Remember Me, kennen jullie die game? Misschien wel, misschien niet. Ik ben in ieder geval blij er in deze reeks van Fast Forwards aandacht aan te mogen besteden. Remember Me krijgt naar mijn mening veel te weinig aandacht en blijft bij veel gamers hierdoor onder de radar. Dat is best jammer, want de game lijkt erg tof te gaan worden.
Je geheugen is niet alles…
Het verhaal in Remember Me heeft de potentie om erg diep te gaan. De hoofdrolspeler Nilin waant zich een weg door een modern (Neo-) Parijs in het jaar 2084. Het bedrijf Memoreyes maakt het inwoners van de stad mogelijk om als een sociaal netwerk herinneringen te delen. Dit blijft natuurlijk nooit veilig en het wordt mogelijk om spelletjes met de hersenen te spelen. Nilin heeft de mogelijkheid om in het geheugen van mensen herinneringen te stelen, wissen en zelfs aan te passen. Ze heeft een opdracht, want als één verandering in een geheugen een mens aan kan passen. Dan kan één aangepast mens de wereld veranderen. Nilin zit echter zelf in de problemen. Ook met haar geheugen is gespeeld en ze speelt nu met veel vragen. Wie heeft dit gedaan, welke herinneringen zijn nog waar, wat was haar opdracht voordat ze werd aangevallen en waarom zij? Ze wordt ook nog eens achterna gezetten. Nilin verandert door de aanval op haar van ‘the hunter’ naar ‘the hunted’ en kan niet meer veilig door de stad. Als een ware Nathan Drake klimt en klautert ze door de stad, op zoek naar antwoorden.
Het aanpassen van herinneringen is een uniek concept wat we nog niet zo goed kennen. Een man zelfmoord laten plegen, omdat hij door een aangepast geheugen denkt dat hij zijn vrouw in een ruzie heeft vermoord, gaat namelijk best diep. De speler beleeft ook daadwerkelijk de gebeurtenissen van de herinnering en krijgt deze op zijn beeld te zien. Er zijn altijd verschillende keuzes om het geheel tot een nieuw en uitgeplant einde te komen. Er zijn verschillende opties, maar niet alle opties zullen werken. Soms spoelt de herinnering dan ook terug en moet er iets anders geprobeerd worden. De vraag is hoeveel vrijheid Remember Me aan de speler gaat geven. Het heeft in ieder geval potentie om een heel leuk en fris gameplayelement te worden.
Combo’s 2.0
Natuurlijk zal Nilin er niet aan ontkomen om hier en daar wat vijanden uit de weg te ruimen. Het vechtsysteem van Remember Me is direct gebaseerd op dat van de Batman-games. Het behalen van combo’s, gebruiken van speciale krachten en wisselen tussen verschillende vijanden komt dan ook bekend voor. Het spel voegt hier wel een persoonlijke touch aan toe. Spelers kunnen in het Combo Lab eigen combo’s creëren en deze uitbouwen. Volgens Capcom zijn er meer dan 50.000 verschillende combinaties mogelijk. Dit klinkt als een uitgebreide mogelijkheid die spelers in staat stelt zelf te beslissen wat voor soort aanvallen sterk zijn. Hopelijk weet de nieuwe ontwikkelaar DONTNOD Entertainment veel uit Combo Lab te halen.
Voorlopige conclusie
Remember Me staat gepland voor mei 2013 en verschijnt op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Tot nu toe ziet Remember Me eruit als een zeer tof spel dat een diep verhaal gaat vertellen. Zie het spel als een mix tussen de stijl van Deus Ex, het bewegen van Uncharted, de souplesse van Mirror’s Edge het vechten als Batman, een verhaal zoals Total Recall en dat alles met een uniek vrouwelijk karakter. Hoewel de game succesvolle aspecten uit populaire games gebruikt, lijkt het geheel hierdoor juist verfrissend te worden. Ik hoop dat Capcom spoedig meer informatie naar buiten brengt en het spel beter onder ons gamers weet te profileren. De release van Remember Me is nog geen half jaar van ons verwijderend en het wordt dus hoog tijd voor een ‘big bang’ met informatie. De GN Barometer blijft dan ook hangen tussen ‘hot’ en ‘not’, het is nog moeilijk te voorspellen wat Remember Me heeft te bieden.