Ratchet & Clank: Q-Force

Ratchet & Clank, het komische duo van PlayStation. Al ruim tien jaar veroorzaken ze een glimlach bij de gamer. De kleurrijke settings, domme vijanden, geweldig creatieve wapens en de ad rem-opmerkingen van de protagonisten zorgen voor genoeg vertier, ook met de Nederlandse stemmen. De rek lijkt er echter een beetje uit bij de reeks en of Ratchet & Clank: QForce dit goed gaat maken, dat zal blijken.

Van aanvallen naar verdedigen

QForce begint al direct grappig. Het lijkt net alsof je aan het einde van de game zit, want zowel Ratchet, Clank als Captain Qwark vervelen zich kapot. Ze hebben immers Doctor Nefarious verslagen, dus er is geen werk meer, er is geen kwaad meer om te bestrijden. De dialogen zetten al direct de sfeer, maar een Ratchet & Clank zonder schurken, dat bestaat niet. Daarom verschijnt al vlug een vreemde slechterik met de naam Stuart Zurgo; deze engerd moet niets hebben van Qwark. Om die reden besluit hij op diverse planeten het verdedigingsmechanisme uit te schakelen. Aan de QForce, bestaande uit Ratchet, Clank en Captain Qwark, deze Zurgo te laten zien waar ze toen in staat zijn en om deze slechte keus recht te zetten.

Elke planeet bestaat dit keer niet uit de bekende platformgameplay die we van de andere Ratchet & Clank’s gewend zijn, want QForce heeft een tower defense opzet. Op de planeten word je vanuit de ruimte gedropt uit de Starship Phoenix II, wat je hoofdbasis is. Je krijgt op elke map een basis met generatoren die je van elektriciteit voorzien en ze zijn tevens je levensonderhoud. Als ze allemaal vernietigd zijn, begin je gewoon weer opnieuw. Je zult deze basis dus moeten beschermen en hier heb je verscheidene mogelijkheden voor. Vijanden kunnen uit twee richtingen binnenvallen en die paden kun je beschermen met wapens als vlammenwerpers en plasma guns, maar ook mijnen en barrières moeten de vijanden stoppen. Dit zal echter niet genoeg zijn, dus je moet zeker bijspringen om het gespuis neer te schieten.

Deze opzet van de tower defense is nog maar het begin, want je zult eropuit moeten om het verdedigingsmechanisme van die planeet weer in te schakelen. Om überhaupt plasma guns en mijnen te plaatsen, heb je de welbekende bolts nodig, die je door heel de map vindt onder kubussen en door het verslaan van vijanden. Je moet de map verkennen, verdediging van de vijand doorboren en uiteindelijk drie generatoren inschakelen om het totale mechanisme weer in werking te stellen en de planeet veilig te maken. Dit is nog een pittige taak, want de verschillende vijanden zijn behoorlijk agressief en je hebt niet zomaar al je wapens klaar. Voorheen kon je wapens kopen, nu vind je op de map meerdere wapendepots die je meerdere wapens aanbieden. Elke keer kun je er één kiezen en op die manier bouw je tijdens je missie je wapenarsenaal uit.

Weg verhaal

Zoals je merkt, is Ratchet & Clank: QForce bedacht op strategie en de tower defense is prima uitgewerkt. Het is vaak echt noodzaak na een verkenningstocht terug te keren naar je basis als er gevaar dreigt. Je machinale verdediging houdt het niet lang vol en de grote boosdoeners denderen zo je basis binnen. Het is dus van belang de hub en de stem van je computer goed in de gaten te houden, want voor je het weet moet je rechtsomkeert om je leven te redden. Doordat het concept echter vrij eenduidig is gebleven, koos ontwikkelaar Insomniac Games blijkbaar voor een korte singleplayer. Na vier planeten en dus vier missies en een eindbaas vallen de credits al over het scherm. Erg jammer, aangezien Ratchet & Clank altijd volstaat met een langere campagne en een leuk verhaal. Dit verhaal wordt nu heel erg naar de achtergrond gedrukt en hoewel de humor is gebleven, blijft het een gemis.

Multitasken

Nog een vraag die opdoemt is waarom Clank nauwelijks betekenis heeft in de game. Normaliter gaat hij altijd mee op avontuur, maar in QForce draag je hem niet bij je. Hij beschermt met Captain Qwark je basis, maar zij staan op een erg onlogische plek, dat zij niets uit kunnen voeren. Het enige antwoord dat juist is, moet dan zijn dat het spel een echte multiplayergame is. En dat is juist, want het is al veel leuker om met drie man de game door te spelen. Ratchet & Clank: QForce voelt dan veel gestructureerder aan, omdat je prima kunt afspreken wie de basis in de gaten houdt, wie er dan gaat beschermen en wie wat uitvoert. Het is dus echt een groter genot de game met meerderen te spelen, ook omdat de uitdaging leuker is.

Daarnaast bevat QForce ook een online multiplayer variant, waarbij je tegen één of meerdere andere echte speler online kunt strijden, om zo te zien wie de koning of koningen in tower defense zijn. Twee teams die vechten is natuurlijk de ultieme strijd, al kan dit alleen volledig online. Je kunt helaas geen team creëren met vrienden op de bank. De online opzet is wel heel vet. Je moet eerst op een map zoveel mogelijk bolts rapen om later verdediging aan te kunnen schaffen. Ook kun je generatoren overnemen die extra bolts leveren. Hierna kun je kiezen voor verdedigingswapens voor op je wapens en een leger dat de vijand aanvalt. Je zult moeten inschatten wat de beste tactiek is en het zal uitwijzen of deze werkt of niet. Bij de eigenlijke aanval kun je het leger eropaf sturen en zelf meegaan, of blijven en je basis helpen verdedigen. Heen en weer peddelen kan uiteraard ook, als je de bittere strijd maar wint.

