StarCraft II: Heart of the Swarm Fast Forward 2013

Nadat we in Wings of Liberty kennis maakten met de Terran (oftewel: de mensheid), ontdekken we in Heart of the Swarm het verhaal van de Zerg. De hoofdrol is dit keer weggelegd voor Sarah Kerrigan, een bekend personage in de StarCraft-wereld. Maar heeft deze verhaallijn wel genoeg potentie voor een verfrissende single- en multiplayer?

Wraak
Heart of the Swarm speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van Wings of Liberty af. We ontdekken het verhaal van de Zerg, een interessant ras dat in de Starcraft-franchise nog nooit de aandacht heeft gehad die het verdient. De bekende Sarah Kerrigan treedt op als de protagonist en dat is een interessant gegeven, gezien haar duistere verleden. We hebben allemaal ondervonden hoe Kerrigan in StarCraft II veranderde in haar menselijke vorm en aan het begin van Heart of the Swarm is ze dan ook geen Zerg, maar een mens.

Kerrigan is vastbesloten om wraak te nemen op Arcturus Mengsk, de keizer van het Terran Dominion. Dit wordt echter bemoeilijkt doordat de Zerg zich hebben afgesplitst in verschillende facties die nu opereren zonder het leiderschap van Kerrigan. Kortom: je hebt als speler genoeg taken in Heart of the Swarm. Helaas komt dat niet geheel tot uitdrukking wanneer we kijken naar de kwantiteit. Dit tweede uitbreidingspakket bevat slechts twintig missies, terwijl Wings of Liberty er bijna anderhalf keer zoveel kende. Blizzard kennende zullen ze dit dubbel en dwars goedmaken door pure kwaliteit af te leven, maar dat laat de teleurstelling niet geheel verdwijnen.

Fris en fruitig
Heart of the Swarm bouwt voort op de bekende gameplay uit StarCraft II, maar Blizzard heeft een flinke reeks nieuwe elementen toegevoegd aan de mix. Zo zullen er van alle drie de rassen nieuwe units worden toegevoegd in de multiplayer. Ook enkele bestaande units zullen flink onder handen genomen worden door Blizzard. Dit zal resulteren in mutaties van de meest populaire units uit StarCraft. Ook een reeks wezens die eerder hun opwachting hebben gemaakt, maar nooit een speelbaar personage waren, zullen door Blizzard worden toegevoegd aan de multiplayer. Daarnaast experimenteert de ontwikkelaar met nieuwe elementen. Eén hiervan is de rock pillar, een toren van rotsen die je kunt laten instorten om zo bepaalde delen ontoegankelijk te maken.

Niet alleen de multiplayer moet weer fris en fruitig aanvoelen, ook de singleplayer lijkt zeer interessant te worden. De meest opvallende nieuwe feature is de mogelijkheid om een eigen leger van Zerg samen te stellen. Door mutaties kan Kerrigan sterker worden en hoe sterker ze is, hoe groter haar leger wordt. Net als in Wings of Liberty zul je ook in Heart of the Swarm op bepaalde momenten keuzes moeten maken, maar hierbij draait het dit keer niet om geld. Je hoofddoel is namelijk om de Swarm zo ver mogelijk te laten evolueren. Dit moet voor interessante gameplay gaan zorgen.

Conclusie
Blizzard lijkt met Heart of the Swarm een waardig uitbreidingspakket voor StarCraft II af te gaan leveren. Het verhaal rond Sarah Kerrigan klinkt zeer interessant en de “bouw een leger van Zerg”-gameplay die dit met zich meebrengt, is veelbelovend. Het is te hopen dat Blizzard snel meer zal onthullen over de nieuwe units voor de multiplayer, want precieze informatie rondom dit onderwerp is momenteel nog schaars. Eén ding is zeker: fans van RTS-games hebben iets moois om naar uit te kijken in 2013.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Starcraft II: Heart of the Swarm te weten te komen, bekijk screenshots, check video’s en lees al het nieuws.[/center]

  1.   
    mmx's avatar

    Dit is weer zo een hebben ding echt goed op de pc 🙂

  2.   
    SN0WIE's avatar

    Ik ben op een gegeven moment gestopt met wings of liberty multiplayer. Dus moet nog even kijken of dit het geld waard wordt.