlijk klinkt het mij als enerverende shit in de oren, maar voorlopig gun ik dit maar het voordeel van de twijfel.
Voorlopige conclusie
Ik geloof echt dat Gears of War: Judgment in goeie handen is bij People Can Fly. In plaats van de vorige games te herkauwen gaan ze een volledig ander beest van een spel afleveren. Het blijft Gears of War, maar dan wel met meer focus op tactiek en snelheid. Gears of War: Judgment verschijnt op 19 maart, exclusief voor de Xbox 360 en de GN barometer heeft er voor deze game zeker zin in.
Bekijk de gamepagina om nog veel meer over Gears of War: Judgement te weten te komen, check trailers en lees al het nieuws.