Conclusie

Insomniac Games lijkt genoeg middelen te hebben om een reeks zodanig om te gooien dat een platformer een geheel ander genre opgeplakt krijgt. Ratchet & Clank: QForce doet iets heel anders en zet een tower defense neer die prima in elkaar zit. Samen met de humor en een strategische aanpak zul je een nieuwe vijand tegen de grond moeten slaan en dit gaat niet zonder slag of stoot. Het is een gedurfd project en natuurlijk zien de fans het liefst een volwaardige platformer met een leuk verhaal, maar een kleine titel als deze, voor maar vijftien euro, kan goed tussendoor. Het verhaal is echter een gemis, Clank heeft een uiterst kleine rol en de gameplay is erg kort. Toch kun je met vrienden, offline en online, genoeg vertier beleven om de beste verdediging of aanval te creëren.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Concept van tower defense
  • (Offline) Multiplayer
  • Humor
  • Zacht prijsje

Wat is NOT

  • Te kort en nauwelijks verhaal
  • Kleine rol Clank
  • Volgend jaar een volwaardig deel?

7

  1.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik was demo aan downloaden maar moet me ps3 nog aan zetten om verder te gaan hij is nog niet klaar 😛

  2.   
    GENERAL_DS's avatar

    er moet wel bij gezegt worden dat het spel maar 15 euro is. ik vind.het dan niet gek dat het zo is uitgespeeld.

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    Op zich klinkt het wel interessant, misschien dat ik hem koop als hij ook voor de Vita uitkomt. Voorlopig heb ik nog genoeg games liggen.

    GENERAL_DS schreef, "er moet wel bij gezegt worden dat het spel maar 15 euro is. ik vind.het dan niet gek dat het zo is uitgespeeld."

    Staat ook in de review :wink::

    Het is een gedurfd project en natuurlijk zien de fans het liefst een volwaardige platformer met een leuk verhaal, maar een kleine titel als deze, voor maar vijftien euro, kan goed tussendoor.

  4.   
    GENERAL_DS's avatar

    ah okee 😀 Tegenwoordig scan ik bijna alleen maar op het internet. er is eigenlijk teveel informatie beschikbaar.

  5.   
    Mr Sonic's avatar

    Ik vind het een leuke game voor die 15 euro´s.

  6.   
    lassieman's avatar

    Lijkt mij ook wel een geinige game, ook leuk met offline multiplayer. Jammer dat ik geen PS3 of PSV heb.

  7.   
    Fox's avatar

    Clank had altijd een kleine rol als je het aan mij vraagt!

  8.   
    Fox's avatar

  9.   
    jessin9731's avatar

    word het niet een beetje teveel zo? het is een leuk IP ja, maar ik heb echt zo’n vermoeden dat ze er veel te lang mee door gaan. Het word een beetje uitmelkerij vind ik. Dat word alleen nauwelijks gezien doordat iedereen het zo leuk vind. hoeveel verschillen deze games van de eerste delen van de serie nou precies?

  10.   
    LouisvanGaal's avatar

    ”jessin9731″ schreef, "word het niet een beetje teveel zo? het is een leuk IP ja, maar ik heb echt zo’n vermoeden dat ze er veel te lang mee door gaan. Het word een beetje uitmelkerij vind ik. Dat word alleen nauwelijks gezien doordat iedereen het zo leuk vind. hoeveel verschillen deze games van de eerste delen van de serie nou precies?"

    Boeie, ik blijf dit leuk vinden of het op elkaar lijkt of niet het gaat bij mij om de fun.. 🙄

  11.   
    Hercules's avatar

    prima game. incl.crossplay`15ekkie waar voor je geld

  12.   
    jessin9731's avatar

    FIFA God schreef, "

    ”jessin9731″ schreef, "word het niet een beetje teveel zo? het is een leuk IP ja, maar ik heb echt zo’n vermoeden dat ze er veel te lang mee door gaan. Het word een beetje uitmelkerij vind ik. Dat word alleen nauwelijks gezien doordat iedereen het zo leuk vind. hoeveel verschillen deze games van de eerste delen van de serie nou precies?"

    Boeie, ik blijf dit leuk vinden of het op elkaar lijkt of niet het gaat bij mij om de fun.. 🙄 "

    das bij de call of duty serie hetzelfde, maar die vinden mensen ook nog leuk

  13.   
    toqeer's avatar

    wist niet eens dat deze all uit was weet het nu pas 😛

  14.   
    3333/3333's avatar

    ”jessin9731″ schreef, "word het niet een beetje teveel zo? het is een leuk IP ja, maar ik heb echt zo’n vermoeden dat ze er veel te lang mee door gaan. Het word een beetje uitmelkerij vind ik. Dat word alleen nauwelijks gezien doordat iedereen het zo leuk vind. hoeveel verschillen deze games van de eerste delen van de serie nou precies?"

    Ik moet toegeven dat de laatste games van Ratchet & Clank mij ook wat teleurstellen. A Crack in Time was de laatste volwaardige Ratchet & Clank game.

  15.   
    blastpower's avatar

    ik wil het platform element weer terug !!! niet alleen het schieten maar ook het platformen !!!! 😥