Gamersnet.nl

BioShock: Infinite Fast Forward 2013

2013 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer vele nieuwe games verwachten en net zoals elk jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten wat er aan komt en waar zij zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2013. Vandaag blikken we vooruit op één van de kneiters van 2013 en een game waar vrijwel iedereen heel veel van verwacht. BioShock: Infinite!

Hoewel BioShock 2 een smakelijk hapje was, wachten de echte fans nog steeds op een waardig vervolg op BioShock, het eerste deel uit 2007. Ontwikkelaar Irrational Games heeft de touwtjes inmiddels weer stevig in handen en schotelt ons over een paar maanden BioShock: Infinite voor. Tijd om nog eens vooruit te blikken en te zien hoe hoog de lat inmiddels ligt.

De magie is terug!

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat de wereld voor het eerst kennis mocht maken met BioShock: Infinite. De nieuwste groeibriljant van Irrational Games wist vriend en vijand meteen te verbazen met de eerste announcement trailer. Het werd al snel duidelijk: deze game doet BioShock 2 meteen vergeten en tapt uit een heel ander vaatje. De magie van de eerste BioShock is weer terug!

BioShock: Infinite neemt ons mee naar het jaar 1912 en plaatst spelers in de schoenen van Booker DeWitt. Een voormalig Pinkerton-agent en een man met een missie. Hij wordt ingehuurd om een jongedame genaamd Elizabeth te redden. Elizabeth wordt gevangen gehouden in Columbia, een enorme, zwevende stad die ooit over de wereld vloog om de Amerikaanse ambities te tonen. Na een internationaal conflict verdween Columbia letterlijk uit het zicht en bijna niemand weet meer waar de stad zich in de lucht bevindt. En ook binnen Columbia zijn anno 1912 de nodige conflicten ontstaan. De ene helft van de bevolking gelooft in gezag en controle, de andere helft in vrijheid blijheid. De stemming in Columbia is dus alles behalve vredig en gezellig, wat de taak van Booker extra pittig maakt.

Een reden

De kwaliteit van BioShock: Infinite zit hem niet alleen in het verhaal. Het redden van een mooie dame is immers al zo oud als de snor van Mario. Wat Infinite zo sterk gaat maken is een totaalplaatje dat klopt. De wereld leeft niet alleen, er zit ook een echte gedachte achter. Creative director Ken Levine sprak in een developer diary al eens over de diverse vijanden en “their purpose in the world”. Dát maakt een game als deze zo bijzonder, dat dingen om een reden gebeuren. Dat vijanden niet simpele kleiduiven zijn, maar echt binnen het verhaal en de totale wereld passen. Dit was bij BioShock het geval en dit lijkt ook zeker voor Infinite te gelden.

Vol vertrouwen

De lat ligt dus ongekend hoog. Natuurlijk mede door de extreme media-aandacht, maar Irrational Games streeft ook naar niets minder dan perfectie. Fans weten dat en het bericht dat de game geen multiplayer krijgt, werd met veel gejuich ontvangen. Laat ze maar lekker al hun tijd in een ultieme singleplayer steken. Alsof de multiplayer van BioShock 2 zo’n doorslaand succes was. En hoe jammer het kleine beetje extra uitstel ook is: als ze een maand extra nodig hebben om alles te perfectioneren, dan hebben ze mijn zegen.

Om niet al te blind vooruit te blikken, kan er ook best een kleine, kritische opmerking worden geplaatst. Op de E3 en Gamescom heb ik geweldige presentaties mogen aanschouwen, maar de afgelopen tijd zijn er ook wat trailers met gameplay vrijgegeven die mij minder wegbliezen. Vooral de chaotische gevechten tegen een Handyman, Columbia’s versie van de iconische Big Daddy, leken nogal overdreven explosief en springerig. Dat is even leuk, maar BioShock staat er ook weer niet om bekend dat je als een lomp frag fest een gevecht probeert te overleven. Het tactisch benutten en combineren van speciale krachten, zowel van jezelf als van Elizabeth, lijkt mij een stuk toffer. Meer hierover kun je ook in een eerdere E3 preview lezen.

Voorlopige conclusie

BioShock: Infinite staat gepland voor 26 maart en verschijnt voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar wie weet voelt het allemaal heel anders aan als je volledig in de game bent gezogen. Irrational Games is van plan om gamers te verrassen, van begin tot eind. Daar heb ik ook het volste vertrouwen in. Infinite heeft weer die echte BioShock vibe. De wereld oogt prachtig, er staat een breed scala aan vijanden voor je klaar en er zijn weer genoeg bijzondere vaardigheden en magische krachten te ontwikkelen. Alles met een doel, alles met een bewuste reden, alles om je een overgetelijk avontuur te bezorgen. Ik kijk enorm uit naar mijn eerste bezoek aan Columbia. De Amerikaanse vlag wappert hier alvast… Onze barometer slaat dan ook volledig uit naar ‘hot’.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over BioShock: Infinite te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.